Luciana Lixandru este partener la fondul de investiții Accel și a avut un rol cheie în investiții în startup-uri precum UiPath sau Deliveroo. A început să lucreze la Accel în 2012 și în 2018 a fost promovată ca partener la divizia din Marea Britanie.
Ea a spus că a fost impresionată de ambiția lui Daniel Dineș și de gândirea lui globală. "El nu era interesat de cum alte companii au ajuns unde au ajuns, ci punea întrebări despre cum putea UiPath să treacă la următorul nivel", a spus ea pe scena How to Web.
Despre Luciana Lixandru poți citi aici într-un articol pe larg pe start-up.ro.
Luciana Lixandru a spus că fundraisingul sau finanțarea este doar un milestone, "un punct necesar care te va ajuta să angajezi oameni, să-ți crești businessul, dar nu asigură și succesul unui startup". Munca grea începe după ce obții banii.
Antreprenorii nu încep o afacere pentru că vor să li se spună ce să facă. De aceea unii privesc cu reticență găsirea unui investitor. Luciana Lixandru este de părere că relația dintre un antreprenor și un investitor trebuie să fie bazată pe încredere. "Antreprenorul trebuie să fie confortabil să dea vești bune investitorilor, dar și veștile rele. Nu mă interesează dacă mă sună la 3 dimineața. Vreau să știe că se poate baza pe mine".
Aducerea unui investitor la bord nu înseamnă că acesta va conduce mașina, antreprenorul va face asta în continuare, iar investitorul va acționa ca un sfătuitor, ca un fel de Waze care indică drumul cel mai scurt către destinația finală. "Ar putea să-i spună să facă dreapta aici sau să nu meargă în stânga pentru că e trafic și că îi va lua mai mult să-și atingă obiectivul pe acea rută".
Luciana Lixandru, partener Accel - sfaturi pentru un startup de succes
Un alt sfat pe care partenerul Accel îl are este acela ca fondatorii să se concentreze pe obiectivul pe termen lung și să știe să refuze anumite oportunități care ar putea să le aducă câștiguri mari pe termen scurt, dar nu și pe termen lung. "Trebuie să-ți alegi luptele și să știi care este misiunea startup-ului tău.
Despre extinderea pe alte piețe, Luciana Lixandru a spus că un startup care activează în zona de enterprise ar trebui să găsească cât mai repede un client în SUA. "Trebuie să câștigi SUA dacă vrei să ai succes la nivel global".
În privința startup-urilor care vizează consumatorii, ea a spus că un startup ar trebui să aleagă o piață mare din Europa și să încerce să câștige cotă de piață dominantă. "Dacă un startup din România vrea să se extindă eu aș sfătui echipa să caute o piață mare ca Franța sau Marea Britanie ca țintă de extindere".
În privința mentalității de "hire fast, fire fast" din domeniul antreprenorial, Luciana Lixandru a spus că e important să angajezi repede atunci când ai găsit canalul de vânzare potrivit pentru businessul tău și să ai grijă să nu dai oameni afară prea repede pentru că asta ți-ar putea afecta cultura companiei și că ar trebui să investești în oamenii buni din companie.
Ea a mai atras atenția asupra competiției și că ar trebui să fii atent la ea și să iei cotă de piață oricând poți. Este important să fii umil când lucrurile merg bine și să fii calm când lucrurile iau o turnură urâtă.
"Chiar și pentru cei mai experimentați antreprenori și cele mai bune business-uri sunt momente de cumpănă în călătoria lor. Lumea simte frica, dacă vei rămâne încrezător că vei face față, o să fie bine"
La final, Luciana Lixandru a rugat startup-urile prezente la eveniment să trimită un mail cu un paragraf despre afacere și cu o prezentare și a promis că încearcă să răspundă tuturor.