Află opiniile specialiștilor din comunitatea start-up.ro
Textele publicate în categoria Subiectiv sunt responsabilitatea autorilor, fiind opinii asumate de aceștia. Dacă vrei să afli mai multe opinii ale specialiștilor, urmărește categoria Subiectiv.
Urmărește specialiștii!
Până în prezent, Wolfpack Digital a avut plăcerea să colaboreze cu peste 40 de startup-uri locale și internaționale pentru a le ajuta să-și dezvolte produsele digitale cap-coadă. Din experiența ultimilor 5 ani, am învățat că există 3 motive principale pentru care companiile străine aleg să lucreze cu firme de software development românești. Aici, ele găsesc o combinație câștigătoare de:
Talent
Opinia generală este că nivelul tehnic al programatorilor români este mult peste medie.
Școala tehnică românească încă dă roade de cea mai bună calitate. Inginerii și programatorii sunt cunoscuți pentru capacitatea de a rezolva sarcini complexe, pentru sârguința și seriozitatea lor și pentru faptul că livrează la timp.
Deși majoritatea universităților de specialitate nu au programa actualizată pentru a se alinia la standardele industriei, cunoștințele avansate de matematică, programare, inginerie etc. transmise în timpul studiilor formale antrenează mințile programatorilor pentru proiecte inovatoare, aducând și o disciplină în modul de lucru al studenților sau elevilor.
În plus, există numeroase persoane care s-au reorientat profesional cu succes în zona IT-ului prin intermediul educației informale.
Preț
Raportul calitate-preț pentru serviciile de dezvoltare software este (încă) unul foarte bun.
Cu toate că prețurile se află în creștere, România este, în continuare, atractivă din această perspectivă pentru startup-urile sau pentru companiile mari care doresc să-și dezvolte produse software. Pe baza abordării populare de pricing pentru dezvoltarea software Agile, regimul “time and materials” (cuantificând numărul de ore lucrate pe un proiect și pornind de la o rată orară), clienții internaționali remarcă adesea faptul că valoarea mare (output-ul) primită în unitatea de timp în colaborările cu firmele IT românești este un factor-cheie pentru care aleg să lucreze cu români. Vom reveni asupra prețului în cele ce urmează.
Comunicare
Comunicarea cu profesioniștii IT români este ușoară și presupune relativ puține bariere culturale.
Limba cel mai des folosită în colaborarea din cadrul proiectelor software este engleza, iar la acest capitol companiile românești se descurcă foarte bine. Accentul românilor este, în general, unul ușor de urmărit, inclusiv pentru vorbitorii nativi de limba engleză.
Din punct de vedere cultural, de asemenea există puține diferențe și acestea sunt ușor de depășit, astfel încât pentru clienții internaționali este facil să comunice cu profesioniștii români. Conversațiile pot deveni ușor plăcute inclusiv la nivel de “small-talk”, întrucât referințele culturale se suprapun. Acesta este un mare atu, având în vedere că în colaborările cu firmele de outsourcing asiatice, aparent mai atractive din punct de vedere financiar, comunicarea este o barieră care adesea contribuie la depășirea bugetelor și a termenelor limită.
Flexibilitatea și deschiderea companiilor românești din punctul de vedere al atitudinii este, de asemenea, apreciată, acestea fiind aspecte în special importante pentru startup-uri.
„Și atunci, unde mai avem de lucru?” vă veți întreba.
În primul rând, avantajul nostru legat de pricing se află în pericol, deoarece există presiuni care determină creșterea acestora. Se impune, așadar, ca firmele de dezvoltare software românești să găsească soluții alternative pentru a atrage în continuare clienți internaționali, apelând poate mai mult la celelalte puncte. O altă potențială soluție ar fi concentrarea pe dezvoltarea produselor proprii, în locul focusului exclusiv pe outsourcing.
În al doilea rând, ne aflăm într-un proces continuu de îmbunătățire în zona creativă și în ceea ce privește skill-urile soft, având încă multe de învățat. O înțelegere profundă a businessului clientului permite propunerea și construirea unor soluții mai bune pentru client, însă această înțelegere presupune acumularea de cunoștințe din alte arii decât cele tehnice.
Nu în ultimul rând, cu toate că clienții internaționali, în mod special cei din Europa de Vest și din SUA, care au auzit de ecosistemul local, apreciază firmele dezvoltatoare de aplicații de aici din motivele enumerate mai sus, sunt încă relativ puțini cei care cunosc România pentru IT sau în general. Renumele nostru este încă unul cu rezonanță relativ scăzută.
Este cazul să punem România mai mult pe hartă!