Monica Florea este CEO și fondator UP Generation, antreprenor cu 25 de ani de experiență de business. Monica Florea s-a aflat la conducerea unor companii românești de top, cu implicații în multiple industrii, unde a avut oportunitatea să lucreze cu tineri și să constate lipsa de perspective practice și îndrumarea necesară, în ciuda talentului și dorinței acestora.

Din dorința de a produce o schimbare, de a le fi sprijin tinerilor și de a da mai departe experiența și expertiza acumulată, antreprenorul a dezvoltat un program unic de mentorat pentru tineri, care antrenează abilitățile profesionale, dar si pe cele de viata - UP Generation.

Din discuția noastră cu Monica am aflat mai multe despre Generația Z - cum e percepută, ce nevoi și ce așteptări are, dar și cum poate fi integrată în viitorul profesional.

De exemplu, gestionarea emoțiilor este crucială; antreprenoriatul vine la pachet cu mult stres și presiune, iar capacitatea de a rămâne calm și concentrat face diferența. Mindsetul din care construiești perspectiva de business și întregul parcurs este vital. Comunicarea clară și eficientă este la fel de importantă—fie că vorbim despre prezentarea ideilor către investitori sau în colaborarea cu echipa, abilitățile de negociere”, spune Monica Florea.

Mai jos, continuăm discuția cu Monica, de data asta pentru a afla cum vede Generația Z antreprenoriatul în România.


1. Care sunt acele abilități de viață de care are nevoie un tânăr care vrea să devină antreprenor?

Life Skills Pro este primul produs lansat în cadrul UP Generation și are ca focus dezvoltarea abilităților de viață.

Succesul personal vine dintr-o împletire armonioasă a abilităților de viață pe care le stăpânim și a competențelor profesionale pe care le-am dobândit. Lipsa acestor abilități de viață ne împiedică de multe ori să ne atingem potențialul maxim. Aceste abilități de viață sunt multe și complexe și țin de colaborare, relaționare, adaptare, gestionare emoțională, capacitatea de a lua decizii, comunicare efeicientă, toleranța la frustrare, capacitatea de a da și primi feedback, reziliența ș.a.m.d.

Abilitățile de viață sunt acele lucruri care ne potențează și ne întregesc ca oameni, care ne ajută să ne atingem potențialul, sunt abilități socio-cognitiv-emoționale responsabile cu reușita personală, care ne ajută să facem față cu succes provocărilor cotidiene și profesionale. Mai mult, sunt acele competențe care ne ajută să ne lărgim perspectiva de cunoaștere a propriei persoane și de a ne raporta corespunzător la noi și la cei din jur.

Pentru un tânăr care aspiră să devină antreprenor, abilitățile de viață sunt esențiale pentru a construi o afacere durabilă și satisfăcătoare.

De exemplu, gestionarea emoțiilor este crucială; antreprenoriatul vine la pachet cu mult stres și presiune, iar capacitatea de a rămâne calm și concentrat face diferența. Mindsetul din care construiești perspectiva de business și întregul parcurs este vital. Comunicarea clară și eficientă este la fel de importantă—fie că vorbim despre prezentarea ideilor către investitori sau în colaborarea cu echipa, abilitățile de negociere.

De asemenea, reziliența și toleranța la frustrare sunt indispensabile; fiecare antreprenor se confruntă cu eșecuri, iar cei care reușesc sunt cei care nu renunță la prima provocare. În plus, abilitatea de a construi relații sănătoase și de a da și primi feedback constructiv este importanta pentru creștere. Aceste abilități nu doar că te ajută să îți dezvolți afacerea, dar îți oferă și o fundație solidă pentru a deveni un lider empatic, adaptabil, flexibil.

2. Cum văd tinerii antreprenoriatul?

Tinerii din UP Generation care au aplecare spre zona de antreprenoriat îl privesc pe de o parte ca pe o cale de a avea succes, inclusiv financiar (da, tinerii își doresc să facă bani, repede. Oare nu toți ne doream același lucru la vârsta lor?) și pe de altă parte, ca pe o cale prin care își pot urma pasiunile și pot aduce o contribuție semnificativă societății.

Sunt motivați de dorința de a inova și de a rezolva probleme reale, stringente, însă sunt și conștienți de provocările care vin odată ce au pornit pe calea antreprenoriatului. Ei știu că nu este un drum ușor, că este un efort complex, de aceea mulți încep să caute mentorat de calitate, resurse educaționale relevante și sprijin în dezvoltarea ideilor lor. Este remarcabilă dorința lor de a învăța și de a experimenta, totodată, într-un cadru care le permite să greșească și să crească din acele greșeli.

Recomandarea mea pentru tineri este ca întâi să fie angajați pentru un timp prin companii antreprenoriale, să exploreze și mai ales să învețe, și apoi să pornească o afacere personală.

3. Ce ți-ar plăcea să știe tinerii din generația Z despre ce înseamnă antreprenoriatul în România?

Antreprenoriatul poate fi un drum plin de satisfacții, dar necesită efort sustinut, multă reziliență, un mindset de învingător, de constructor, necesită creativitate în a ști să valorifice oportunități, o bună capacitate decizională, adaptabilitate.

În România sunt încă multe oportunități, avem atâtea lucruri de dezvoltat. În Occident, acolo unde lucrurile sunt în mare parte dezvoltate, se poate dovedi mai dificil să construiești, dar nu imposibil.

România oferă un mediu propice pentru inovare și dezvoltare, iar tinerii au șansa de a construi ceva cu adevărat valoros și durabil. Dar este important să înțeleagă că reușita nu vine peste noapte și că eșecurile fac parte din proces. Sunt cele mai importante lecții ale creșterii noastre. Nimic nu ne ridică mai mult decât propriile nereușite.

4. Din experiența ta cu tinerii, care sunt domeniile care îi fascinează cel mai mult și către ce zonă de lucru/ antreprenoriat ar vrea să se orienteze?

Tinerii de azi sunt foarte atrași de domenii care le permit să aibă un impact real și să își exprime creativitatea. Tehnologia și inovația îi fascinează de asemenea; mulți sunt interesați de antreprenoriat în domeniul digital, dezvoltare de aplicații, automatizări sau soluții tech care rezolvă probleme concrete ale societății.

Sunt pasionați și de sustenabilitate și sunt dispuși să investească timp, energie și resurse în afaceri care promovează practici ecologice și responsabile. Nu sunt motivați doar de profit, ci și de schimbări pozitive în comunitatea lor.

Observ și un interes crescut pentru zona de sănătate și bunăstare, dezvoltarea de inițiative care pot îmbunătăți viața altora. În esență, generația Z își dorește să fie parte dintr-o schimbare pozitivă, fie că asta înseamnă să inoveze într-un domeniu tech sau să contribuie la un viitor mai sustenabil.


Mai multe despre Life Skills Pro

Life Skills Pro este o experiență transformatoare gândită să le ofere tinerilor abilitățile esențiale pentru a străluci în viața profesională și personală.

Tinerii învață cum să comunice clar, să colaboreze eficient și să-și asume responsabilitatea, pregătindu-se pentru provocările și oportunitățile viitoare. Programul le oferă instrumentele necesare pentru a gestiona stresul, a dezvolta inteligență emoțională și a se adapta la schimbări, sprijinindu-i să devină lideri în propriile lor vieți. Prin activități interactive și învățare prin experiență, Life Skills Pro transformă teoria în practică.

  • Orice tânăr care este interesat să se înscrie în program, poate lua legătura cu echipa prin datele de contact de pe site, prin formularul de contact sau pe mail. Oferă un demo gratuit, pentru a vedea dacă programul i se potrivește, dacă este dispus să își asume acest efort pentru dezvoltarea lui.
  • Sunt în plină perioadă de înscrieri. Demo-urile gratuite vor fi în zilele de 14 și 21 septembrie. Noua grupa începe din 28 septembrie. Sesiunile au loc în fiecare săptămână (3 ore sâmbătă).
  • Programul se derulează pe aceeași structură a anului școlar cu respectarea perioadelor de vacanță și a liberelor legale.
  • Programul care este deja lansat - Life Skills Pro - antrenează abilitățile de viață, se desfășoară integral în sală, unde vor fi invitați oameni de business, profesioniști în domeniile lor, care vin și le răspund tinerilor la întrebările pe care le au, dezbat situații și contexte atât de viață, cât și de carieră și de business.
  • Pe aceasta perioadă, tinerii au acces la traineri, la mentori care-i pot sprijini.

În toamna urmează să testeze programul Business Pro, în formă pilot, iar ulterior la începutul anului să facă lansarea oficiala. Programul antrenează abilitățile profesionale din zona Management, Marketing, Vânzari, Recrutare, Leadership și Antreprenoriat etc. Vor avea acces la sesiuni de mentorat one to one, în care sunt sprijiniți.

La Up Generation au dezvoltat și programul de evaluare și orientare educațională și de carieră – Dezvolio, cu scopul de a se asigura că sprijină tinerii să-și construiască o traiectorie aliniată cu ei. Aici au luat licențe acreditate pentru toate bateriile de teste și lucrăm cu psihologi certificați în orientare vocațională.