SoftServe poate că nu este un nume cunoscut imediat pe piața din România, dar la nivel mondial au peste 10.000 de angajați, fie că vorbim de Ucraina, Europa, America Latină și America de Nord. O companie care și-a continuat activitatea chiar în plin război. Și tot atunci au anunțat extinderea cu un birou în România. SoftServe lucrează cu clienți mari din Fortune 500 pentru a dezvolta software pentru aceștia.

La finalul lui 2023 au anunțat deschiderea biroului local din București, dar cei aproximativ 150 de angajați sunt și în alte orașe, așa că cei din Cluj, de exemplu, lucrează din spații de coworking cu ajutorul soluției oferite de Pluria. Alte orașe sunt Brașov, Iași, Timișoara.

Dan Paraschiv are peste 20 de ani de experiență în IT și până în 2022 a lucrat la Luxoft, S-a alăturat SoftServe și a monitorizat creșterea pe piața locală, folosită pentru a dezvolta soluții pentru Europa, dar și pentru clienți locali.

Urmărește discuția cu Dan Paraschiv în podcastul de mai sus și abonează-te la canalul start-up Business pentru a vedea aceste discuții în avanpremieră.

Ce vei afla din această discuție?

  • Cum arată SoftServe în România la începutul lui 2024
  • Strategia de creștere și tehnologiile folosite de către companie
  • Tipul de specialiști pe care-l caută
  • Cum funcționează compania în timpul războiului
  • Nevoile industriei IT de la autorități
  • Planurile de extindere pentru următorii ani până la 800 de angajați

Mai jos poți citi rezumatul scris al acestei discuții.

Cum arată SoftServe în România la începutul lui 2024

Dan Paraschiv menționează în discuție că au ajuns la aproape 150 de angajați în România.

“Toate analizele de piață pe care le-am făcut au fost confirmate. Avem proiecte de succes la care contribuim prin colegii din România și suntem prezenți în peste 20 de proiecte. Avem cel puțin patru industrii, cum ar fi retail, finance, manufacturing și tehnologii de vârf”, spune Paraschiv.

Din cei 150 de angajați, aproape jumătate sunt seniori, dar pe parcurs echipa se va balansa și înspre angajarea programatorilor cu mai puțină experiență. Dorința de a avea seniori la început a venit din motivația de a implica echipa din România în proiecte deja existente.

“Avem multe arii de software acoperite acum în România, cum ar fi application engineering, Dev Ops, Big Data, data science, user experience, project manager, business analysts”, spune Dan Paraschiv.

Echipa locală e deschisă spre a lucra cu clienți din toate geografiile, dar au început cu Europa de Vest și câțiva clienți din Statele Unite. Focusul va rămâne Europa de Vest.

“Colegii noștri din SoftServe au avut această surpriză să găsească aici foarte buni comunicatori, ingineri buni, comunicatori în engleză și pricepuți în interacțiunea cu clienții. Se observa o cultură deschisă și procesele sunt de așa natură încât să identificăm problema clientului”, explică Country Managerul SoftServe România. În plus, pentru că angajații sunt seniori, au venit cu experiența din alte companii deja.

SoftServe nu a vrut să recruteze doar din București. “Nu ne-am concentrat pe un oraș anume, nu ne-am limitat la un singur setup, lucrăm remote și toată infrastructura poate susține acest lucru. Așa că ne adresăm întregii piețe de specialiști IT. În plus, proiectele noastre au tehnologii atractive și interesul SoftServe este să țină pasul cu tehnologiile și să pună în aplicare inovații, ceea ce e atractiv pentru candidați”, explică Dan Paraschiv.

SoftServe urmărește să ajungă la 800 de angajați în România. La finalul lui 2024 scenariul potrivit ar fi să ajungă la 250 de oameni, dar există și simulări în care ar putea fi 300 în funcție de proiecte.

Tehnologii utilizate de SoftServe și pentru care lucrează

SoftServe nu este o companie de outsourcing care lucrează pe proiecte simple. Ei sunt implicați în dezvoltarea de aplicații și servicii complexe, pentru clienți din industrii diverse. Acest lucru a atras și candidații care au devenit angajați în România.

“E foarte important pentru specialiști când își plănuiesc o carieră. Vor să aibă recunoaștere profesională și își dau seama că există competiție la nivel global. Aceste tehnologii fac o diferență pentru cariera lor. Poți începe într-un proiect, dar te poți muta în altul și le spunem ce planuri are compania. Acest lucru e important pentru că te poți reprofila, te poți transfera în alte proiecte”, spune Dan Paraschiv.

“Avem o parte importantă de application engineering, tot ce înseamnă întreținerea de aplicații și folosim toate limbajele de programare populare. Folosim Java, tehnologii .NET de la MIcrosoft, Python, PHP, framewortk-uri de Javascript React Native. Separat avem o prezență bună pentru Big Data, Dev Ops și construim capabilități pentru data science și business analysis. Am avut inteligență artificială și machine learning în oferta noastră de ani buni, iar odată cu recunoașterea acestei tehnologii prin Chat GPT, am luat decizia să creăm o capabilitate dedicată de AI generativ”, explică specialistul din România.

