Spark School e o școală hibrid, unde elevii învață online, în ritmul propriu, au sesiuni de evaluare, iar apoi se pot întâlni cu ceilalți colegi în spații fizice pentru a dezbate și a lucra în comun. Proiectul e lansat de Ruxandra Mercea, Director Executiv Transylvania College.
Transylvania College este una dintre cele mai cunoscute instituții private de învățământ din România, fondată în 1993 ca o grădiniță și care a crescut pentru a oferi cursuri pentru toate nivelurile de educație. Colegiul fondat de Simona și Dan Baciu acum 28 de ani este condus astăzi de Ruxandra Mercea, fiica lor și cea care este directorul instituției.
Sub conducerea ei, Transylvania College a vrut să ofere o educație care să fie adaptată nevoilor elevilor în această perioadă. Deja vorbim despre un mod de muncă hibrid, așa că și elevii ar putea profita de acest lucru, într-un mix de interacțiune fizică și online. Spark School vrea să fie o școală hibrid care e dedicată și celor din România, copiilor expaților, dar și străinilor.
Spark School oferă cursuri în limba engleză pentru liceu urmărind un curriculum internațional și pentru deschiderea sa, care a fost anunțată în această săptămână, au fost investiți 150.000 de euro, dar fondatorii caută și investitori pentru dezvoltare, evaluarea înainte de investiție fiind de un milion de euro.
Cum funcționează Spark School?
Un elev poate să aleagă să vină la Spark School full time sau part time. În pachetul full time sunt incluse la clasa a IX-a cinci materii academice pe care elevii și le aleg dintr-o listă. Acestea au două componente: 140 de ore self-paced, în care elevul face orele singur) și o componentă de feedback și notare personalizată 1 la 1 de la un profesor de specialitate.
„Pe lângă asta, elevii vor mai avea în fiecare săptămână întâlniri 1:1 cu un mentor cu experiență în dezvoltarea abilităților de leadership și dezvoltare personală. Au și întâlniri cu toți elevii (assembly), dar și alte cursuri din zona de leadership și de wellbeing, plus cluburi conduse de elevi în funcție de pasiunile și zonele lor de interes”, spune Ruxandra Mercea.
Elevii se vor întâlni și fizic, în hub-uri locale, pentru a colabora, pentru a învăța unii de la alții și pentru a planifica și implementa proiecte personale cu impact pentru comunitate.
„Zona de offline e cea de clarificare a viitoarei cariere și de realizare a portofoliului pentru admiterea la universitate. În zona de offline mai intră programul de practică Work Experience (desfășurat fizic în companii), proiecte de implicare în comunitate, organizarea de diferite activități, tabere specifice pe domenii de interes (cum ar fi tabere de știință)”, spune Ruxandra Mercea.
La Spark School elevii se pregătesc pentru examene Cambridge International, IGCSE, AS ;i A level care sunt recunoscute în 150 de țări, inclusiv în România. Cursurile costă 1.200 de euro pe an pentru un curs și 6.000 de euro pe an pentru cinci cursuri pentru IGCSE și 3-4 pentru A level.
Profesorii vor fi recrutați internațional, iar primii dintre ei sunt cei de la Transylvania College. Modelul educațional e construit în jurul a patru piloni - academic, leadership, wellbeing și educație globală.
Spark School va oferi materii precum psihologie, business, economie, biologie, matematică, artă și design, chimie, științe, informatică, engleză, franceză, spaniolă, istorie, sociologie, matematică și geografie. Elevii aleg materiile în funcție de planul pe termen lung. De asemenea, examenele Cambridge, IGCSE Și A levels pentru științe includ examene practice și experimente.
În plus, elevii pot urma și un liceu tradițional, în timp ce vin la cursuri și la Spark School online. „De exemplu, dacă un elev vrea să studieze medicina, e posibil să aibă nevoie să studieze în plus chimie și biologie. Spark oferă această posibilitate”, spune Ruxandra Mercea.
Cum se va extinde Spark School în mai multe țări
Spark va începe în România și se va concentra apoi pe câteva țări din regiune, cum ar fi Ucraina, Bulgaria, Cehia, Republica Moldova, Turcia. Dar la Spark se pot înscrie și elevi din alte țări, inclusiv din Marea Britanie sau Africa de Sud. De altfel, în timpul pandemiei au avut elevi din aceste țări înscriși online la Transylvania College.
