Lectură de 5 min

Cristina Pateșan, Flying Fox Garden | Când grădina părinților devine business de evenimente (și casă)

Abonează-te pe  
Cristina Pateșan și soțul său, Victor, nu aveau experiență în evenimente. Din banking și telecom au făcut o schimbare radicală inspirați de grădina casei lui Victor, nunta lor și frumusețea locului. Au transformat totul într-un spațiu de evenimente numit Flying Fox Garden.

Leapșa Antreprenorilor

Interviul este publicat în secțiunea „Antreprenori” de pe start-up.ro, susținută de ING Bank, partener de dezvoltare pentru afacerile din România. Într-un context dinamic și încă incert, ING sprijină business-urile locale prin banking online și simplu. Banca le oferă antreprenorilor curajoși soluții de finanțare personalizate pentru a-și transforma viziunea în realitate.

Recomandă și tu pe cineva

Flying Fox Garden este un spațiu de evenimente în Snagov, lângă București, unde se organizează orice. Petreceri de companie, nunți, botezuri, dar Cristina și Victor au vrut să facă lucrurile diferit, inspirați de frumusețea locului.

Deși business-ul a fost lansat oficial în 2018, sămânța ideii a fost plantată mult mai devreme, în 2008, cu ocazia propriei lor nunți. Evenimentul a avut loc în grădina casei mamei lui Victor, într-o zi de iunie care a fost ploioasă, dar care, pentru ei, a fost "absolut minunat".

"Atunci s-a născut gândul că am putea să găzduim evenimente. Victor nu prea m-a băgat în seamă. Aveam doi băieți, eram ocupați. Dar în 2018 Victor era la o răscruce. Plecase din corporație, făcea consultanță și își căuta drumul. Atunci ne-am gândit să folosim spațiul pentru a găzdui evenimente. El nu credea că lumea va veni până la Snagov", povestește Cristina Pateșan.

Începutul a fost timid. O pagină de Facebook a fost făcută și deja au fost contactați de două persoane care voiau să facă acolo petreceri.

Începutul, deși plin de entuziasm și credința "naivă că poți să construiești orice", a fost extrem de greu. În primul an, au găzduit foarte multe petreceri de copii, ajungând să facă și câte două pe zi. Și au construit spațiul care nu fusese gândit pentru așa ceva inițial.

Scalare fără să vrei să scalezi

"Frumusețea locului stă în grădină. E un loc în care te simți luat în brațe de verdeață și frumusețe naturală. Am vrut să facem grădina personajul principal și să păstrăm conceptul intim de 50-70 de persoane. Ideea a fost ca oamenii să simtă că acolo ar putea fi chiar casa lor, să nu te stresezi la petreceri", explică Cristina Pateșan.

Scalarea, deși în pași mici, a fost făcută odată ce au venit clienții și au dorit mai mult. Când a venit o persoană să le spună că vrea să facă un botez, Cristina și Victor au spus că ei nu știu să facă asta. Dar lucrurile au ieșit bine și au deschis drumul spre o nouă direcție.

Un alt moment esențial din evoluția afacerii a fost între primul și al doilea an, când o colegă a Cristinei de la Orange a vrut să-și organizeze nunta la Flying Fox. Dar și acum cei doi antreprenori au spus că o nuntă e prea mare pentru spațiu, că nu se poate. S-au panicat.

"Victor mi-a zis să cer un preț mare ca să refuze colega mea”. Au cerut. Și au primit. Așa a venit și prima nuntă în grădina magică din Snagov.

E important ca afacerile mici să fie susținute de prieteni și cunoștințe

"Așa am crescut de la an la an. În primii ani am avut un procent mare de prieteni și cunoștințe care făceau petrecerile la noi. E foarte important pentru business-urile de la început de drum să aibă în jurul lor un cerc care să-i susțină. Pe măsură ce au trecut anii din ce în ce mai mulți oameni necunoscuți ne alegeau și confirmau că suntem un business adevărat", spune Cristina.

Pentru a se dezvolta au pus disciplina corporației pe care o învățaseră, procedurile, regulile, grija față de cash flow, modelul de business, marketing, produs. Ce au învățat în corporație au aplicat într-o grădină din Snagov.

