- Manipularea colegilor
Indiferent dacă este vorba despre exagerarea performanțelor personale sau omiterea intenționată a unor detalii critice, minciuna și manipularea pot eroda foarte rapid încrederea celorlalți. Odată pierdută, încrederea este extrem de greu de recâștigat, iar reputația profesională poate suferi daune ireparabile. În plus, atmosfera la birou ar putea deveni tensionată, cu un impact negativ asupra activității și performanței echipe. Mai ales că aproape 80% dintre angajații Gen Z desfășoară activități cu colegii lor în timpul liber cel puțin o dată pe lună, potrivit unui studiu realizat în 2024 de Genesis Property, companie fondată de antreprenorul Liviu Tudor.
- Evitarea responsabilității
A da vina pe alții pentru greșelile proprii este o rețetă sigură pentru a avea o imagine foarte proastă în ochii colegilor. Oamenii în general apreciază persoanele care știu să-și asume greșelile și să caute soluții, nu scuze sau țapi ispășitori.
- Gândirea de tipul „nu e treaba mea”
Un angajat care refuză în mod repetat să-și ajute colegii, chiar dacă întreaga echipă este angrenată într-un proiect complex și foarte important, își va asigura o imagine proastă. O astfel de atitudine și lipsa de implicare limitează oportunitățile de creștere profesională pe termen lung.
- Lipsa autocontrolului
Accesele de furie, izbucnirile emoționale, țipetele sau comportamentul neprofesionist în situații stresante pot submina serios imaginea oricui. Colegii și superiorii vor evita să lucreze cu cineva perceput ca instabil sau imprevizibil.
- Bârfele și conflictele
Implicarea în bârfe sau alimentarea conflictelor creează un mediu toxic la locul de muncă. O astfel de reputație poate îndepărta colegii și poate afecta întreaga dinamică a echipei. Efectul va fi izolarea și îndepărtarea angajatului care alimentează astfel de comportament.
- Neglijarea feedback-ului
Indiferent că feedback-ul vine de la superiori sau colegi, ignorarea lui, tratarea acestuia cu dispreț sau respingerea constantă a sugestiilor demonstrează aroganță și lipsă de dorință de învățare. Acest lucru poate limita creșterea profesională și dezvoltarea abilităților.
- Lipsa punctualității și a organizării
Întârzierile repetate și fără motiv, livrarea constantă cu întârziere a proiectelor sau gestionarea defectuoasă a timpului sunt semnale clare că angajatul respectiv nu este potrivit pentru jobul respectiv sau este lipsit de respect față de colegi și manageri. Chiar dacă persoana respectivă are talent, aceste obiceiuri pot submina întreaga sa carieră.
Pentru a evita astfel de probleme, un angajat trebuie să țină cont de anumite aspecte esențiale.

- Să construiască o cultură a onestității și a transparenței în relațiile de muncă.
- Să fie deschis și civilizat când primește un feedback, care trebuie tratat ca pe o oportunitate de creștere chiar dacă nu este livrat mereu pe un ton potrivit.
- Să se implice activ în proiectele echipei și să arată că îți pasă de succesul colectiv, mai ales când e vorba de proiecte grele și importante.
- Să-și dezvolte abilități de gestionare a stresului pentru a păstra un comportament profesionist în orice situație.
- Să evite bârfele și să se concentreze pe construirea unor relații de lucru pozitive.
Multe greșeli și probleme sunt inevitabile în anumite momente. Însă, modul în care un angajat le gestionează, dar și atitudinea sa față de colegi și față de muncă în general trebuie să se afle sub controlul acestuia. Anumite greșeli pot fi reparate, altele nu.