Business-ul Nicoletei Hrițcu a pornit în 2012 din dorința de a construi ceva pe cont propriu. Descrie dorința de a avea ceva "curat, funcțional, voiam să demonstrez că pot și să fiu mândră". Dar mai important ca asta, Nicoleta începe interviul înainte să răspundă la întrebarea mea despre francize în Germania prin a spune că "cea mai mare provocare pe care o am ca femeie antreprenor este găsirea și menținerea echilibrului între viața personală și cea profesională. Pornind de la această premisă răspund la întrebări". E important de setat această premisă.
Cuptorul Moldovencei - din 2012 pe nișa "hranei naturale"
E originară din Republica Moldova, îi plăcea mâncarea bună și a simțit o breșă pentru cofetării și patiserii de calitate. A ales în acel moment un drum mai greu la prima impresie - patiserie fără margarină, premixuri sau "prostii", cum zice chiar ea.
"Vorbim de hrană și nu putem face comprimisuri. Hrănim oamenii. Hrana e energie, iar produsele noastre au energie bună. Există trenduri și există clasicul în acest business. Trendurile vin și pleacă, iar la Cuptorul Moldovencei, fără să ne dorim să epatăm sau să fim vârf de lance, oferim "the little black dress", spune Nicoleta Hrițcu.
Așadar, experimentează, inclusiv cu produse raw vegane, fără zahăr, fără gluten, dar core-ul portofoliului este cel de deserturi clasitce, uneori ușor reinterpretate. Din 2012 până astăzi Cuptorul Moldovencei s-a extins la 9 sedii proprii în Iași și 8 localuri unde produsele lor pot fi comandate alături de alte produse, cum ar fi cafenelele. O creștere constantă și stabilă, chiar dacă 2024 trebuia să fie anul francizării internaționale, dar care a venit cu mici obstacole.
Extindere și franciză Cuptorul Moldovencei
La începutul anului, Nicoleta anunța în presă dorința de lansarea procesului de francizare. "Avem pregătită documentația pentru francizare pe modulul de comerț și mai rămâne să lucrăm și la modulul de producție", spune Nicoleta.
Au început prin a discuta cu posibili parteneri din Frankfurt, Gemrania, tot români. Ca orice inițiativă, mai are și hopuri, iar procesul nu a fost dus la final. Astfel, spune Nicoleta, momentan Cuptorul Moldovencei se concentrează pe piața locală din Iași, urmând ca în următorii 3 ani să aducă brandul într-o metropolă europeană.
"Mă interesează mai puțin rezultatele rapide și mizez pe o creștere mai lentă, dar sănătoasă și cu efort rezonabil. Performanța se măsoară într-un climat organizațional sănătos, predictibilitate, claritate, eficiență și profit decent", spune Nicoleta Hrițcu.
Pentru ea astăzi un profit decent înseamnă 5-7%. Cu toate acestea, consideră că francizarea este un proces care se va întâmpla, mai ales înspre comunitățile de români și moldoveni din Europa.
"Francizarea este posibilă și are potențial bun pentru că există o piață a comunităților de români din Diaspora. Ei tânjesc după produse specifice, pentru că sunt originare din copilăriile lor, cultura lor, sunt gustoase și din ingrediente natural, explică fondatoarea Cuptorul Moldovencei.
Pe lângă Diaspora, pe măsură ce consumul de cafea este în creștere, Atelierul Cuptorul Moldovencei poate atrage și alți clienți în Sud-Estul Europei în afară de români.
Un aspect interesant al francizării este că Nicoleta nu este interesată de procesul acesta la nivel național, ci mai degrabă internațional. Dar totul peste 2-3 ani.
Rezultatele de business pentru Cuptorul Moldovencei și perspectivă de viitor
Mai sus Nicoleta spunea că o rată de profit de 5-7% e mulțumitoare. Iar în 2024 se așteaptă ca profitul să scadă în primele 6 luni din 2024 pentru că au crescut salariile în ultimele 12 luni, odată ce a crescut și inflația, dar au eficientizat și procese, crescând producția. "Până la sfârșitul anului vom recupera și depăși profitul de anul trecut", spune aceasta.
Cele mai mari investiții de-a lungul existenței au fost în laboratorul propriu, amenajare, magazine și echipamente. Adică peste 600.000 de euro. Cheltuielile au crescut și ele, de la salarii la materii prime. "În 2013 plăcinta moldovenească era 3 lei, acum e 12 lei bucata. Prima concluzie în ultimii 3 ani e că creșterea veniturilor nu compensează creșterea costurilor, iar presiunea pe profit crește", spune Nicoleta Hrițcu.