"Mai mult decât să vorbești despre lucrurile pe care le faci, e important să vorbească alții despre ele", consideră Cristina Pateșan.

25.000 de oameni au ajuns la Flying Fox Garden

Astăzi Flying Fox Garden numără 10 angajați, dar e un business care se ajută și de colaboratori, dar chiar și de părinții celor doi fondatori, ba chiar și băieții lor care au crescut au început să ajute în afacere. Chiar și în timpul intereviului am oprit filmarea câteva momente pentru că o livrare de mobilă trebuia să ajungă la locație și urma să fie ridicată chiar de către cineva din familia Cristinei.

"Suntem un business de familie care se comportă ca o echipă și o echipă care se comportă ca o familie", explică antreprenoarea. Ba chiar spune că nu credea în așa ceva până când nu a trăit lucrurile în realitate. "Am văzut prin filme și nu credeam că putem să trăim asta", adaugă ea.

25.000 de oameni au călcat pragul grădinii Flying Fox până acum. Iar 2025 a însemnat un an de investiții, pentru că au decis să se extindă și să ofere o zonă de bucătărie, să nu se bazeze doar pe catering. Numai investiția în zona de bucătărie și bufet a foset de 10.000 de euro, iar investiția inițială pentru renovarea spațiulșui a fost de 30.000 - 40.000 de euro. Un ritm pe care l-au continuat în fiecare an pentru a putea să livreze un produs bun.

Sezonalitate în business și micro-management

Flying Fox Garden se confruntă cu sezonalitatea specifică locațiilor de evenimente. Sezonul durează 5-6 luni de muncă intensă. Perioada din extra-sezon nu este o vacanță, ci este dedicată refacerii ofertei, contractelor și, mai ales, mentenanței continue a locației în aer liber.

"Terminăm fiecare sezon cu o listă lungă de lucruri de făcut pentru sezonul următorul, regândirea oferte, contractele. O locație în aer liber e o provocare de mentenanță", spune Cristina.

Deși este un business de micro-management, fondatorii se luptă să iasă din această zonă. Cristina recunoaște că echipa se descurcă excelent fără ei, ba chiar mai bine. Prezența lor rămâne importantă, în special în interacțiunea cu clienții care rezonează cu povestea lor și valorile lor.

În plus, Flying Fox Garden e și acasă. Nu e o metaforă. Cristina, Victor și familia lor trăiește în casa de pe proprietate.

"Nu a fost vreun moment în care să vrem să renunțăm, deși am avut și clipe dificile, dar și faptul că ne plăceau joburile noastre anterioare. Dar discutăm mereu. Asta e bine de știut când faci business cu partenerul tău. Că discuți mult. Dar încercăm să mai lăsăm lucrurile să se așeze", explică ea.

Cred că business-ul ar putea fi scalabil, poate printr-un model de franciză, momentan nu sunt dispuși să plătească prețul pe care l-ar cere această creștere, referindu-se la timpul pentru familie și calitatea vieții. Nu vor să crească doar din orgoliu sau pentru mai mulți bani.

"Există în orice antreprenor dorința asta. În același timp încercăm să fim conștienți de motivul pentru care facem lucrurile astea. Să nu creștem din orgoliu sau din nevoia de mai mulți bani și atât", încheie Cristina.

Recomandările Cristinei Pateșan la Leapșa Antreprenorilor

La final, cerem antreprenorilor invitați să menționeze două alte persoane, antreprenori sau antreprenoare, care să vină pe scaunul nostru.

  • Monica Aliman, CEO și co-fondatoare Bravva Female Founders, fondatoare Pain Plaisir. Bravva Female Founders este o platformă de dezvoltare pentru femei antreprenor. "Ea este unul fondatorii Pain Plaisir, are niște povești interesante de spus"
  • Ioana Dodan, fondatoare The FAB Squad, o companie de branding personal. "Și ea lucrează împreună cu soțul ei și are o echipă extraordinară”.

Abonează-te pe  
Pe aceeasi tema: