Anul trecut a fost unul de evoluție pentru NETOPIA Payments, cel mai important jucător local din industria plăților, mai ales după ce au fost achiziționați de fondul Innova Capital, ceea ce le-a permis investiții noi în poziționarea pe piață. Pe lângă rolul activ de intermediere a plăților, NETOPIA Payments consolidează poziția de educator al pieței, fie prin susținerea unor proiecte editoriale, evenimente locale sau acceleratoare pentru noi companii din ecommerce.

"Am identificat în 2024 câteva arii unde putem influența indirect succesul partenerilor, pentru că acesta este și succesul NETOPIA Payments. Vrem să coagulăm o comunitate cu care să găsim soluții la problemele comune ce afectează antreprenorii la început de drum", spune Felix Crișan într-o discuție cu start-up.ro.

De asemenea, un alt segment spre care se uită NETOPIA Payments sunt acele companii ajunse în faza de scalare pentru care comunitatea din jurul companiei le poate ajuta cu noi direcții de acțiune.

"Firul comun este necesitatea de a educa participanții cu privire la bune practici, tendințe și noi tehnoloogii ce pot afecta pozitiv sau negativ industria”, spune Felix.

2024 a fost pentru NETOPIA Payments în linie cu ceea ce estimase pentru piață și cu planurile făcute.

Astfel, compania a înregistrat creșteri pe toate liniile de business, iar creșterea față de anul anterior a fost de peste 20%.

Implicarea în ecosistemul local

NETOPIA Payments a organizat la finalul anului 2024, în parteneriat cu Internet Corp și IC Events, evenimentul Commerce Innovation Summit, pentru a surprinde tendințele pieței și a aduce aproape jucătorii din industrie la aceeași masă.

Felix Crișan consideră că e nevoie de mai multe asemenea evenimente pentru dezvoltarea pieței.

"Încercăm să continuăm aceste inițiative, venind în sprijinul tuturor participanților din industrie, inclusiv celor ce nu folosesc soluțiile noastre. În multe din proiectele noastre am fost considerați drept pionieri sau inovatori. Așa că am dorit să facem conferința pentru a discuta despre inovații în ecommerce în general", spune Felix Crișan.

El menționează că NETOPIA Payments și-a propus să “ajute la creșterea pieței de ecommerce dincolo de posibilitățile ei implicite. De exemplu, vrem să învățăm proprietarii de magazine să-și crească vânzările sau să optimizeze campaniile de advertising", explică acesta.

Piața de ecommerce din România are nevoie de maturizare

Felix Crișan consideră că deși piața locală a crescut, are nevoie de o maturizare, de înțelegere a limitelor existente și de acceptare că-n orice context există un necunoscut care poate fi transformat în cunoscut prin deschidere și cooperare.

NETOPIA Payments se află astfel într-o poziție bună pe piață, fiind în centrul industriei. "Serviciile de plată trebuie să fie furnizate în mod transparent pentru comerciant și utilizator, astfel încât să ajungem la costuri, conveniență și timp eficient", explică Felix.

El menționează că pe măsura dezvoltării economiei, va exista și o creștere naturală a pieței de ecommerce din România.

"Inițiativele de digitalizare din orice sector economic vor face ca această piață să crească. Poate nu creșteri de 30% cum am văzut în unii ani anteriori, dar cu avansuri de peste 10%, chiar dacă economia va încetini în general", spune Felix Crișan.

În plus, deși România este a doua piață ca mărime din Europa Centrală și de Est, ea este destul de saturată. Felix Crișan spune că acest lucru nu vine din saturarea de servicii, pentru că ecommerce are o rată de penetrare de sub 40% a plății online și avem încă mult cash on delivery. "Saturația vine din dinamica pieței. Marginile de profit ale acestor tipuri de servicii sunt mai mici cu alte piețe din UE și cu certitudine mai mici decât cele internaționale. Astfel, atractivitatea pieței pentru unii jucători mari e mult redusă", consideră șeful NETOPIA Payments.

Cum va fi anul 2025 - trenduri din industria comerțului digital

Felix Crișan nu e doar CEO al NETOPIA Payments Payments, ci poate fi numit și un vizionar când vine vorba de noile tehnologii. Astfel, el consideră că 2025 va fi anul Account-2-Account și a Wallet-urilor.

"După recenta lansare a sistemului RoPay și licențierea unui furnizor al unei soluții similare din Polonia, Blik, vom asista la introducerea unor soluții de plăți bazate pe aceste capacități. Apple Pay și Google Pay vor crește ca procentaj din plățile efectuate, dar nici schemele clasice de plată nu vor sta pe loc, a se vedea standardul Click2Pay dezvoltat de EMVCo", explică Felix Crișan.

În privința planurilor NETOPIA Payments, Felix menționează că pe termen mediu și lung compania-și dorește să devină un punct de legătură între antreprenori și sistemul financiar, prin furnizarea nu doar de servicii de plată, dar și soluții de carduri, conturi și finanțări.