Dar scalarea se face treptat, aceasta este impresia de-a lungul întregului interviu. Mai ales că Nicoleta se concentrează mult pe stabilirea unei traiectorii sănătoase a afacerii, dar și a ei ca antreprenoare și mamă.
"Eu știu cât pot și dacă amintesc obiectivele mele care-i includ și pe copiii mei, sunt conștientă că nu le pot face pe toate", spune ea vorbind despre extinderea și scalarea dincolo de Iași.
"Nu am nici pregătirea, nici experiența necesară. Nu spun că intenționez să mă opresc din acumular, dar comunic intenția mea de a o lua mai ușurel și de a căuta mai degrabă parteneri strategici. Probabil voi ajunge să găsesc un mentor și un investitor, voi ajunge să selectez riguros francizații, ca business-ul nostru să fie pe mâini de gospodari harnici și aliniați cu valorile noastre", spune Nicoleta.
Ea consideră că afacerea e una care poate genera cifre frumoase pentru oricine, amortizarea investiției estimând-o la aproximativ 2-3 ani. De-a lungul timpului a finanțat creșterea prin credite de la bănci.
Însă rezultatele și viitorul afacerii vin mereu în alăturarea de familie. Vom vorbi mai târziu și de burnout.
"Înainte făceam o confuzie și numeam business-ul copilul meu. Acum știu că eu am 3 copii, nu patru, și o afacere. Nu sunt atașată acum de business, deși mi-e drag tare. Sunt deschisă la orice posibilitate. Poate voi face un exit, dacă voi crede că e o idee bună, dar voi avea grijă ca ceea ce las să fie pe mâini bune care să genereze rezultate chiar mai bune pentru oamenii din Cuptor", spune Nicoleta.
O firmă mai mare, un burnout, lucrurile care au mers și nu prea
Într-un interviu anterior, Nicoleta Hrițcu menționa că a trecut printr-un burnout. Așa se întoarce în a discuta despre viața personală și cea profesională, un echilibru obligatoriu.
"Mi-am pierdut rostul și nu-mi mai era clară misiunea personală. Oboseală cronică și sentiment de inutilitate, dar am pierdut în mine bucuria de a trăi, de a construi. Am pierdut atunci bucuria vieții și a jocului. Am trecut printr-un divorț care m-a epuizat, iar abia acum 8 ani mai târziu simt că sunt sănătoasă și că m-am realiniat la valorile mele și misiunea personală, care nu are legătură cu business-ul, ci mai degrabă cu rolul meu de femeie", spune Nicoleta.
Ea spune că modul ei de management este "femeiesc". "Nu e vorba de profit. E despre obiective corelate cu misiunea, viziunea, echipa, curaj, responsabilitate față de oameni, clienți, oameni și etică. Am făcut suficientă terapie și dezvoltare personală cât să am curajul să iau decizii în acord cu dorințele mele", povestește ea.
De asta spune că dacă ar începe afacerea azi ar face-o în echilibru, cu weekend pentru familie, 8 ore muncă, 8 ore pentru ea și familie, 8 ore de somn. "Ar fi generat rezultate mai lente, dar m-ar fi scutit de problemele din viața personală".
Dincolo de partea personală, amintindu-și de ce nu a mers la Cuptorul Moldovencei, spune că a vrut să intre în hipermarketuri, dar și-a dat seama că e greu să concureze cu producători industriali.
"Trebuie să alegi barca. Am ales să rămân pe artizanal și vânzare în propriile puncte de lucru".
Cu toate acestea, deși pe alocuri Cuptorul Moldovencei arată ca în viziunea ei, nu credea că firma va ajunge așa mare. "Acum am ajuns la 9 magazine și un laborator cu o cifră de afaceri de peste 3 milioane de euro. De aceea nici nu am mers la nivel național sau internațional încă, pentru că vreau să mențin un standard", spune Nicoleta.
I-ar plăcea să spună că nu e implicată operațional, dar spune că e și director operațional și CEO. "Aș vrea ca afacerea să funcționeze fără mine, nu sunt acolo încă. Am testat mai multe variante, nu am una câștigătoare. Dar am o echipă bună, oameni formați în firma noastră și specialiști. Am 3 manageri pe 3 departamente, formați în firma noastră de pe băncile facultății. Acum 2 ani aveam un obiectiv să fiu lider de piață și tot urmăream concurența, dar m-am potolit", încheie Nicoleta Hrițcu.