Daniela e pasionată de designul interior și după absolvirea Universității de Arhitectură din București a continuat pe acest drum. Cu toate acestea, antreprenoriatul a venit natural în acest domeniu, deși îi este greu să se descrie astăzi drept "antreprenoare".
Daniela Truță este arhitect de interior, iar împreună cu Alexandra și Adrian au creat Next Interior, un studio care se ocupă de amenjări rezidențiale complete. De la proiectul de design interior, până la amenajare și construcție. Adică o locuință în care clientul să se mute cu minim efort.
Next Interior vrea să se mențină o companie mică dintr-o alegere strategică, concentrată pe calitate, astfel că Daniela nu urmărește nici extinderea business-ului într-un mod exagerat. Nu de alta, dar spune că a realizat la un moment dat că afacerea făcea ce voia ea.
Daniela Truță e printre cele 10 antreprenoare selectate în 2024 în programul de mentorat She’s Next, organizat de Visa și ING Bank România, în colaborare cu Impact Hub Bucharest. Programul pune la dispoziție mentorat, în funcție de nevoile afacerii
Povestește că dintr-un "impuls de inconștiență" a deschis împreună cu Alexandra un studio de design după terminarea facultății. Înainte de acest business făceau proiecte din facultate, veneau clienții direct către ele, dar treptat și-au dat seama că acestea s-au împuținat și nu știau prea multe despre marketing sau business. L-au cooptat pe Adrian, cu un background și de artă, dar și de construcții, care a adus mai multă rațiune în afacere.
Next Interior e un business care se concentrează pe un număr limitat de proiecte anual, 15-20, dar care să fie realizate complet. Iar pe termen mediu și lung în jurul afacerii vor să creeze un ecosistem care să ajute industriile creative din România. O afacere utilă, așa cum este și o debara dintr-un apartament vechi, unul dintre elementele care-i lipsesc Danielei Truță în apartamentele moderne.
Micile nimicuri ale începutului unei afaceri
Unui antreprenor la început de drum uneori cele mai mici lucruri i se par importante. Iar acest lucru poate afecta evoluția business-ului.
"Când am devenit trei în afacere aveam discuții în contradictoriu multe, unele mai utile, altele nu. Ce am făcut bine a fost să ne schimbăm modul de pricing față de piață, care se uită la numărul de metri pătrați și ne-am schimbat pe modul de plată orară, pentru a ne concentra pe calitate", spune Daniela.
Cu toate că aceasta a fost o dezbatere utilă, spune că la început au petrecut prea mult timp ca să aleagă un nume, până să se decidă la Next Interior sau chiar și logoul a fost o dezbatere întreagă.
Dar afacerea a crescut și în primii 3 ani de activitate au dublat cifra de afaceri. Nu vor să crească mai departe pentru că sunt o echipă de 3 și pot face doar un număr finit de proiecte pe an. De asemenea, nu iau în calcul extinderea echipei momentan, în schimb vor să creeze un ecosistem de servicii în jurul activității principale.
"Am dori să dezvoltăm o divizie de mobilier la comandă, pentru că nu am reușit să găsim un colaborator constant care să ofere nivelul de customizare dorit de noi. De asemenea, vrem să creăm o platformă cu decorațiuni de nișă, prin care să-i susținem pe cei care sunt la intersecția dintre artă și design, la fel ca noi, care au dificultăți în a-și marketa produsele", spune Daniela Truță.
Anual Next Interior realizează cam 15-20 de proiecte și în total sunt peste 100-110 case care au fost amenajate de echipa formată din 3 persoane.
De la arhitect la antreprenor
Daniela rămâne în suflet un arhitect. "Eu chiar vorbeam cu colegii și le spuneam că nu mă consider antreprenor. Eu văd antreprenorii cei care coordonează mai multe business-uri. Noi am creat afacerea pentru că ne place să facem proiecte de design interior și-mi doresc să rămân în operațional mult timp", spune Daniela Truță.
Dar a trebuit să învețe multe, pentru că deși a făcut o facultate grea, și-a dat seama că odată ajunsă pe piață trebuie să o ia de la capăt în procesul de învățare.
"Ni s-a părut extrem de util Business Model Canvas și ideea de Value Proposition. De asemenea, cu greu am învățat să facem Persona, adică publicul țintă al nostru, nu doar să ne imaginăm un public general", spune Daniela. A trecut prin chestionare, prin sute de întrebări și treptat și-au conturat o idee mai clară asupra clienților lor țintă, dar și a problemelor lor.
În privința acestora, nu se uită înspre a-i convinge să-și amenajeze casa, ci să-i cunoască mai bine, pentru că procesul începe cu un interviu de calibrare până să ajungă la motivația acestora.
"Avem o relație apropiată, pentru că procesul nostru durează destul de mult și uneori poți avea o relație profesională de șase luni în care să vorbești aproape zilnic", spune arhitecta.
Iar asta pe o piață provocatoare, unde se găsesc cu greu meșterii potriviți, iar cei mai buni sunt foarte chemați.
Provocarea de business a industriilor creative
Unul dintre motivele pentru care Daniela Truță și Next Interior s-au înscris la programul de mentorat She’s Next, organizat de ING Bank România și Visa, este faptul că deși industriile creative vin cu idei originale și interesante, uneori implementarea e mai dificilă, mai ales antreprenorial.
"Cred că această combinație dintre o persoană din zona creativă și un antreprenor poate să ducă la rezultate wow. Am acumulat cunoștințe de business singuri și vrem să auzim și părerea cuiva care chiar are experiență în business, nu doar a citit despre asta", spune Daniela Truță.
Ea menționează că după primele ședințe de mentorat din program, realizate alături de Delia Olteanu de la ING Bank, aceasta a intuit imediat problemele pe care le are Next Interior. Astfel, spune Daniela, a înțeles cât de important e să vorbești cu cineva care a văzut deja pattern-uri și probleme similare la nivelul acesta de business.
"Provocarea noastră e cum găsim clienții, cum ajungem la ei, dar și faptul că trebuie să gestionăm mult operațional, cum ar fi și marketing-ul, dar și social media", explică aceasta.
Antreprenoriatul e început de multe ori dintr-o pasiune, fără studiu, de către oameni care vor să muncească în acel domeniu. Iar antreprenoriatul le oferă această șansă. Dar, ulterior, trebuie să adauge cunoștințe.
Daniela mărturisește că ultimul lucru învățat a fost ce înseamnă cu adevărat strategia în business, să te oprești și să ai o privire de ansamblu. Și afirmația ei e una extraordinară pentru orice business.
"Am realizat la un moment dat că business-ul nostru făcea ce voia el, nu mai făcea ce voiam noi. Ne-a luat pe sus, mai ales că eram implicați în operațional. Am făcut o pauză și am realizat că direcția în care ne duceam nu ne reprezenta", spune Truță. Așa că au renunțat la ideea de volum și se duc spre proiecte complete, care să ofere rezultate de calitate clienților.