Frau Ștefania, așa cum o cunosc cei mici care trec prin cursuri și cei care intră pe site-ul Germanis, Ștefania Surdu, a dorit să deschidă un business din pasiunea sa pentru limba germană. A predat 7 ani limba germană la școala primară, a studiat germana încă din clasa a II-a, iar acum a pornit un business care îmbină offline-ul, online și jocurile pentru ca învățarea să nu fie plictisitoare. Iar drumul acesta antreprenoriat e o provocare nouă, la care s-a adăugat și parcursul personal, pentru că de curând a devenit mamă. Asta nu o oprește să dezvolte afacerea, iar de curând a făcut parte dintre cele 10 antreprenoare acceptate la programul de mentorat "She’s Next”, organizat de ING Bank România, Visa și susținut de către Impact Hub Bucharest.

Cum începe un business de învățare prin joacă

Germanis Forum este o școală online și offline pornită în Iași care se bazează pe lecții bazate pe jocuri interactive, cursuri cu profesori experimentați și concursuri lingvistice. E o îmbinare a tehnologiei, a tot ce pot oferi noile media și a lucrurilor tradiționale. Totul este concentrat spre cursurile pentru copii și adolescenți, dar și pregătirea pentru examenele lingvistice.

“Germanis s-a născut din pasiunea mea față de limba și cultura germană, care mi-a definit, de altfel, întregul parcurs academic și profesional. Inițierea mea în tainele limbii lui Goethe s-a produs foarte timpuriu, încă de pe băncile școlii primare, și a culminat cu studiile doctorale în domeniul Germanisticii, cu obținerea titlului de doctor și a distincției Summa cum laude pentru lucrarea pe care am și publicat-o ulterior la o editură din Germania", explică Ștefania Surdu, fondatoarea Germanis.

Povestea Germanis s-a conturat în timp ce Ștefania preda la școala primară de 8 ani, la singura din Iași care avea program intensiv de germană. A căpătat experiență în lucrul cu cei mici și a observat cât deușor prind aceștia prin joc și mișcare. A venit pandemia și deși a fost o perioadă dificilă, Ștefania a descoperit avantajele integrării tehnologiei în educație.

“Așa a luat naștere gândul de a crea propria platformă digitală de predare a limbii germane, care să integreze materiale didactice interactive și atractive pentru elevi", spune aceasta.

Proiectul s-a concretizat după ce a accesat o finanțare europeană în cadrul programului IUS SMART și a înființat Germanis și platforma educațională germanis.ro. "Am început o afacere în domeniul online, iar jumătate de an mai târziu deschideam deja și primul nostru punct de lucru fizic, în localitatea Tomești de lângă Iași".

A ales să se concentreze pe un business pentru copii și tineri pentru că pentru adulți există centre lingvistice ce oferă cursuri, dar piața dedicată celor mici e mult mai restrânsă. Și a vrut să aducă ce a învățat în pandemie, digitalizarea prin jocuri și povești.

Finanțarea europeană i-a permis să deruleze în primul an o campanie de marketing la nivel național care le-a adus cursanți din toate colțurile țării, inclusiv din Republica Moldova. Cele mai populare orașe pentru cursurile online sunt București, Cluj, Brașov, Sibiu, Arad, Constanța și Bacău.

De asemenea, au dat o anvergură națională afacerii foarte rapid, printr-un concurs de germană organizat de Germanis și partenerii săi, "Die Welt der Geschiten". Pornită inițial ca o competiție școlară județeană, s-a transformat în concurs național cu ajutorul înscrierilor din mediul online. Dovadă că această îmbinare de cursuri fizice și mediu online funcționează.

“Cu timpul, am dezvoltat comunitatea online pe rețelele noastre sociale și am reușit să ne promovăm și prin metode organice. Aceleași strategii le-am folosit și pentru promovarea cursurilor de la centrul nostru lingvistic. Aș spune însă că aici metodele de promovare organică au funcționat și mai bine, având în vedere că Tomeștiul are o comunitate unită și mulți cursanți au ajuns la noi prin recomandăr", spune Ștefania.

Îmbină învățarea cu joaca. E esențial. "Folosim aceeași metodologie Germanis și online și offline, ce implică conturi în platformă, acces la manuale digitale, jocuri și aplicații online, teme și evaluări direct pe site", explică antreprenoarea.

Ea spune că cel mai bun lucru e atunci când elevii lucrează singuri pe platformă, pentru că văd asta ca pe o activitate distractivă din timpul liber.

