Lorina Șereș a fondat Ginza Invest acum 14 ani și astăzi compania a ajuns la 200 de oameni și o cifră de afaceri de aproximativ 9 milioane de euro, cu prezență în peste 5.000 de locații din toată țara, fie că vorbim de hipermarket-uri, supermarketuri, florării, magazine de cadouri sau librării.
Cum au fost începuturile Ginza
Lorina a lucrat cinci ani într-o bancă înainte de Ginza, iar începutul a fost alături de sora și verișoara sa, echipa ajungând la 200 de angajați. "Prima noastră colecție de acum 14 ani a fost o colecție de cutii de cadouri. De atunci avem concepte de papetărie cadou, home deco, jucării, decorațiuni pentru toate momentele anului", spune Lorina.
Business-ul a crescut constant și luptă pe o piață competitivă, dar în care Ginza produce conceptele pe care le imaginează. Uitându-se în urmă la acele momente Lorina spune că "mi-aș recomanda să acord mai mult timp familiei de acasă. Am muncit neîntrerupt pentru ca acest să devină realitate și i-am dedicat cea mai mare parte a timpului, a energiei și a priceperii. Acest business a însemnat că am lăsat de multe ori familia pe locul doi", spune Lorina.
De alfel spune că nu reușește să echilbreze planul profesional și cel personal, crede că e un mit. "Nu reușesc să fac asta. Uneori se întrepătrund cu delicatețe, uneori violent. Însă duc acasă problemele de la birou. Mă gândesc mereu la ce am de făcut, în vacanțe gândul meu e la birou, la ce strategii să aplic, ce ar trebui să schimb, cum pot să fiu mâine mai performantă și mai bună ca astăzi", explică aceasta.
Rolurile unui antreprenor într-o afacere
Lorina se uită la eficientizarea ca la un deziderat în fiecare zi. "Nu-mi place să fac micromanagement, dar este nevoie pentru că perfecțiunea stă în detalii. Cred că e important ca un brand să-și respecte promisiunea de valoare pe care a făcut-o clienților. Sunt de multe ori în depozit să mă asigur că nu se fac mișcări în plus, care înseamnă secunde în plus, costuri suplimentare. Sunt în discuții cu colegii pe toate nivelurile", explică antreprenoarea.
Dar dincolo de lucrurile de la firul ierbii, Lorina spune că se uită și la strategia companiei, finanțări de expansiune la nivel național și internațional.
Expansiune internațională
Acesta e un obiectiv important. 2025 a fost primul an când Ginza a participat la un târg internațional în ianuarie, iar în mai vor mai face asta. Consideră că România a ajuns la nivelul maximum la care poate fi business-ul.
"Nu prea mai avem unde să ne dezvoltăm conceptele. Vrem să ieșim internațional cu produse unice", spune Lorina.
Ana Opriță, Dorin Boerescu | 2Performant | "Ne pregătim de o majorare de capital de 6,25 de milioane de lei și extindere internațională"
Pentru acest lucru dezvoltă noi categorii de produse, dar se uită pe piețe noi din Uniunea Europeană fără să excludă alte piețe.
"Ne creăm produsele, de la design până la cum le expunem în magazine. Suntem o companie de creație și de logistică, cu multiple sisteme integrate de ERP, VMS, o platformă B2B, modalități performante de scanare. Tot acest microcosmos contribuie ca Ginza să fie un furnizor valoros pentru furnizori", explică ea atenția la detalii, dar și la tehnologizare. De altfel, spune că sunt un furnizor greu de înlocuit, având atât de multe produse și calitate. Asta se duce și în parteneriatele cu afacerile mai mici.
"Vrem să ajutăm micii antreprenori din România să-și crească afacerile. Nu le dăm doar posibilitatea de a crește profiturile, ci un partener în care să le oferim cunoștințe și să fim acolo pentru micii antreprenori cum sunt marile lanțuri de retail pentru noi", spune Lorina Șereș.
Expansiunea internațională pregătită acum vine și cu o serie de decizii. A crescut echipa oricând a fost nevoie, dar alături în echipă sunt oameni cu care a început acum 14 ani. De asemenea, un alt lucru important a fost decizia de a participa la târgurile internaționale din China și de a merge în fabrici. Lucru ce a schimbat nivelul afacerii.
"Când ești mic nu ai putere să duci comenzile și producția în China. Dar când am ajuns la un nivel la care trebuie să avem propria noastră producție și am mers la târgurile din Asia, fie că vorbim de Hong Kong, Taiwan, China, am făcut un pas uriaș. A face producție este mult mai dificil decât a fi doar un simplu importator. Noi facem creația, apoi producția în China", explică Lorina Șereș.
Consideră că oamenii încă au preconcepția că marfa din China e de proastă calitate, dar spune că e fals.
"Totul e produs în China. Sunt cu 1.000 de ani înaintea noastră. Vizitez China de două ori pe an și de fiecare dată pare că au înaintat cu sute de ani. Cultul pentru muncă, pentru curățenie, lege, dreptate, performanță economică. Am încercat în pandemie să facem producție și în alte țări mai apropiate, dar din punct de vedere al profesionalismului chinezii au dat clasă", spune Lorina Șereș.
Pentru acest viitor pe care și-l imaginează Lorina, ea spune că "imposibilul este doar o opinie". A imprimat asta și în cultura organizațională. Acest lucru îl aplică și când au avut probleme, cum a fost criza containerelor din China, de exemplu, sau în pandemie.
Afacerea recomandată din România
La finalul interviurilor acestora cerem antreprenorilor să ne ofere o recomandare de altă afacere din România pe care o respectă.
"5 to Go. Pentru mine sunt o dovadă de înțelepciune în business, de ingeniozitate, un model de urmat. Este cea mai mare rețea de cafenele din toată Europa, a reușit lent, cu. multă măiestrie, muncă, să transforme o cafenea de cartier într-un model pe care lumea și-l dorește. Și mai presus de asta au construit o comunitate. Dacă vreodată vreau să fac un business de retail, rețeta lor e cea care merită să fie studiată", spune Lorina Șereș.