În cel mai recent studiu făcut de ING, alături de Bravva Capital, datele spune că femeile antreprenor au o profitabilitate a firmelor în jur de 12%, în timp ce companiile conduse de bărbați au undeva între 10,2%.

„Este o confirmare a maturizării modului în care fac business femeile, dar și o dovadă că abordarea lor este calculată, orientată pe rezultate și cu impact pe termen lung. Trebuie să recunosc însă că există și un aspect mai puțin plăcut aici, în sensul în care, deși femeile antreprenor conduc afaceri profitabile, nu au întotdeauna volume foarte mari și nici ambiții de dimensiune, de creștere majoră a afacerilor,” este una dintre concluziile pe care Delia Olteanu, Manager Strategie Clienti IMM, Head of Digital Sales Business Banking, ING Bank Romania, o împărtășește într-o conversație cu start-up.ro despre antreprenoriatul feminin.

43% din companiile din România au cel puțin un acționar femeie

Un alt aspect important pe care Delia îl subliniază este că 43% din companiile din România cu cifră de afaceri de peste 100.000 lei au cel puțin un acționar femeie.

„Am ajuns departe față de unde eram acum mulți ani și una din patru companii au acționariat exclusiv feminin. Asta înseamnă că, 170.000 din totalul de 400.000 de companii cu cifre de afaceri de peste 100.000 de lei, au cel puțin o femeie în acționariat.”

Cu toate acestea, chiar dacă femeile nu mai sunt „o excepție, ci regula”, încă există bariere de care antreprenoarele se lovesc, precum frica de a scala și a lua riscuri, cât și lipsa de suport din partea familiei sau a celor apropiați.

Antreprenorii ezită de „gura lumii”

Femeile se confruntă cu multe bariere psihologice, inclusiv presiunea de a fi „extraordinar de bune la ce fac, de a demonstra că pot înainte de a se apuca și a face lucruri.” Delia crede că aceste bariere pot fi dărâmate prin investiții nu numai de ordin financiar, dar și în crearea de exemple și spații sigure pentru femei.

„Trebuie să investim în puterea pe care o dăm prin exemple de antreprenoare, prin cursuri, prin tot ceea ce putem aduce ca valoare adăugată, pentru ca această nevoie de siguranță și validare să se diminueze și să existe într-un procent mai mic, iar femeia să primească curaj pentru a merge mai departe.”

Tot în studiul ING, peste 64% dintre tinerii cu vârste între 18 și 24 de ani declară că nu au avut susținere când au vrut să devină antreprenor. Delia ne explică că „gura lumii” este o barieră psihologică universală, care nu este doar o percepție, ci o cifră care ne poate afecta pe toți, indiferent de gen.