Lectură de 5 min

Andrei Dudoiu, SeedBlink: ”au succes campaniile startup-urilor care au un diferențiator, iar fondatorul este foarte vizibil”

Abonează-te pe  
La final de octombrie, echipa platformei de equity management și investiții SeedBlink, anunța o schimbare de management: Andrei Dudoiu, unul dintre cei 4 cofondatori, alături de Ionuț Pătrăhău, Carmen Sebe și Radu Georgescu, prelua rolul de CEO de la Carmen Sebe. O schimbare agreată de cei 4 încă de la început, rotația pentru această funcție fiind privită ca o strategie ce are rolul de a împrospăta viziunea pentru dezvoltarea platformei.

Ascultă podcastul

Ascultă interviurile în avanpremieră în format audio pe orice platformă dorești - Apple, Spotify sau altele.

Abonează-te la podcast

La scurt timp de la anunț, am stat de vorbă cu Andrei Dudoiu, care urma să devină oficial noul CEO al SeedBlink de la 1 noiembrie 2024, privind strategia pe care o va aborda în continuare pentru dezvoltarea și transformarea platformei, despre punctele forte pe care SeedBlink le aduce pe piață, atât pentru fondatori, cât și pentru investitorii prezenți pe platformă, și atributele unei campanii care reușește să atragă atenția investitorilor.

”Aș sumariza spunând că există doi factori critici pentru succesul sau insuccesul unei campanii: fondatorul și network-ul pe care îl poate coopta, mai ales la începutul unei campanii, ca să poată da tracțiunea necesară și să genereze efectul de bulgăre în atragerea de investitori, și produsul care să fie foarte inovativ pentru piața pe care o adresează. Adică să aibă clar un diferențiator compania, iar un factor suplimentar este să aibă tracțiune din punct de vedere clienți. Adică să fie într-o fază mai evoluată decât un proiect pilot și să fie în zona în care sunt deja demonstrate tracțiunea și veniturile din partea clienților”, afirmă el.

Andrei ne-a explicat rotațiile planificate în managementul companiei și strategia de dezvoltare. Schimbările în management au fost anticipate încă de la fondarea companiei de către cei patru cofondatori.

”Miza este ca sinergia dintre aceste componente să aducă acapararea de noi piețe și generarea de revenues pentru noi”, afirmă Andrei Dudoiu.

Anterior preluării funcției de CEO, Andrei Dudoiu a deținut funcția de președinte al Consiliului de Administrație, funcție pe care a preluat-o de acum înainte Carmen Sebe.

Sub conducerea lui Carmen Sebe, SeedBlink a evoluat de la o platformă de equity crowdfunding la o platformă all-in-one de equity management și de investiții, deservind atât companiile private, cât și investitorii acestora.

Andrei ne-a vorbit despre obiectivele strategice și viziunea sa pentru SeedBlink. Astfel, din noul său rol, el va continua să se concentreze pe direcțiile deja stabilite, dar cu o mare miză pe produsul de ”equity management”, care va domina în 2025.

”Am încercat să adresăm nevoi diferite în etape diferite ale startup-ului. Acum, dacă ești la faza de idee, dar trebuie să ai o structură juridică, o companie, îi putem ajuta cu acest Raise Hub, de la very early stage, să-și adapteze deck-ul - avem un AI în care pitch deck-ul primește feedback cum ar trebui redefinit și cum ar avea mai mult impact asupra investitorilor. Le oferim soluța de Cap Table Management, apoi într-o fază ulterioară, când adresează prima investiție de tip pre-seed, în care încearcă să coopteze network-ul lor, le oferim infrastructura pentru asta. Apoi, când oferă primul ESOP, le oferim o soluție pentru administrarea de ESOP. După care, în zona de seed, intervenim cu comunitatea noastră pentru investiții. Le oferim ajutor pe tot parcursul vieții și evoluției unui startup. Am încercat să le definim nevoile și să le adresăm”, completează Andrei.

