După șapte ani în aceeași companie de turism, în domeniul "turismului outgoing", adică trimiterea de turiști români în afara României, Liliana Simion și partenerul ei, Dragoș Pîrnog, au decis să deschidă propria afacere, Explore Travel.
Explore Travel se ocupă cu turismul de business în proporție de 80%. Ce înseamnă acest lucru? Se ocupă de deplasările internaționale din companiile mari, de evenimente în afara țării organizate de firme cu sediul în România, de beneficii extrasalariale oferite managementului. Dar 20% rămâne și turismul tradițional, inclusiv cu ajutorul grupurilor pe care Liliana încă le însoțește.
"Am ajuns în turismul de business pentru că cel mai important proiect al nostru la începutul companiei a fost concertul Robbie Williams de la Budapesta unde am avut 100 de pachete. Au fost multe persoane din companii multinaționale și le-a plăcut ce am făcut noi și am fost ulterior invitați la licitații pentru evenimentele pe care le organizau", își amintește Liliana începuturile.
Diferența dintre turismul de business și cel tradițional
Liliana nu vede diferențe mari între turismul de business și cel cu care suntem obișnuiți cei mai mulți dintre noi. Tot despre detalii e vorba. "E ca și cum un turist individual pleacă în Thailanda. Vrea să aibă bilet, cazare, transfer, siguranță în informațiile pe care le ofer, să știe cine-l așteaptă la aeroport, date de contacte. Dacă cineva s-ar ocupa de vacanța mea, aș vrea să știu lucrurile acestea", spune Liliana Simion.
Ana Opriță, Dorin Boerescu | 2Performant | "Ne pregătim de o majorare de capital de 6,25 de milioane de lei și extindere internațională"
„Poate responsabilitatea e mai mare, pentru că depind de tine mai multe persoane deodată. În turismul corporate nu poți vorbi individual cu turistul, ci preiei tu ceea ce ai vrea să se întâmple și o parte din responsabilitatea persoanei care se ocupă de aceste aspecte în firmă", explică antreprenoarea.
Un domeniu în creștere
Explore Travel a ajuns la o cifră de afaceri de 32 de milioane de lei în 2024, cu un profit de 1,3 milioane de lei la un număr de 10 angajați.
"Toate evenimentele pe care le-am organizat anul trecut vor fi și anul acesta, dar se adaugă și altele. Nu am fost în postura de a merge să cerem să lucrăm cu cineva, am ajuns la un anumit număr de clienți fără să facem vânzare", spune Liliana Simion.
Cum au ajuns la asta? Liliana spune că a fost simplu. "Vreau să livrez ceea ce aș vrea să primesc și eu".
Evoluția a venit deși cerințele clienților s-au schimbat permanent. Dar și tendințele din piață, inclusiv unele bune sau rele.
"Înainte dacă aveai semnat un contract cu un hotel, puteai să te bazezi pe tarifele pe care le aveai tot timpul anului. Acum totul este foarte dinamic. Nu mai ai garanția tarifului respectiv", spune Simion.
Însă chiar dacă turismul intermediat online e în evoluție, locul agenției de turism, mai ales în turismul corporate, rămâne important, mai ales că în cazul unor probleme comunicarea prin call center este defectuoasă. "În domeniul serviciilor nu e suficient să faci o rezervare online sau să-ți obții un anumit lucru online. Ai nevoie de o persoană din partea furnizorului care să fie acolo și să te ajute și cu un sfat. Să te liniștească că lucrurile merg ok. Îmi place când văd că lucrurile din toată nebunia care pare la un moment dat se așază și iese ceva bun", spune antreprenoarea din spatele Explore Travel.
Ca evoluția, Explore Travel nu vrea să piardă clienții deja existenți. Dar dincolo de zona care aduce 80% din cifra de afaceri, Explore vrea să se dezvolte pe zona de circuite exotice, ceea ce au făcut inițial, pentru a descoperi noi destinații în toată lumea. Pentru că Explore încă face și asta, iar Liliana Simion e prezentă acolo, în circuitele organizate, uneori inclusiv în circuitele business care sunt de tipul "incentive", adică beneficii extrasalariale oferite de unele companii.
Uneori obosesc și antreprenorii, dar mai ales oamenii din jurul lor
În ritmul acesta, Liliana Simion spune că nu obosește, dar și-a dat seama că oamenii din jurul ei o pot face.
„În ultimul timp mă gândesc că eu nu obosesc, dar oamenii din jurul meu pot obosi. Și ceea ce realizăm e că noi nu am putea să realizăm tot ce face într-un singur om, oricât de pasionat ai fi. Am nevoie de colegii mei", spune Liliana Simion.
Astfel, consideră că un punct pe care vrea să-l învețe e să se raporteze mai bine la nevoile celorlalți.
"Ca antreprenor nu faci lucrul acesta doar pentru că vrei bani, nu asta-i primordial pentru mine. Nu e primul lucru ce oferă satisfacție. Îmi place să văd că oamenii cărora le livrez ceea ce livrez văd că a ieșit ceva bun de la mine", spune ea.
Momentul când se duce cu grupuri în excursii îi oferă relaxare. Poate să o facă, deși e cea care are grijă ca totul să fie bine. Și încă se mai uimește de ceea ce a reușit să facă.
"Eram plecată la început de an în afara țării și m-am gândit că sunt foarte norocoasă. Vin dintr-un sat din România și sunt în cel mai sudic punct din Africa. Mă uitam la un curcubeu. E extraordinar. Oamenii din turism sunt foarte norocoși. Muncim mult, avem responsabilitate mare pe umeri, dar te poți bucura de ceea ce faci", mărturisește antreprenoarea.
Ce afacere recomandă Liliana Simion?
La finalul oricărui interviu din această serie, cerem antreprenorilor din studioul start-up.ro să recomande alte afaceri pe care le apreciază. Ca să creăm un șir al binelui între antreprenori.
Liliana a decis să recomande trei cafenele, fiind pasionată de această zonă care s-a dezvoltat mult în ultimii ani. "Îmi place sentimentul pe care-l ai când intri într-un coffee shop, sentimentul de apartenență la acea comunitate”, spune Liliana Simion.
Recomandările ei au fost de fapt trei. Ototo, despre care poți citi pe start-up.ro aici, Steam, dar și The Bus Speciality Coffee.
Secțiunea „Antreprenori” de pe start-up.ro este susținută de ING Bank, partener de dezvoltare pentru afacerile din România.
Într-un context dinamic și încă incert, ING sprijină business-urile locale prin banking online și simplu. Banca le oferă antreprenorilor curajoși soluții de finanțare personalizate pentru a-și transforma viziunea în realitate.