De altfel, în septembrie 2021, cota de piață pentru accesul la internet era de 54.61% via dispozitive mobile, 42.87% via desktop-uri, și numai 2.52% via tablete, iar aceasta devine o piață din ce în ce mai atractivă, în mod special pentru startup-uri.

Conform cercetărilor recente, pentru utilizatorii de Android există aproximativ 3.48 milioane de aplicații, pe când pentru utilizatorii iOS există aproximativ 2.22 milioane, iar dacă a lista o aplicație și a rezerva un nume este relativ mai simplu pe Google Play, lucru care ar putea explica și numărul mai mare de aplicații disponibile, pentru a-ți lista aplicația mobilă pe Apple App Store, procesul este puțin mai dificil.

Dacă ești un app developer sau un antreprenor și doar ce ți-ai terminat aplicația, și ești gata de lansare, în primul rând trebuie să te asiguri că proprietatea intelectuală (PI) a aplicației este protejată.

Acest lucru înseamnă că îți poți (1) înregistra dreptul de autor asupra codului sursă, design-ului, conținutului și al tuturor lucrărilor de artă sau scrise și chiar (2) breveta anumite metode sau procese sau produse utilizate în procesul de dezvoltare a aplicației, în cazul în care acestea îndeplinesc criteriile de noutate, inventivitate și aplicabilitate industrială. Nu în ultimul rând, trebuie (3) să înregistrezi dreptul de autor asupra numelui, logo-ului și sloganului aplicației tale.

Rezervarea numelui pe Apple App Store

Așadar, dacă pe Google Play pot exista mai multe aplicații Android care poartă același nume sau nume similare, magazinele de aplicații iOS nu permit asta, deci va trebui să rezervi numele aplicației tale pe Apple App Store cu mult în avans, deoarece Apple are reguli foarte stricte cu privire la plagiatul numelor și clonare.

Practic, rezervarea unui nume în App Store înseamnă că nicio altă persoană nu va avea permisiunea să publice o aplicație cu același nume.

Procesul de rezervare a numelui este gratuit, și poate fi finalizat pe App Store Connect prin configurarea unui cont de dezvoltator, folosind numele companiei tale, precum și informațiile tale personale de contact (nume, număr de telefon, adresă de email). Înainte de a-ți înregistra contul, înscrie-te în Apple Developer Program și rezervă un nume de aplicație.

Reține că atunci când alegi un nume, acesta trebuie să aibă până în 50 de caractere, iar dacă intenționezi să îți lansezi aplicația pe platforme compatibile cu Android, ar fi de preferat să îți limitezi numele la maxim 30 de caractere. Numele trebuie să fie ușor de scris, intuitiv, ușor de reținut, unic și să nu fie folosit de nicio altă aplicație, iar dacă numele pe care îl dorești este deja în uz, încearcă să găsești un derivat, sau chiar un nou nume.

În plus, trebuie să rezervi și un nume de domeniu pentru aplicația ta, și să îl conectezi la celelalte pagini de social media pe care le deții. Următorul pas este să alegi categoria de aplicații relevantă pentru tipul aplicației pe care ai dezvoltat-o, iar după ce te înscrii, aplicația ta va fi analizată și vei fi contactat de către Apple, oferindu-ți acces la platformă în câteva zile.

Înregistrează-ți drepturile de autor asupra denumirii aplicației tale

Competiția este acerbă pe piața aplicațiilor mobile, dar poți asigura protecția denumirii și logo-ului aplicației tale cu ajutorul legii privind drepturile de autor. Aceasta îți va permite să acționezi în justiție împotriva oricăror alte aplicații care încearcă să îți copieze munca, și poate opri potențialii competitori din a-ți induce în eroare audiența țintă sau din a dilua valoarea brandului tău, prin utilizarea numelui sau a logo-ului tău.

Atunci când aplici pentru o marcă înregistrată, trebuie să iei în considerare elaborarea unei strategii IP și înregistrarea mărcii tale înregistrate în țările în care dorești să îți protejezi aplicația, alegând corect dintre cele 45 de clase NISA. În general, o cerere de marcă înregistrată va avea 2 sau 3 clase, în funcție de strategia ta generală de afaceri. Așadar, dacă ești un dezvoltator de aplicații și operezi în domeniul servicii de sănătate online/e-healthcare, ai putea alege clasa 9 (privind programele informatice), clasa 44 (privind serviciile medicale), precum și alte clase, în funcție de caracteristicile afacerii tale.

Așadar, în eventualitatea unei dispute, poți escalada reclamația către Departamentul Legal App Store, și chiar lua măsuri legal suplimentare, în baza probabilității de confuzie a mărcii. Într-o astfel de situație, va trebui să demonstrezi că terța parte ți-a încălcat drepturile de proprietate dovedind proprietatea asupra mărcii înregistrate și să furnizezi documentația mărcii înregistrate, care să susțină cazul, dovedind că tu ai avut acea idee înainte de cealaltă parte.

Concluzie

Este mai simplu ca niciodată să lansezi o aplicație mobilă, în special dată fiind cererea tot mai mare pe piață. Cu toate acestea, fie că ești dezvoltatorul sau antreprenorul din spatele aplicației, trebuie să știi că lansarea unei aplicații în App Store înseamnă mai mult decât simpla funcționare a aplicației: implică și găsirea unui nume suficient de original încât aplicația ta să obțină trafic pe platforme (practic un nume SEO-pozitiv) și evitarea posibilelor încălcări ale mărcilor înregistrate.