Bineînţeles, aceste idei nu sunt false. A fi creativ în afaceri are multiple beneficii: poate însemna să ai o idee grozavă pe care nu a mai avut-o sau implementat-o nimeni, să ai abilitatea de a gestiona evenimente neplănuite, să contribui la dezvoltarea afacerii cu idei originale, să găseşti soluţii unice pentru clienţi şi să fii mereu cu un pas înaintea competiţiei şi chiar a clienţilor, anticipându-le nevoile şi interesele. În esenţă, o idee creativă poate transforma ceea ce este aparent imposibil în posibil și poate chiar să salveze o afacere.

Însă realitatea practică este mai complexă. Cu toate că fără a genera idei noi nu putem inova, apare întrebarea firească: este suficient să fim creativi pentru a avea succes în afaceri? Răspunsul depinde de modul în care abordăm creativitatea şi cum o utilizăm. Cei care plasează creativitatea pe locul 1 în business se pot confrunta cu două probleme potențiale majore, despre care vom vorbi în continuare.

Problema 1: Ideile creative sunt doar idei până la implementare

În business, creativitatea se referă la un anumit tip de gândire care ne inspiră să găsim soluţii inovatoare pentru diferite probleme şi să transformăm provocările în oportunităţi.

Însă pentru a utiliza creativitatea în favoarea noastră este necesar, în primul rând, să facem o distincţie clară între idei abstracte şi inovaţie. Adesea, a fi creativ este confundat cu a avea idei originale – însă o idee nouă, oricât de atractiv ar suna, nu este neapărat utilă companiei sau clienţilor, nici uşor de implementat. În plus, inovația nu este ideea în sine, ci ideea bună pusă în aplicare, care serveşte unui scop clar, și care este profitabilă.

Problema apare atunci când persoanele creative nu au abilitatea şi instrumentele necesare pentru a pune ceea ce gândesc în aplicare, sau nu se înconjoară cu oameni care cunosc modul de operare al unei companii şi pot transforma ideile originale în soluții, produse sau servicii concrete.

Problema 2: Pierdem timp preţios fiind creativi acolo unde nu este necesar

Chiar dacă avem curajul de a implementa o idee, dacă punem creativitatea pe primul loc este posibil să o utilizăm unde nu este nevoie. De ce se întâmplă acest lucru? O bună parte din deciziile noastre sunt informate şi ghidate de ceea ce vedem în jur. În acest fel decidem ce să aplicăm în viaţa proprie și ce să eliminăm.

Problema apare atunci când, în loc să ne inspirăm din cele mai bune exemple, vrem să reinventăm complet un mod deja bine stabilit de a face lucrurile. Cu alte cuvinte, vrem să dezvoltăm un proiect care, deși arată diferit de ceea ce există deja pe piaţă, nu este cu adevărat mai bun.

Un alt aspect al acestei probleme este mentalitatea potrivit căreia creativitatea ne așează pe o treaptă superioară celor care se conformează regulilor. Mulţi oameni cu viziune creativă se opun în mod natural urmării unor paşi concreţi în activitatea lor, adesea deoarece vor să exploreze permanent diferite scenarii și soluții.

Tendința de a acționa pe baza unei idei de moment poate fi utilă în situații de criză, însă în procesele de zi cu zi dintr-o companie această tendință poate consuma mult mai mult timp și energie decât este necesar, generând frustrare, confuzie, și pierderea resurselor importante.

Cum evităm problemele de mai sus?

Să recapitulăm. Un stil de management orientat pe creativitate și mai puțin pe implementare ne lasă expuși la două probleme majore: ideile noastre să nu se concretizeze niciodată, sau să fie mult mai costisitoare decât ne-am dori deoarece nu ne utilizăm timpul și resursele în mod eficient.

Cum putem evita aceste probleme? În primul rând, pentru a nu irosi resurse pe activități care nu necesită creativitate, este important ca liderii şi managerii să fie bine familiarizaţi cu cele mai bune practici din domeniul lor.

În al doilea rând, este necesar să realizăm faptul că orice companie se bazează, în mare parte, pe activități cu un caracter repetitiv, pentru care pot fi create proceduri operaționale, un set de pași specifici de urmat pentru ca o activitate să fie desfășurată în mod eficient, indiferent dacă aceasta ține de departamentul de resurse umane, de marketing, relații cu clienții și așa mai departe.

Desigur, la prima vedere, creativitatea nu pare compatibilă cu un set de reguli (termen care ne duce cu gândul la rigiditate), însă utilizarea de proceduri operaționale ajută orice firmă să să se organizeze mai bine și, prin urmare, să economisească timp și resurse. Un sistem de management al procedurilor operaționale simplifică atât. crearea cât și gestionarea procedurilor.

Creativitatea nu este incompatibilă cu procedurile. Dimpotrivă, găsirea şi aplicarea celor mai eficiente soluţii pentru probleme repetitive poate sprijini procesul creativ, indiferent de industrie. În momentul în care avem la dispoziție soluții bine structurate, pe care le putem aplica rapid pentru a obține rezultatele dorite, beneficiem de mai multă claritate și predictibilitate. Acestea se traduc în mai mult timp și energie pentru a ne concentra pe obiective importante.

Creativitatea este vitală pentru a reîmprospăta perspectiva pe care o avem asupra modului în care facem afaceri. Însă nu este suficientă dacă nu merge mână în mână cu simţul practic, dedicarea, organizarea şi răbdarea de a transforma o idee într-o soluţie viabilă.