Așa reiese dintr-un studiu ALIAT, realizat la solicitarea Uber, pe baza cifrelor furnizate de Inspectoratul General al Poliției Române. Astfel, în perioada ianuarie 2016 - septembrie 2017, polițiștii au dat peste 20.000 de amenzi șoferilor depistați cu o alcoolemie mai mică de 0.4 mg/l alcool pur în aerul expirat.

În acest context, Uber și Absolut lansează #BADD (Bars Against Drunk Driving), o campanie de conștientizare a pericolelor la care se expun persoanele care se urcă la volan după ce au consumat băuturi alcoolice, care va avea loc exact acolo unde de cele ai multe ori se iau deciziile greșite - în baruri.

Campania va avea loc începând cu luna octombrie în peste 25 de baruri și cluburi partenere din cele 4 orașe în care serviciul Uber este operațional (București, Cluj-Napoca, Timișoara și Brașov). În serile de weekend, reprezentanți ai Uber și Absolut vor efectua teste de alcoolemie și vor oferi curse Uber gratuite celor care au consumat băuturi alcoolice.

Potrivit studiului realizat de ALIAT (Alianța pentru Lupta împotriva Alcoolismului și Toxicomaniilor), în România au avut loc peste 1.300 de accidente rutiere cauzate de șoferi care au condus în stare de ebrietate în ultimii 2 ani. Acestea s-au soldat cu aproximativ 1.900 de victime, dintre care 89 de morți. Deși legea le interzice șoferilor să consume alcool înainte de a conduce, iar din ianuarie 2017 a fost instituită toleranța zero, un număr îngrijorător de mare de conducători auto continuă să se expună la riscul producerii unor accidente grave.

În România, 5.1% din accidentele mortale pot fi atribuite consumului de alcool la volan. În plus, un raport al Organizației Mondiale a Sănătății 7 consemnează faptul că riscul de accident este de 3 ori mai mare la tineri față de persoanele peste 30 de ani, indiferent de concentrația în sânge a alcoolului. Iar statisticile îngrijorătoare pot continua:

  • Persoanele cu o concentrație de alcool în sânge între 0.02g/dl și 0.05g/dl prezintă un risc de cel puțin 3 ori mai mare de a muri într-un accident rutier față de persoanele care nu au consumat alcool (potrivit Global Road Safety Report). Riscul crește de 6 ori pentru o concentrație de 0.05g/dl - 0.08g/dl.
  • Condusul în stare de ebrietate este asociat și cu alte comportante riscante precum viteza excesivă sau lipsa centurii de siguranță
  • Consumul de alcool afectează capacitățile unui șofer în diferite modalități: afectează capacitatea acestuia de a evalua corect distanțele sau nivelul de risc, cauzează vigilență scăzută, reacție întârziată, somnolență sau scăderea acuității vizuale.
  • Nu există o concentrație sigură de alcool în sânge pentru șoferi: Orice cantitate, oricât de mică, afectează capacitatea de a conduce. Potrivit unui studiu al Universității din California, șoferii cu o concentrație de alcool în sânge de 0.01% erau cu 46% mai expuși riscului de a cauza un accident decât un șofer care nu a consumat băuturi alcoolice.

Astfel, din cele aproximativ 1.300 de accidente produse din ianuarie 2016 și până la mijlocul acestei luni, pe fondul consumului de alcool (șoferii având o alcoolemie de peste 0.40 mg/l alcool pur în aerul expirat și fiind încadrați la infracțiune), 364 au fost accidente grave, soldate cu 89 de morți și 570 de răniți (grav și ușor). Iar 921 au fost accidente ușoare, cu aproximativ 1.200 de victime (răniți ușor).

