Nu am mai jucat un titlu de raliu de mulți ani, de când jucam V Rally 3 pe un PC cu Pentium 4. Dar acum a venit timpul să îmi fac curaj și să încerc EA WRC, jocul oficial de raliu scos de EA Sports. Nu degeaba am volan și un minisimulator acasă, deși mediocritatea mea se vede de departe în orice joc.
Ce e EA WRC? E jocul oficial al Campionatului Mondial de Raliuri. La fel ca și în cazul titlurilor de Formula 1, acesta a fost anterior realizat de Codemasters. Deci EA WRC e practic continuatorul seriei Dirt Rally. Și dacă ai încercat vreodată să joci Dirt vei ști că probabil vei da de cel mai complicat joc de racing din lume. Pentru că piloții de raliuri sunt supraoameni pentru mine. Când vezi imaginile din realitate lucrurile par pe alocuri simple. Fluide. Dar la 34 de ani eu încă nu înțeleg cum reușesc să mențină mașinile acestea între limite. Că nu vorbim de limitele circuitului. Ci de râpe, râuri, clădiri, oameni.
Așadar, vin din perspectiva celui care nu are grad de comparație față de titlurile anterioare, ci pur și simplu pot să mă duc cu gândul la F1 23 creat de aceeași echipă ce se numea pe vremuri Codemasters.
Pentru cine e acest joc? Pentru pasionații de raliuri. Pentru cei care au un volan și vor să se provoace pe sine. Pentru cei care vor să transpire când se joacă. Nu e 100% un simulator, ar fi și greu, dar nu este în niciun caz un joc casual și nu poate fi jucat cu un controller simplu, e futil.
Eu am jucat EA WRC, un nume relativ neinspirat dacă mă întrebi pe mine, pe PlayStation 5 cu un volan Logitech G923. Nu am cine știe ce setup, ci un fel de scaun de pescuit pe care-l folosesc, dar care-mi oferă o poziție confortabilă.
Continuând comparația cu F1 23 ce m-a impresionat la WRC e complexitatea jocului. Ai nenumărate lucruri pe care le poți face. De asemenea, nu vorbim despre un titlu care poate fi terminat rapid, pentru că traseele sunt unele aproape de anduranță. Voi trece prin câteva dintre ele.
Feature-uri ale jocului
Modul Career este cel principal din punctul meu de vedere. Poți crea un jucător, poți să treci prin școală, iar apoi să alegi momentul în care intri. Pentru autenticitate, ai trei campioanate din care să alegi. Adică poți să începi cu Junior WRC, acolo unde mașinile sunt și mai puțin puternice, dar poți să te duci în WRC 2 sau în WRC direct. Pentru modul carieră ai de coordonat numeroase aspecte, mai ales când vine vorba de calendar și finanțe. Dincolo de cursele din campionat, ai diverse evenimente invitaționale sau târguri de profil de unde poți găsi staff pentru echipa ta, cum ar fi șefi sau ingineri. În primă fază, pentru că nu am mai jucat titlul, meniurile au fost un pic confusing, iar sistemul de calendar vag haotic. Ai multe de învățat deodată. Dar estimez că dacă te joci o săptămână înveți.
Dacă nu vrei să cumperi o mașină în modul acesta, poți folosi modul Builder care-ți permite să primești un șasiu standard, iar apoi să adaugi tu motor, transmisie, culori, tot ce trebuie. E o complexitate care mi-a plăcut.
Altfel, dincolo de modul carieră, poți să joci campionate rapide pe care le construiești cu etape din cele mai celebre etape ale mondialului de raliu. De asemenea, ai Moments, care sunt misiuni inspirate de realitate. Jocul te poartă în mașini istorice și retrăiești experiențele piloților din anii 80 până astăzi. O ultimă etapă legendară în Finlanda în 1990, un raliu unde un pilot a avut momente eroice. Scopul tău în aceste misiuni este să refaci acest traseu al lor și să setezi un timp potrivit.
De asemenea, poți să alegi și ceea ce se numește raliu de regularitate, care e pentru cei care vor mai mult șah decât sprint. Raliul de regularitate înseamnă că ți se oferă o viteză medie pe care trebuie să o respecți, iar tu trebuie să fii atent să nu o depășești sau să nu mergi prea încet. Scorul se acordă în funcție de cât de aproape ești de obiectivul setat.
