Prima oară a fost 500 Istanbul, un fond dedicat startup-urilor din ecosistemul din Turcia. Acum, 500 Emerging Europe este fondul lansat de americanii de la 500 Startups pentru a găsi următorii unicorni din Europa. E printre puținele fonduri americane care nu doar trec prin zonă, ci caută în mod activ startup-uri europene în care să investească. Iar teza lor de investiție este una destul de laxă. Important e ca viitorul să sune foarte bine.
Enis a fost educat ca inginer și inițial a priceput lucrurile tehnice din startup-uri. L-a atras potențialul global al startup-urilor și a ales să se dedice investițiilor. Am discutat cu el despre planurile 500 Emerging Europe, un fond care caută startup-uri din regiune pe care să le ducă global.
Ideea din spatele 500 Emerging Europe
Ideea de bază de la care a pornit fondul 500 Emerging Europe e ceea ce Enis numește „paradoxul populației” - un fenomen care arată că țările cu populație mică produc mai mulți unicorni.
„Acest lucru se întâmplă pentru că startup-urile nu se pot baza pe piețele lor locale și se extind global imediat. Estonia are cei mai mulți unicorni pe cap de loucitor. Credem că orice țară din regiune are fondatori talentați, ingineri pricepuți și developeri care pot face din această zonă un leagăn al IT-ului. Iar startup-urile pot folosi această masă de talent și să realizeze produce competitive global”, spune Enis.
Scopul 500 Emerging Europe e să-i finanțeze pe acești fondatori și să-i conecteze cu piețe mai mature, cum ar fi Silicon Valley, pentru a crea mai mulți unicorni.
„Cred că Emerging Europe (n.r. - Europa Emergentă) este singura regiune care poate concura cu Statele Unite. Joacă jocul american, folosind toate dezavantajele ca un avantaj competitiv. Scopul pentru regiune e crearea de zeci de unicorni în fiecare an”, spune Enis.
Enis menționează că sunt singurul fond american mandatat să investească 70 de milioane de dolari în regiune. Și pentru a găsi cei mai buni fondatori, trebuie să-i găsească devreme în evoluția companiei.
Reprezentantul 500 Emerging Europe consideră că regiunea e diferită de Europa de Vest, dar și de alte piețe din lume.
„Pe multe piețe companiile sunt create pentru a domina regiunea. Emerging Europe are un manual de instrucțiuni aproape american. Are potențialul de a face ceea ce Estonia sau Israel au făcut, dar în 20 de țări din regiune”, spune Enis.
De asemenea, Emerging Europe nu se uită neapărat la trenduri regionale de piață. Pentru că ei cred că acestea nu funcționează internațional.
„Nu ne uităm la semnale de piață. Suntem într-o regiune unde ar trebui să-ți construiești credința proprie, mai ales dacă ești în căutare de fondatori globali. Un fondator bun poate schimba orice e greșit la o afacere, indiferent dacă vorbim de timing, go to market strategy, produs sau echipă”, spune Hulli.
Și când vine vorba de alte semnale din piață, vorbind despre situația economică actuală, Enis menționează că firmele din regiune sunt de multe ori mult mai sănătoase financiar decât contrapartida lor din Statele Unite, acolo unde creșterea a dus la un consum enorm de cash și la finanțe nesănătoase. „Piața se uită spre profitabilitate și companiile din regiune sunt într-o poziție mult mai bună decât alții ca să supraviețuiască. E un strat de antifragilitate a startup-urilor din zonă”, spune Enis.
1 milion de dolari pentru startup în fază de idee
500 Emerging Europe nu se uită după date financiare clasice, ci caută fondatori care pot fi cei mai buni la nivel global.
„Investițiile sunt un joc al proximității în primele faze ale dezvoltării unei companii. Fiind aici putem să-i atragem pe fondatori încă din momentul ideii și să investim pe măsură ce cresc. Dacă încerci să-i atragi pe fondatori în faza de seed investment, deja te lupți cu fonduri globale”, spune Enis Hulli despre strategia lor.
De altfel, companii din Fondul I 500 Emerging Europe, cum ar fi Carbon Health, BillionToOne, Insider, Plum sau Firefly sunt exemple care au pornit din momentul ideii.
În plus, 500 Emerging Europe nu caută companii dintr-o anumită industrie. În trecut au investit și în startup-uri din zona de sănătate, biotech, fintech sau martech. Astfel, Enis menționează că fondatorii cei mai buni identifică singuri trendurile, iar investitorii îi urmează. De exemplu, acum este o efuziune foarte mare în zona de dev tools, inteligență artificială și machine learning. Fondatorii se duc înspre aceste direcții, iar 500 Emerging Europe îi urmează.
Dacă ar fi să vorbim de un alt criteriu, 500 Emerging Europe urmărește fondatori care vor să se internaționalizeze imediat, în primele faze de dezvoltare și să nu piardă vremea încercând să cucerească regiunea.
În plus, când vorbește de unicornii din portofolul 500 Istanbul, Enis menționează că aportul investitorilor e unul minim de multe ori.
„Fondatorii construiesc unicorni. Investitorii îi susțin de pe margine. Da, i-am descoperit, dar nu aș spune că am contribuit la succesul lor”, spune Hulli.
Fondatorii contează
Enis este unul dintre acei investitori pentru care fondatorii contează mai mult decât produsul.
„Fondatorii sunt motivul pentru care investim într-o afacere. După ce credem în el sau ea, ne uităm la produs, tehnologie, maturitatea pieței, concurență și metrici. Deciziile de investiție se bazează pe fondatori”, explică investitorul.
Când vine vorba de a găsi fondatori calificați, Enis spune că se uită la experiența din domeniu, dar și înțelegerea pieței. „Dar și la o poziție unică prin care poate construi o echipă potrivită și un produs, în timp ce dă la o parte orice obstacol. E un test de caracter antreprenorial pentru a vedea dacă antreprenorul sau antreprenoarea are modelele mentale corecte”, explică Enis.
Relația cu investitorii e una prin care 500 Emerging Europe nu vrea să-i împingă, ci să-i tragă. Practic, investitorul e un suport.
„Avem întâlniri la 2 săptămâni pentru a identifica nevoile lor când vine vorba de introduceri la clienți, mentori sau fundraising. Ne uităm la rețeaua noastră globală de 2.500 de companii și co-investiții, la fondurile cu care colaborăm și facilităm astfel de interacțiuni. Companiile din Fondul I au ridicat 1,1 miliarde de dolari dintre care 350 de milioane de dolari au venit din intro-urile noastre”, spune Enis.