Pe ani, în 2016 au avut loc 223 de accidente grave cauzate de șoferi sub influența alcoolului, marea majoritate de sex masculin (217 bărbați și 6 femei), cu aproape 400 de victime: 56 de morți (55 bărbați), 223 de persoane cu răni grave (216 bărbați) și 114 cu răni ușoare (101 bărbați). Au fost de asemenea 511 accidente ușoare din aceeași cauză (502 cauzate de bărbați și 9 de femei), cu 628 de persoane rănite ușor (619 bărbați).

Iar în 2017, până la data de 10 septembrie, polițiștii au înregistrat 141 de accidente grave cauzate de șoferi care au consumat alcool înainte de a se urca la volan (140 bărbați și o femeie), soldate cu: 33 de morți (toți de sex masculin), 152 de răniți grav (150 bărbați) și 81 răniți ușor (78 bărbați). Au avut loc și 410 accidente ușoare din aceeași cauză, cu 529 de răniți ușor (522 bărbați).

În ceea ce privește amenzile primite de șoferii depistați cu o alcoolemie mai mică, sub 0.40 mg/l alcool pur în aerul expirat, în 2016 polițiștii au dat aproximativ 12.000 de amenzi contravenționale (cuprinse între 1.305 și 2.900 de lei), iar în 2017 în jur de 8.500, deci peste 20.000 de amenzi în total.

România în Europa și trendul internațional

Dincolo de dramele care există în spatele acestor cifre, ele plasează România într-o zonă de risc la acest capitol, o situație care este evidențiată și la nivel internațional, puține state putând să se laude că nu au avut aproape deloc accidente mortale cauzate de consumul de alcool.

Astfel, ultimul studiu al Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii (OMS), publicat în anul 2015, arată că, în România, 5,1% din accidentele rutiere mortale pot fi atribuite consumului de alcool la volan, în timp ce în Bulgaria procentul era de 3%. Procentele rămân însă mici în comparație cu restul statelor europene la acest capitol: Republica Moldova – 12%, Ungaria – 8%, Rusia, Cehia, Germania – 9%, Polonia -16%, Franța – 29%, Italia – 25%, Portugalia – 31%. Și la nivel mondial există extreme: China – 3,8% și Japonia – 6,2%, față de Canada – 33,6% sau Australia – 30%.

Însă experții OMS au avertizat că s-a înregistrat o creștere a numărului accidentelor rutiere în ultimii ani și, mai mult, să nu uităm că toate statele și-au asumat reducerea cu 50% a acestui indicator până în 2020.

Cum îi afectează alcoolul pe șoferi

Tot OMS avertizează, în raportul Global Road Safety Raport 2015, de ce este periculos șofatul sub influența alcoolului: cei care au o concentrație de alcool în sânge între 0,02g/dl și 0,05g/dl prezintă un risc de cel puțin trei ori mai mare de a muri într-un accident de mașină decât cei care nu consumă alcool înainte de a conduce. Iar acest risc crește de șase ori pentru o concentrație de 0,05g/dl - 0,08g/dl și tot așa. De asemenea, consumul de alcool înainte de a conduce o mașină este asociat și cu alte comportamente foarte riscante la volan, cum ar fi viteza excesivă și lipsa centurii de siguranță, ambii factori care pot cauza accidente grave. Cei mai expuși accidentelor cauzate de alcool sunt șoferii tineri și cei care abia și-au luat permisul, mai arată raportul. De altfel, un raport al OMS din 2007 pe această temă a consemnat că riscul de accident este de 3 ori mai mare la tineri față de persoanele peste 30 de ani, indiferent de concentrația în sânge a alcoolului.

Explicațiile experților OMS privind felul în care alcoolul afectează capacitățile unui șofer sunt simple și clare: afectează judecata (în special capacitatea de a judeca distantele corect, precum si nivelul de risc), vigilență scăzută, reacție întârziată, somnolență și scăderea acuității vizuale. De asemenea, alcoolul scade presiunea arterială și reduce capacitatea de a fi conștient și afectează respirația, creând senzația de anestezie generală. Aceste efecte sunt intensificate de cantitatea de alcool consumată.

Photo by Aral Tasher on Unsplash