“Și la cursurile fizice ne folosim de materialele digitale de pe platformă, pe care le accesăm cu ajutorul Smart Boardului, păstrând astfel formatul interactiv al lecțiilor", mai spune Ștefania Surdu.

Profesorul, un adevărat "performer" în fața elevilor

Ștefania îmbină mai multe pălării astăzi. Antreprenoare, mamă, profesoară la catedrele "clasice", în lipsa unui cuvânt mai bun. Spune despre sine că e workaholică, dar e ritmul în care s-a obișnuit și îi place să se perfecționeze mereu. Și transmite pasiune pentru ceea ce face, deși poate cei neobișnuiți cu limba germană ar putea spune - dar ce poate fi atât de amuzant și interesant?

"Învățarea limbii germane poate fi pentru copii o aventură pe cât de complexă, pe atât de distractivă. Trebuie să ai alături profesori dedicați care stăpânesc materia, dar și didactica și metodica, care știu să se folosească de atuurile pe care tehnologia ni le oferă astăzi", spune Ștefania Surdu.

"Prin Germanis am vrut să transmis pasiunea față de această limbă străină percepută în general ca dificilă și greu de asimilat, propuând o abordare ludică și interactivă. Germanis se diferențiază de alte oferte educaționale nu doar prin expertiza trainerilor noștri, ci și platforma digitală care oferă cursanților soluții complete de învățare", explică aceasta.

Astfel, elevii au acces nelimitat la manuale digitale, materiale didactice de curs, jocuri online ce cuprind aplicații interactive, jocuri video, cântece, videoclipuri, povești, concursuri și competiții.

În lumea afacerilor se vorbește de multe ori despre "avantajul necompetitiv" al unei afaceri. Adică acel element de diferențiere. Limba germană poate fi avantajul necompetitiv al oamenilor, pentru că e la mare căutare.

“Limba germană este, la momentul actual, una dintre cele mai căutate pe piața muncii și cunoscătorii de limbă germană au un avantaj evident la angajare. Ce mi se pare însă interesant este că nu doar părinții sunt conștienți de oportunitățile pe care limba germană le deschide pentru copiii lor, ci aparent și noile generații de tineri văd lucrurile în aceeași manieră", spune Ștefania Surdu.

Deutsch macht Spaß! - este ceea ce mi-aș dori ca toți copiii să știe: anume că limba germană chiar poate fi distractivă", adaugă antreprenoarea.

Și chiar dacă mediul online a adus numeroase aplicații unde poți învăța o limbă străină și metode numite general "gamification", nimic nu schimbă experiența cu un profesor. Asta pentru că, spune Ștefania, profesorul nu e doar un depozitar de cunoștințe. Sau un dicționar ambulant.

"Profesorul este un performer care reușește prin metode consacrate, dar și prin carisma personală și dedicarea organizării să-i captiveze pe copii și să le insufle dragostea pentru o limbă străină", explică aceasta.

Astfel, ea nu vede aplicațiile ca pe o concurență, ci ca un sprijin în demersul didactic. “Ne propunem să participăm în mod activ, prin activitatea noastră, la revoluționarea formelor de învățământ clasic din România, transformând, cu ajutorul tehnologiei, orele de limba germană într-o experiență de învățare atractivă, interactivă, nonformală, lipsită de stres, mai apropiată de nevoile și așteptările reale ale generațiilor actuale de tineri”.

Învățare continuă și prin programul She’s Next

Ștefania a perceput înscrierea la She’s Next ca o oportunitate de dezvoltare personală și profesională într-o etapă deosebită a vieții sale, aceea de proaspătă mamă.

"M-a atras posibilitatea de a beneficia de ședințe de mentorat cu experți în domeniul meu de lucru, dar și ocazia de a mă alătura unei frumoase comunități de femei de succes, împreună cu care să pot face schimb de bune practici, în această dublă ipostază a mea, de antreprenoare și mamă. Mi-am propus de la acest program în special să învăț strategii eficiente de scalare a businessului meu la nivel local și național", spune Ștefania Surdu.

E în învățare continuă, așa a fost toată viața, iar astăzi spune că învață de la fiica sa de doar două luni un lucru foarte prețios - să trăiască mai mulșt în prezent și să se bucure alături de fiecare clipă alături de ea, să iasă din capcana în care pică unii antreprenori, aceea de a se lăsa confiscați pe deplin de proiecțiile de viitor, de planificări și mania productivității.

“De când am devenit mamă, lucrez la a găsi echilibrul perfect între viața personală și cea profesională, astfel încât să continui să îmi dezvolt proiectele, fără a o priva pe fiica mea de afecțiunea și atenția de care are nevoie din partea mea", spune antreprenoarea.