Altfel, poți să alegi între 10 mașini actuale din campionate sau din 68 de mașini istorice. Apreciez diversitatea aceasta xtremă. În plus, ai peste 17 locații existente sau din trecut pentru a concura și peste 200 de etape din care să alegi. Iar acestea nu sunt scurte. Probabil că cele mai scurte etape se termină în 8-10 minute, dar ai și etape de 30-40 de kilometri care sunt o adevărată cursă de anduranță și regularitate, în care riscul de a accidenta mașina e enorm.
Grafica este una excelentă pentru că vine de la Codemasters și EA. Nu ai timp să vezi decorul, dar interiorul mașinilor e bine realizat, detaliile drumului și ele, iar daunele arată foarte realist pe șasiu. Pentru că vei avea destule daune, fără îndoială.
Cum se controlează?
E printre puținele jocuri pe care eu personal le pornesc pe modul Easy. Am ajuns măcar la momentul în care să am niște experiență și să încep F1 sau Gran Turismo la un nivel mai dezvoltat. Dar aici mi-a fost frică.
Față de alte jocuri, calibrarea volanului este esențială. Eu obișnuiesc să folosesc pedala de ambreiaj pentru frână, dar nu recomand acest lucru în acest joc, altfel devine foarte sensibilă. De asemenea, nu recomand nici setarea pedalelor până la 100%, pentru că altfel va trebui să înfunzi accelerația prea mult pentru a te mișca.
Și dacă am pornit la modul Easy, înseamnă că am avut assist-uri pornite ca ultimul noob. Credeți că a fost ușor? Imposibil. Mașina se poate controla, dar cantitatea de efort pe care trebuie să o depui ca să coordonezi viteza, curbele, derapajele e enormă. După primele 30 de minute eram epuizat. Epuizat.
Ceea ce poți să faci este să ridici nivelul AI-ului destul de mult. Pe modul Easy poți să te duci pe la vreo 65-70 nivelul inteligenței artificiale și să fie provocator, dar nu frustrant. Eu am început la 20 AI și șocant, îi băteam pe toți. Dar asta nu fără efort.
Cred că cea mai bună descriere a WRC e că e un fel de șah la care transpiri. Pentru că dacă joci F1 sau Gran Turismo ai momente în care te poți relaxa. La WRC nu ai un asemenea moment. Ești mereu în priză. De asemenea, trebuie să controlezi instinctele. Vrei să mergi mai rapid, dar dacă exagerezi, jocul te va taxa. Vei ajunge în copac. Vei avaria mașina.
Așadar, doar după câteva zile de joc, mi-ar fi frică să cresc nivelul pentru că jocul ar deveni frustrant. Nu se aplică nimic din ceea ce știi la F1 sau la Gran Turismo, de exemplu. Oricine joacă acest joc fără assisturi și la un nivel competitiv este un erou din perspectiva mea.
Ce pot să zic?
WRC m-a șocat. Știam că va fi greu. Dar nu mă așteptam să fie atât de greu chiar și la cel mai simplu mod posibil. Nu e un joc pentru oricine. E pentru cei foarte pasionați și care vor să se provoace. Trebuie să ai vagi cunoștințe de raliu pentru a înțelege cum să controlezi mașinile, cum se comportă suprafețele, cum merg mașinile. Nu e un joc în care să te relaxezi, dar e unul foarte, foarte fun din punctul meu de vedere.
Fie că te provoci pe macadam, fie că te duci pe șosea, acolo unde mașinile se controlează mai ușor, dar uneori mai puțin natural, fie pe zăpadă, ca să faci acel scandi flick legendar în care mașina pleacă în viraje și se luptă cu forțele G.
Vrei să instalezi jocul și să folosești controllerul?
Mai bine să nu o faci, te frustrezi degeaba. Vrei să joci ceva relaxant? Nu o face.
Dar dacă ești pasionat de o provocare și ai și un volan, atunci ar putea fi cel mai fun joc de anul acesta de racing. Și asta o spune cineva pasionat de Formula 1, pentru care jocul acela a devenit pe alocuri destul de plictisitor. WRC aduce complexități care rezolvă frustrările mele din F1.