Astfel, SoftServe are o echipă dedicată în zona de AI generativ care lucrează la studii de caz, la adoptarea de tehnologii și au un focus special pe această zonă.

Dan spune că deși inteligența artificială a fost prezentă în viața noastră, odată cu GPT-urile, lucrurile s-au democratizat, nu ai nevoie de pregătire ca să înțelegi impactul inteligenței artificiale. El consideră că acum e multă experimentare, iar SoftServe lucrează la a înțelege care este nivelul următor.

“E nevoie de o maturizare prin aceste studii de caz, pregătire, data governance, monitorizare pentru a evita acele halucinații are AI pe care le-am observat, adică rezultate ce te pot induce în eroare. Trebuie să vedem ce date folosim pentru a antrena aceste large language models. Astfel noi testăm această căutare bazată pe GPT în corpus-ul nostru de informații, pentru a afla de documente am folosit pentru a ajunge la un rezultat, ce documente sunt în curs de actualizare, astfel încât AI-ul să fie precis”, explică specialistul de la SoftServe.

România pe harta SoftServe

Dan Paraschiv spune că Europa Centrală și de Est a căpătat o reputație foarte bună în timp datorită talentelor și potențialului. Și înainte de a veni la SoftServe el era conștient de evoluția ecosistemelor din Polonia, Bulgaria și Ucraina pentru că au lucrat în comun la proiecte mari în trecut, fie că e vorba de o bancă din Elveția sau un mare retailer din Marea Britanie.

“România are această ambiție de a crește și vedem un potențial mare. Ucraina rămâne un jucător mare cu toate aceste provocări aduse de război, dar au tehnologie bună, multe aplicații au un nivel de digitalizare crescut și au ambiția de a evolua”, spune Dan Paraschiv.

Dan consideră că piața a evoluat nu doar din punct de vedere al tehnologiilor, ci și a modului de implicare în proiecte, pentru că o mulțime de specialiști au o mentalitate ce evoluează spre problemele de business rezolvate. Astfel, piața din România nu mai este atât de ieftină pentru că și specialiștii s-au rafinat și nu mai vorbim doar de programatori, ci de project manageri pregătiți de probleme complexe.

SoftServe a rămas operațional pe timpul războiului. Au relocat anumiți angajați, au un plan bine pus la punct, unele birouri au fost închise o perioadă, dar de curând au sărbătorit 10 ani pentru biroul din Harkiv, aflat chiar aproape de linia războiului în Estul Ucrainei.

“În 3 săptămâni de la începerea războiului productivitatea colegilor din Ucraina era la nivelul de dinainte de război, erau în locații sigure și aveau acces la echipamente și comunicații”, spune Dan Paraschiv.

“A existat provocarea energetică de iarna trecută, dar ne-am pregătit din timp. Am ajuns iată la 2 ani de la începutul războiului și există, din păcate, o rutină a colegilor noștri din Ucraina, cu alarme, cu avertismente în ședințe, dar ei sunt curajoși, dârji și încrezători, se implică în diverse cauze sociale și au o reziliență crescută pentru a împinge lucrurile către victorie”, explică Dan Paraschiv modul de funcționare a birourilor SoftServe din Ucraina.

Ce are nevoie de piața de IT de la autorități?

Măsurile fiscale recente au afectat și piața de IT și angajații. Dan Paraschiv consideră măsurile un pas înapoi.

“În multe prezentări am vorbit despre stabilitatea legislativă și monetară a României. În noiembrie am avut această surpriză care invalidează sau adaugă o paranteză la această imagine. Am făcut un plan pentru a atenua impactul în 2024. Este o măsură contra curentului, pentru că toate analizele arată că se poate face foarte mult pe piațaș de IT. Ar trebui să existe o strategie națională pentru aceste industrii digitale și să existe suport pentru a crește industria”, spune Dan Paraschiv.

El consideră că progresul înseamnă ca România să nu ignore faptul că nu este singură în cursă, ci într-un sistem globalizat. El consideră că trebuie un efort continuu de susținere a industriei, dar și de recalificare și reconversie profesională pentru zona de IT.

“Avem nevoie de fermitate în a crește nivelul de digitalizare prin asumarea unor ținte clare. Suntem pe locul 26 din 28 în clasamentul societății digitale la nivelul UE”, spune Paraschiv.


Proiectul „Antreprenori” este susținut de ING Bank, partener de creștere pentru afacerile locale. Într-un context dinamic și încă incert, ING oferă predictibilitate, prin instrumentele financiare potrivite, si sprijină dezvoltarea sustenabilă a afacerilor din România, pentru a ajunge la nivelul următor.