• Am pornit de la o întrebare din newsletter: au startup-urile comunități sau doar clienți?
  • Ne-am uitat la tendințe și la cum arată comunitatea startup-urilor în plan global în articolul de aici.
  • Cu ajutorul a patru specialiști din ecosistem, am dat o definiție comunității startup-urilor și am discutat dacă un startup are sau nu comunitate și cum arată aceasta.
  • Cu ajutorul acelorași specialiști acum dezbatem cum poate un startup să-și construiască o comunitate și care sunt acele tips&tricks utile startup-urilor.

Din aproape în aproape, începem să înțelegem cum văd actorii din ecosistem comunitatea, așa cum ne-au ajutat patru specialiști din ecosistem să dăm definiții în articolul de aici. Continuăm discuția cu Diana Matache - Community Builder, Startarium & Impact Hub Bucharest; Monica Zara - Head of Conference How to Web; Corina GheoneaDirector, Global UiPath Community și Gheorghe Sârbu - National Community Manager Innovation Labs, de la care aflăm cum își pot construi startup-urile o comunitate.

Primul și cel mai important pas este ca fiecare startup să înțeleagă că o comunitate se construiește în jurul unor nevoi și obiective diferite. De aceea, primul pas e ca startup-ul să-și definească clar ce nevoie rezolvă și apoi să găsească publicul care are nevoie de soluție găsită.

Odată ajuns în mijlocul oamenilor, startup-ul are nevoie și de un om dedicat care să conducă dezvoltarea comunității.

Așa cum spune Monica, ”acest rol poate fi destul de divers, în funcție de modul în care startup-ul vrea să interacționeze cu comunitatea. Este o diferență semnificativă între a face managementul unei comunități și a fi susținătorul membrilor comunității în a deveni promovatorii startup-ului tau. Deci atenție la ce alegi între Community Manager și Community Advocate”.

Cum nu există o reteță a succesului universal valabilă, vom da mai departe o serie de recomandări, via Diana - Commmunity Builder de la Impact Hub, pentru a ține focul aprins în comunități:

  • Storytelling & Success stories

De când lumea și pământul am spus și ne-a plăcut să spunem povești. Ele au adunat în jurul lor oameni, au inspirat, au convins și poate datorită lor am ajuns unde e omenirea astăzi. Află acele povești de la comunitatea ta care merită spuse mai departe – poate e vorba despre o colaborare cu succes între membrii comunității tale, un mod mișto prin care produsul tău a contribuit pozitiv la o situație sau un feedback bun pe care care l-ai primi

  • Conținut

De la How it’s made, detalii despre ce se întâmplă în backstage, până la tot felul de tips and tricks de cum să folosești produsul. Conținutul ajunge să fie valoros atunci când oferi ceva extra comunității tale, ceva care să-i facă să se întoarcă și cu altă ocazie la tine sau le povestească prietenilor ce chestie utilă au aflat și să te să te recomande. Cât despre format – poate să fie un newsletter lunar, un podcast sau o pagină cu tips & tricks pe Insta sau TikTok.

  • Meetups – fizice sau online

Întâlniri cu comunitatea pe diferite teme și subiecte de interes. Contexte în care oamenii să se cunoască, în care să aibă spatii de conversație, inspirație și schimbat idei. Poate să fie vorba de o aniversare, o lansare exclusivă sau un invitat special pentru comunitate

  • Contexte de colaborare

Un indice care îți arată că o comunitate se îndreaptă în direcția bună e atunci când comunitatea nu mai este acolo doar ca să primească, ci și ca să ofere. Poți crea spațiul acesta încă de la început poate prin implicarea userilor în construcția produsului sau având un canal dedicat pentru feedback.

  • Parteneriate cu alte comunități

Indentifică alte startupuri care au ca și target o comunitate asemnătoare ca a ta și uniți-vă forțele și vedeți ce puteți face împreună pentru comunitățile voastre. Poate este vorba de un meetup pe care îl faceți împreună, un voucher care este oferit cadou sau o problemă care vizează ambele comunități pe care o explorați împreună.

Tips&tricks pentru startup-uri în crearea unei comunități

Nu oricine trebuie să aibă o comunitate, iar un startup care vrea o comunitate doar de dragul gurii lumii, dar nu simte această nevoie și nu și-o poate asuma în mod real, va fi doar un startup care vrea să bifeze un trend.

O declarăm o revelație și îi mulțumim Corinei pentru ea, care ne-a adus în vedere că dacă nu ai scopul clar definit și nu ești autentic și real în intenția de a construi o comunitate, asta se va resimți, iar rezultatul va fi pe măsură.

”Community a devenit un buzz word din piață în ultimii ani, însă start-up-urile nu trebuie să fie motivate în crearea unei comunități de presiunea de a bifa existența uneia numai pentru că așa au făcut și alții, pentru că le cer investitorii sau fiindcă piața zice că e cool. Fondatorii trebuie să fie critici în demersul lor și să înțeleagă care sunt obiectivele reale pentru care au nevoie să se deschida spre formarea unei comunități. Autenticitatea acestui demers este crucială, încât presupune o deschidere reală și ca tu în mod autentic să fii dispus să primesti feedback, să recunosti că ai nevoie de contribuția membrilor comunității, și că o folosești mai departe în dezvoltarea produsului/serviciului tau”, ne spune Corina.

Gheorghe completează lista de tips&tricks în construirea unei comunități, spunând că există metodele clasice, cum ar fi:

  • participarea în programe de pre-accelerare și de accelerare (cu scopul explicit al extinderii rețelei de contacte)
  • participarea la conferințe și workshop-uri tematice
  • conectare pe LinkedIn cu experți/investitori (urmată de discuții telefonice/Zoom pe subiecte punctuale de interes comun)
  • organizarea de mese rotunde/meetup-uri cu invitați pe care și-i doresc a fi parte din comunitatea proprie
  • organizarea de petreceri cu liste invitați selectați strategic
  • campanii de promovare online/awareness raising cu una sau mai multe acțiuni concrete de follow-up (e.g., elaborarea unui white paper pe o temă din zona de interes/experiență a startup-ului, alături de specialiști cooptați)
  • implicarea în organisme precum think-tank-uri
  • instituirea unor advisory boards în care să coopteze potențiali investitori și mentori
  • crearea și administrarea activă a unor grupuri tematice pe rețelele de socializare.

Odată ce depistează publicul potrivit, un startup trebuie să aloce resursele necesare pentru susținerea audienței astfel găsite. Pe lângă resurse financiare, un startup trebuie să știe clar că misiunea construirii unei comunități necesită timp și implicare, ceea ce poate înseamnă și întârzierea profitului. Deci de aici reiese și o transparență în fața investitorilor.

Vom reveni cu un nou episod în care specialiștii au pregătit și o serie de resurse pentru startup-urile în căutarea dezvoltării de comunități, dar și bune practici din lumea startupurilor.