„De asemenea, ne dorim să ajungem și la cât mai multe familii din diaspora, familii care poate că-și doresc să fie apropiate de cultura din România, dar să o aibă și pe cea internațională”, spune Ruxandra Mercea.
Pentru elevii care vor să participe la cursuri din alte țări, hub-urile fizice pe care le va avea la dispoziție Spark School vor fi hub-uri de business din diverse țări și orașe.
„Nu se vor ține cursuri, ci elevii vor putea fi împreună, vor învăța unii de la alții, se vor sprijini reciproc, dar profesorii vor rămâne în online deocamdată”, spune directorul Transylvania College și Spark School.
Pentru a deschide un astfel de hub fizic ar trebui să fie 10-20 adolescenți. În România Spark School urmărește orașe precum Brașov, Timișoara, Sibiu, București, Iași, Baia Mare sau Satu Mare. Le-au ales pentru că acestea sunt principalele orașe de unde se mută elevii pentru a fi la Transylvania College.
Cursurile vor fi create de profesori, iar faptul că elevii pot învăța în ritmul propriu poate crește scalabilitatea ofertei educaționale. Pentru că Spark School vrea să crească precum un startup și să poată atrage elevi din toată lumea.
„Capacitatea maximă pe care o putem acomoda este de 10.000 de elevi în următorii 5 ani”, mărturisește Ruxandra Mercea.
Provocările construirii unei școli „hybrid by design”
Spark School nu e un experiment forțat de pandemie, ci e o încercare de a îmbina caracteristicile care au crescut Transylvania College până acum. Dar în acest hybrid by design a fost nevoie de construcția unei experiențe.
Astfel, spune Ruxandra Mercea, s-au concentrat pe grupa de vârstă unde elevii pot fi autonomi, motivați și unde au o durere reală, pentru că sistemul nu a fost adaptat de zeci de ani.
„E vorba de liceu, unde în România au rămas în continuare tone de materii care nu sunt axate pe viața reală, pe abilități, cunoștințe, mod de gândire, pasiuni, ci pe reproducere de informații. Deci am luat în calcul vârsta căreia vrem să ne adresăm, pornind de la care e problema pe care vrem să o rezolvăm. De asemenea, am încercat să luăm ce a fost mai bun din ce s-a întâmplat până acum în pandemie: tinerii au fost acasă, au învățat online și s-a dovedit că e posibil. Dar pe de altă parte, au nevoie și de interacțiunea fizică cu prietenii și asta am adus în Spark: viața hibridă în liceu. E un nou stil de viață”, spune Ruxandra Mercea.
Apoi, cei de la Spark School s-au uitat la cum pot construi o experiență online autentică.
Ruxandra consideră că elevul trebuie să aibă ocazia să învețe de oriunde și oricând, atât în ritmul propriu, cât și în timpul său.
„Îi dai materiale interactive și-l lași pe adolescent să decidă dacă pentru el funcționează să se trezească, de exemplu, la 10 dimineața, să-și înceapă activitatea de învățare, după care să meargă o oră la sport, după care să mai învețe, apoi să iasă cu prietenii în oraș, urmând ca mai apoi să citească”, explică reprezentanta Spark School.
Evident, aceste metode nu funcționează 100% în învățământul de stat, care are multe alte probleme de inclusivitate, dar pentru Spark School pot fi un succes.
În plus, spune directoarea Transylvania College, modelul hibrid ajută elevii să aibă o interacțiune mai corectă raportată la viață. Ea spune că școala clasică le spun elevilor că de luni până vineri sunt la școală, iar doar în weekend ies cu prietenii.
„Cea mai faină chestie cu sistemul hibrid e că poți integra două lucruri pe care le iubești, oricare ar fi cele două: sportul de performanță și școala, prietenii și școala, călătoriile și școala etc. Toate acestea sunt niște alegeri nedrepte pentru adolescenți”, spune Ruxandra Mercea.
Ea consideră că pandemia ne-a arătat că se poate și altfel, că putem avea un program flexibil și că am putea păstra unele lucruri învățate în ultimele 18 luni.