Am discutat cu Alex Chubay, CTO al SoftServe, la biroul american al companiei, în Austin, Texas. El conduce departamentele de implementare, dar și de cercetare. Practic, SoftServe lucrează pentru clienți foarte mari la nivel global, dar dezvoltă și noi tehnologii sau testează ultimele inovații.

SoftServe este o companie globală de IT, care oferă servicii de dezvoltare software și consultanță. Circa 11.000 de angajați lucrează în peste 60 de birouri aflate în întreaga lume. Compania lucrează la peste 900 de proiecte active pentru clienți din America de Nord, UE și Asia.

Compania a fost fondată în 1993 la Lviv în Ucraina, iar primul birou din Statele Unite a fost deschis în 2000, sediul actual fiind pornit în 2008.

Printre clienții SoftServe se numără IBM, Cisco, Panasonic, Cloudera, Henry Schein, Spillman Technologies și alții. SoftServe este partener Google Cloud Platform, Amazon Web Services, Microsoft Azure, NVIDIA și al altor companii de tehnologie bine cunoscute.

1. Ce păstrează o companie globală de 10.000 de oameni din originile Est Europene

  • Alex Chubay a început la SoftServe în 2001 ca junior developer și a devenit treptat CTO. în 23 ani a trecut de la roluri de inginerie la unele de consultant și lider
  • Traseul său s-a confundat cu expansiunea SoftServe, de la o firmă de 200 de persoane la una de 10.000 de angajați, dar care este încă atentă să facă un pas în plus pentru client și să fie obsedată de client, deși au crescut rapid
  • Un avantaj al SoftServe este faptul că au originile în Ucraina, în Estul Europei, o zonă cu multe competențe matematice și de inginerie
  • "Pentru că eram la capătul lanțului trofic trebuia să facem lucrurile mai bine și mai mult decât ceilalți și mai mult decât se așteptau clienții. Asta a creat o cultură în care încerci să dai mai mult decât ți se cere".
  • SoftServe a crescut cu aproximativ 30% de la an la an în ultimii 10 ani

2. Ce înseamnă rolul de CTO în SoftServe

  • Rolul de CTO implică accelerarea capabilităților tehnice pentru a răspunde la nevoile clienților, atât cele actuale, cât și cele viitoare, dar și coordonarea așa-numitelor unități de livrare și centrele de excelență
  • "Unitățile de livrare se concentrează pe nevoile curente ale clienților, iar centrele de excelență se uită spre tehnologii emergente. 20% din organizație e concentrată în jurul centrelor de excelență".
  • SoftServe are unități de livrare în zona de Cloud și DevOps
  • Centrele de excelență ale SoftServe sunt departamente de cercetare care dezvoltă tehnologii existente, dar și tehnologii în creștere cum ar fi AI, VR, robotică sau blockchain
  • Dezvoltarea și implementarea noilor tehnologii pleacă de la observarea nevoilor clientului, semnalele din piață și pariuri calculate pe tehnologii emergente

3. Cum se implementează noile tehnologii în munca SoftServe

  • Piața s-a transformat în ultimul an de la una dominată de vânzători la una dominată de cumpărători, ceea ce a dus la presiune pe preț și nevoia companiilor de a face mai multe cu mai puțini bani, în timp ce țin pasul cu generative AI.
  • "Ultimii 15 ani au fost dominați de cei care vindeau tehnologie. Într-un singur an totul s-a transformat într-o piață a cumpărătorilor. Există mai mulți vânzători decât cumpărături".
  • SoftServe a dezvoltat un laborator de Generative AI pentru a rezolva probleme curente ale clienților.
  • "Pariem pe aceste noi tehnologii foarte devreme, indiferent dacă au sau nu market fit, și încercăm să le accelerăm d ela faza de incubare pentru a vedea ce tracțiune pot avea".
  • Se folosește o strategie de tip portofoliu - de la incubare la scalare a noilor tehnologii, iar apoi se încearcă testarea lor în zone deja consacrate în SoftServe, cum ar fi Cloud sau DevOps
  • "În ultimii 7 ani diferite noi tehnologii au penetrat zone deja consacrate. Să luăm doar exemplul așa-numiților digital twins, unde poți face simulări, poți automatiza diferite obiecte și echipamente".
  • Generative AI e folosit în procesele interne ale SoftServe, de la recrutare, descrieri de joburi și accelerare a procesului de dezvoltare software
  • "Avem o abordare triplă. Primul vector e oferirea de servicii de Gen AI clienților noștri. Avem diferite clustere în companie, pe tehnologii Microsoft, Google, AWS, Nvidia, unde încercăm să rezolvăm și să descoperim problemele clienților".
  • Gen AI are beneficii în low code / no code
  • "Am făcut un studiu pe 1.000 de ingineri unde unei jumătăți i-am dat unelte de Gen AI, cealaltă jumătate a făcut lucrurile în mod tradițional. Am trecut prin sute de studii de caz cu ei. Cu ajutorul inteligenței artificiale am ajuns la o îmbunătățire cu 40% a muncii și 30% reducere a timpului"

4, O radiografie a pieței de tehnologie de astăzi

  • Piața e împărțită în mai multe zone. Producătorii de tehnologie precum AWS, Microsoft, Nvidia, Google oferă produsele. "Dar capacitatea producătorilor de a scoate noi tehnologii e mult mai mare decât capacitatea de consum a clienților".
  • SoftServe și alte companii asemenea aduc în piață așa-numita "lichiditate de expertiză", precum băncile aduc lichiditate financiară. SoftServe ajută clienții să adopte noile tehnologii
  • Inovația înseamnă un pic de bricolaj, încercare și eroare. Dacă reglementezi prea dur, blochezi inovația. Dacă lași inovația necontrolată total riști evenimente dure la nivel global.
  • "Trebuie să identifici vectorii amenințărilor și impactul acestora. Dar trebuie să fim atenți ce reglementăm".

5. 2024 în tehnolgie

  • Generative AI va avansa din ce în ce mai mult și mai multă adopție. Posibil ca multiple modele de limbaj să se unească și vom vedea diferite aplicații la nivel de interfață.