Se pune un mare accent pe alinierea strategiei la nevoile pieței internaționale, iar SeedBlink se așteaptă să își extindă piețele și veniturile recurente.

Să studiezi bine piața înainte de a face pasul spre ea, cât poți de bine, evident nu trebuie să te lungești cu decizia pentru că ești agil ca startup. Și, pe de altă parte, când construiești o franșiză internațională, să ai un om de încredere pe care să te bazezi și căruia să-i dai suport și să nu consideri că trebuie să funcționeze identic cu modul și oamenii din home market”, spune Andrei referitor la lecțiile pe care ei înșiși le-au învățat din extinderea în afara granițelor, lecții care pot fi utile oricărui fondator de startup care ia în considerare prezența cu business-ul în afara României.

SeedBlink în afara României - franciza, ca model de parteneriat

  • SeedBlink se axează pe menținerea și dezvoltarea unei platforme all-in-one pentru managementul equity, având ca țintă produsele de tip SaaS pentru anul 2025.
  • Andrei menționează că trimestrul al treilea din 2024 a fost cel mai bun din istoria companiei, depășind bugetul planificat.
  • SeedBlink a reușit să performeze chiar și în condițiile unei piețe reci, cu apetit scăzut pentru venture investing. Compania se pregătește pentru o maturizare, marcând cinci ani de la înființare.
  • SeedBlink a avut o creștere notabilă și a lansat noi produse precum sindicatele și managementul de equity, ca răspuns la nevoile pieței.
  • De asemenea, au făcut o achiziție în Olanda, Andrei menționând câteva lecții învățate din extinderea lor în piețe precum Olanda și DACH.
  • Acesta a subliniat importanța de a avea manageri locali de încredere și de a adapta strategia de business la specificul fiecărei piețe în parte.
  • Strategia de extindere internațională a SeedBlink se concentrează pe franciză în model de parteneriat, evitând achiziții noi, și pe creșterea organică a platformei pe piețe precum Austria, Germania și Elveția.
  • Pe planul extinderii internaționale, SeeddBlink nu plănuiește noi achiziții, dar dorește să se extindă prin francize și parteneriate care să le aducă companii interesate de soluțiile lor.
  • De asemenea, la nivel de business, echipa de management a platformei plănuiește accesarea unei noi runde de investiții anul viitor pentru a susține creșterea și dezvoltarea companiei la nivel internațional.

Ce asigură succesul unei campanii pe SeedBlink

  • Alături de Andrei Dudoiu am discutat și despre succesul campaniilor de strângere de fonduri, cum ar fi cea a companiei .Lumen, care a strâns un milion de euro în doar o zi.
  • Andrei a accentuat importanța fondatorilor vizibili și bine conectați cu ecosistemul și a produselor inovatoare și cu impact social pentru succesul unei campanii de finanțare.
  • Însă, există și campanii care nu reușesc să-și atingă obiectivele, polarizarea pieței generând mari câștigători și multe startup-uri fără finanțări atractive.
  • CEO-ul SeedBlink speră ca politica monetară din 2025 să schimbe apetitul investitorilor și să aducă o schimbare pozitivă în trendul de investiții.
  • Andrei subliniază că nivelul de birocrație al UE este un obstacol pentru investiții și sugerează alinierea regimului fiscal pentru investitorii tipu angel ca o măsură de sprijin pentru ecosistemul startup-urilor, care ar stimula investițiile la un nivel consistent, similar cu modele de succes din Marea Britanie și Franța.
  • El își exprimă speranța că schimbările legislative în viitor vor fi mai favorabile pentru startup-uri.
  • Pe partea de ecosistem de startup-uri și investiții, Andrei crede că anul 2025 va aduce o schimbare pozitivă, odată cu stabilizarea politicii monetare și creșterea apetitului pentru investițiile riscante. Există însă nemulțumiri legate de birocrația legislativă din UE, care ar putea fi îmbunătățită pentru a stimula investițiile în startup-uri inovatoare.

Abonează-te pe  
Pe aceeasi tema: