Unul dintre domeniile care se afirmă în lumea startup-urilor în ultima perioadă este cel al eco-inovației și eco-eficienței. Companiile folosesc tehnologia pentru a contribui la îmbunătățirea calității vieții, dar și a mediului. Domeniile acestea au fost abordate în România și de competiția Idei din Țara lui Andrei, care se încheie astăzi și la care mai puteți depune proiecte.
Anul acesta, la Idei din Țara lui Andrei, OMV Petrom a adăugat două categorii pentru a explica mai bine secțiunea de mediu unde pot aplica oamenii proiecte întru finanțare. OMV Petrom oferă anul acesta 200.000 de euro finanțare pentru 20 de proiecte, inclusiv din zona de mediu (eco-inovație și eco-eficiență). Dacă ai o asemenea idee, mai ai timp astăză să aplici cu proiectul tău și poți primi finanțare. Noi îți explicăm ce fel de idei am văzut în Europa și cât de simplu se pot produce astfel de schimbări.
Poți aplica la Țara lui Andrei aici.
De câte ori se gândesc cei care pornesc un business nou la eco-eficiență? Profitul se poate realiza și din afaceri care oferă soluții la probleme de mediu și care consumă mai puține resurse. Eco-eficiența însemnă, de fapt, să reduci cantitatea de materiale folosite pentru a realiza un produs, să reduci cantitatea de energie consumată și o reciclabilitate mai mare. În plus, durabilitatea produselor contribuie la eco-eficiență.
Ce înseamnă eco-eficiență și eco-inovație - poți afla de pe site-ul proiectului Țara lui Andrei
Alte idei de eco-eficiență și eco-inovație.
Cum poți folosi tehnologia pentru eco-eficiență?
Proiectul GEnIuS
Un proiect european care arată cum poți folosi grafenul, un material-minune, care poate avea diverse aplicații practice pentru a curăța apele în momentul unei scurgeri de petrol sau alte substanțe poluante. Proiectul e pornit de Directa Plus, un startup italian fondat în 2005 care construiește diverse materiale pe bază de grafen, materialul care a adus și un premiu Nobel cercetătorilor care l-au creat. Grafenul poate fi introdus în apă în concentrații mici și elimină hidrocarburile. De asemenea, elimină substanțele din apă pe termen lung și poate fi produs pe loc, pentru a facilita costurile de transport reduse.
Ecoimppact
Într-o lume în care deșeurile de plastic ocupă din ce în ce mai mult spațiu, iar reciclarea este scumpă și poluantă, o companie a realizat o linie de producție pentru sticle realizate din hârtie. Firma din Marea Britanie face cartoane de lapte și sticle pentru apă din hârtie. Compania are o linie de producție care transportă ziarele sau hârtiile dinc orporații în ambalaje de hârtie, care nu sunt laminate, pentru a putea fi reciclate ușor. Cu ajutorul liniei de producție, britanicii pot produce 8 milioane de sticle de hârtie anual și au fost finanțați și de Uniunea Europeană.
rPET-FOAM
Proiectul acesta pe care l-am descoperit tot în zona de eco-inovație a Uniunii Europene ne-a plăcut prin simplitatea soluției propuse, pentru o problemă care este mai mare decât ar părea. Cumva, despre asta e vorba la eco-inovație - să schimbi niște lucruri despre care crezi că sunt împământenite cu soluții mai eficiente și ecologice. Majoritatea caserolelor actuale sunt realizate din plastic, care trebuie ars după folosirea produsului. Dar o caserolă din spumă poliuretanică e mai ușor de reciclat, dăunează cu 85% mai puțin mediului decât celelalte alternative. În plus, nu trebuie folosite materiale poluante în producerea sa, spre deosebire de plastic. Britanicii care au venit cu acest proiect au venituri de peste 400.000 de lire sterline pe an.
Greenvelope
Cum ar putea fi un startup din domeniul IT din domeniul eco-inovației? Greenvelope oferă experiența deschiderii unui plic fizic, dar pe internet. Astfel, ei speră ca oamenii să nu mai folosească hârtia pentru a comunica, mai ales că e o tehnologie atât de veche. Compania realizează invitații pentru nunți, evenimente și petreceri care se deschid ca un plic tradițional. Pentru fiecare comandă făcută, Greenvelope donează o sumă către un ONG de caritate.
Remesh
E un proiect social care a participat la Țara lui Andrei și a primit finanțare. Ei iau materiale care nu pot fi reciclate, de obicei din plastic și le transformă în obiecte și accesorii, cum ar fi genți sau pungi. E inițiat de Ateliere fără Frontiere și oferă și locuri de muncă persoanelor aflate în dificultate, reciclând creativ materiale publicitare sau chiar vechi componente tehnice. Alte materiale folosite sunt bannerele publicitare. Există o abundență de asemenea produse, dar nimeni nu știe ce să facă după ce-și „încheie“ viața pe panou.