”Când miroși atâtea arome devii prezent și nu te mai gândești la cele ce te macină. Iar după atelier, cu siguranță pleci cu mintea mai limpede”, așa descrie Andra pe scurt beneficiile unui workshop de lumânărit.

Lumânări, între hobby și business

Flair Scent a început ca o joacă și antreprenoarea în continuare își vede proiectul mai mult sub lentila unui hobby, decât sub cea a unei afaceri.

Pornit în 2016, Andra a făcut primele lumânări din ceară de soia în martie, când le-a oferit cadou colegelor de muncă. Spune că lumânările au ales-o pe ea, după ce a descoperit ce înseamnă lumânările parfumate în UK și nu a găsit ceva asemănător în țară. Așa că a decis că o să-și facă singură lumânările, iar după ce le-a oferit cadoul colegelor sale, ele i-au dat ideea să le și vândă.

O idee care i-a plăcut mult Andrei, care profesa în design interior și trebuia să lucreze mult pe calculator, ceea ce nu-i plăcea prea mult.

”Mie îmi plăcea să lucrez cu mâinile. Și încă îmi place. De mică m-a pasionat zona de arts & crafts, făceam tot felul de suporturi de creioane din carton, felicitări, rame foto și chiar bijuterii”.

Așa că a dus creația de lumânări la nivel de business. Ba chiar în 2020 a aplicat pentru fonduri europene și a devenit întreprindere socială de inserție. A deschis un magazin fizic, a angajat 4 persoane, lucrurile deveneau cu adevărat serioase, ceea ce a fost un șoc destul de mare pentru antreprenoare.

”După ce a trecut perioada de sustenabilitate am fost încăpățânată și am vrut să păstrez angajații, deși a fost foarte greu. Totul era despre cum să fac bani să plătesc salariile, nu mai era despre lumânări”, ne spune ea.

Astfel, a decis să regăsească echilibrul și să micșoreze echipa, ceea ce i-a adus liniște și i-a readus bucuria de a face din nou lumânări.

Odată în faza asta, Andra și-a dat seama să ceea ce face ea nu e chiar un business. ”E un hobby dus la un nivel mai sus. Îmi place să am multe recipiente diferite, facem foarte puține în serie. Nu vreau să fac fabrică, deși mi-ar plăcea să văd lumânări Flair Scent în supermarketuri. Dar pentru asta ar trebui să scad calitatea lumânărilor. Îmi place viața trăită simplă. Deși începusem cu hustle hard și am tras tare 6 ani, acum sunt într-o perioadă în care vreau să încetinesc, să las lucrurile să curgă.”

Creștere prin autenticitate

Asta face și pentru viitorul Flair Scent unde nu are un plan de marketing sau de creștere.

Aplică o strategie a autenticității, iar pasiunea reală pentru ceea ce face a influențat și participanți la atelierele de lumânărit să-și deschidă și ei la rândul lor o afacere cu lumânări.

Ceea ce Andra nu consideră crearea unor noi competitori, și noi ambasadori ai părții de educare a publicului pe ce înseamnă o lumânare naturală din ceară de soia.

Și pe o piață supraaglomerată de artizani ai lumânărilor naturale, dar și a lumânărilor din retailul clasic, ce face antreprenoarea cu Flair Scent e fix această miză a sincerității și a faptului că nu se ia atât de mult în serios.

”Cred oricum că ne diferențiem prin diversitatea recipientelor, fiindcă avem în continuare recipiente reciclate, și recipiente create de artiști ceramiști români, colecția Bijuterii de casă cu vase din Australia, Cutiile de călătorie, plus difuzoarele de parfum cu bețișoare și alte accesorii.”

Atelierele de creat lumânări

Primul atelier de creat lumânări l-a ținut chiar la ea acasă, cu 3 fete dintr-un centru de plasament.

”După ce am stat la povești cu ele mi-a venit ideea să angajez persoane din mediu defavorizat și am aplicat pentru întreprindere socială de inserție. Apoi când am închiriat casa pentru magazin cu atelier, am știut din prima că vreau și o cameră specială pentru workshop-uri.”

Ce presupun atelierele mai exact? În primul rând, relaxare.

”Îmi doresc ca participanții să se piardă în arome, și asta fac de obicei căci trebuie să-ți alegi 2 arome dintre cele 60+ pe care le avem. Timp în care se servește cafeaua/ceaiul și un biscuite cu unt, dulce sau sărat, făcuți cu o seară înainte sau chiar în acea zi de către Sunt Biscuiterie.”

  • atelierele se țin în Căsuța Flair Scent, magazin și laborator în Iași, pe strada Albineț nr.3.
  • participanții își aleg prima dată aromele.
  • apoi trec să toarne cele 2 lumânări, un proces care se repetă de 3 ori. Acelasi proces, aceleași cantități.
  • se pot juca cu sclipici și vopsele naturale pentru lumânări
  • după care lasă lumânările să se întărească și participanțiii stau la povești.
  • un atelier costă 350 de lei

”Sunt și persoane care doresc informații despre furnizori, despre tipurile de fitiluri, informații pentru a putea și ele să-și facă lumânări acasă. Acestea achită un preț mai mare și se stă mai mult de vorbă. Am avut astfel de ateliere și online, unde le îndrum cum să facă chiar și după ce s-a terminat cursul.”

Relaxarea la aceste ateliere vine prin miros, în primul rând. Pentru că odată ce miroși fiecare aromă în parte, ești acolo, prezent. Iar odată ce începi efectiv să și lucrezi, noțiunile de aici și acum sunt și mai prezente.

”Lumânăritul te forțează să practici răbdarea. După ce torni ceara trebuie să aștepți o anumită temperatură pentru a pune uleiul, apoi trebuie să amesteci timp de câteva minute continuu. Apoi din nou trebuie să aștepți să se răcească pentru a o turna în recipient. Plus, faptul că ții apoi în mână un obiect creat de tine, două de fapt, pe care le iei acasă și miros minunat, îți dau un nivel de satisfacție foarte mare. S-a întâmplat să avem persoane anxioase, care se tem că poate vor greși ceva. Dar e imposibil dacă asculți instrucțiunile și ești atentă la temperaturi. Chiar dacă greșești se poate repara.”

Andra înțelege puterea lucrului cu mâna, care te aduce în efervescența muncii și care te ține cu gândul activ în ceea ce faci. Când nu creează lumânări, antreprenoarea face prăjituri și plăcinte. Altfel, își ține mintea cât mai sănătoasă prin plimbări în natură sau mers pe străzi și admirat casele din jur.