”Cu acest volum imens de acte normative adoptate în 2018, este previzibil că România va continua să se situeze pe nedoritul prim loc în topul regional al modificărilor legislative (din Europa Centrală și de Est”, au declarat aceștia recent.
Bilanțul modificărilor legislative fiscale din 2018 numără 169 modificări/completări ale Codului fiscal publicate şi 266 de noi prevederi fiscale necesare a fi aplicate de întreprinzători, la data de 1 ianuarie 2018 intrând în vigoare Ordonanţa de Urgenţă nr. 79 din 8 noiembrie 2017, prin care 97 articole din Codul fiscal au fost modificate/completate, obligatoriu să fie aplicate de întreprinzători.
În acest context, oficialii Consiliului Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR) atrag atenția asupra instabilității legislative fiscale accentuată înregistrată și asupra volumului imens de acte normative adoptate, care au generat efecte multiple negative asupra IMM-urilor:
- Creșterea fiscalității;
- Creșterea birocrației pentru toți contribuabilii și toți angajatorii;
- Efort semnificativ de implementare a reformelor legislative;
- Creșterea cheltuielilor de personal;
- Dificultăți importante de implementare datorate timpului foarte scurt stabilit pentru aplicare;
- Creșterea cheltuielilor administrative, privind actualizarea programelor informatice;
- Necesitatea unor restructurări (concedieri individuale sau colective);
- Probleme de asigurare a competitivității și derulării contractelor la export.
Aceștia supun că efectele instabilității legislative fiscale accentuate în 2018 se văd în înființarea de noi firme, dar și în dizolvarea unora deja existente.
Astfel, din datele de la ONRC, numărul total de înmatriculări în perioada 01.01.2018 – 31.12.2018 a scăzut cu 0,85% comparativ cu numărul similar din perioada 01.01.2017 – 31.12.2017 (135532 vs. 136699).
Antreprenorii: noile reforme fiscale nu sunt cuprinse în Programul de guvernare
În perioada 01.01.2018 – 31.12.2018 numarul suspendărilor societăţilor a crescut cu 10,12% decât cele din perioada 01.01.2017 – 31.12.2017, iar în perioada 01.01.2018 – 31.12.2018 numărul dizolvărilor societăţilor a crescut cu 10,13%, comparativ cu perioada 01.01.2017 – 31.10.2017).
Ce-și doresc antreprenorii de la aleși?
- un proces decizional deschis și transparent;
- un dialog social calitativ;
- o sarcină administrativă mai redusă, costuri mai mici și norme mai simple și mai ușor de înțeles;
- cadru legal stabil, predictibil și rezonabil;
- asigurarea separației puterilor în stat, cu rolul prioritar al Parlamentului ca putere legislativă;
- restabilirea încrederii în sistemul fiscal, condiție esențială pentru investitori;
- termene adecvate pentru informarea IMM-urilor şi asigurarea adaptării la noile măsuri;
- prezentarea anual, la o dată prestabilită, a planificării anticipate a legislației referitoare la întreprinderi care va intra în vigoare în cursul următoarei perioade bugetare;
- consultarea organizațiilor reprezentative pentru IMM-uri, care să beneficieze de un „drept la replică” înainte de publicarea definitivă a proiectelor normative;
- luarea măsurilor necesare şi asigurarea trecerii la etapa „Acționați mai întâi la scară mică”;
- măsuri de prevenție corespunzătoare.