Cele mai importante informații și articole de pe start-up.ro din această săptămână

Nu putem acoperi toate știrile din domeniu, nici nu ne propunem.

Din acest motiv, vă oferim un nou format, mai simplu, mai eficient, care se întoarce la originile jurnalismului: știrea de coloană.

Coloana #43 - alte informații din business, trenduri și inovație pe care trebuie să le știi

Va rezolva AI problema inegalității sociale sau va fi și mai rău?

Inteligența Artificială (AI) reaprinde tema inechității sociale într-o Românie deja marcată de polarizare economică. Aproape o treime dintre români (36%) cred că efectele AI vor depinde de politicile guvernamentale, 24,7% sunt de părere că aceste tehnologii pot contribui la reducerea diferențelor sociale și economice, iar 23,4% se tem că vor adânci prăpastia socială și vor favoriza un cerc restrâns de oameni care controlează sau înțeleg foarte bine tehnologia, arată cel mai recent studiu realizat de RoCoach și Novel Research.

Mai mult de jumătate dintre români (56,4%) consideră că autoritățile ar trebui să creeze mecanisme clare de reglementare și control pentru utilizarea AI, iar aproape 48% susțin că guvernul ar trebui să asigure acces egal la tehnologie și instruire digitală. 41% cred că este nevoie urgentă de o strategie națională de educație digitală. Percepția dominantă este că, fără intervenții sistemice, beneficiile AI riscă să devină privilegii rezervate unei minorități, nu un sprijin pentru majoritate.

2,3% din birourile din București sunt flexibile

Birourile flexibile au o cotă de doar 2,3% din stocul total de birouri moderne din Capitală, la un nivel comparabil cu Dublin sau Praga, Bucureștiul se află sub media din piețele mature europene. În prezent, Bucureștiul numără peste 50 de locații operate de aproape 30 de furnizori, potrivit raportului Colliers „Flexpansion: The Architecture of Agility”.

Potrivit datelor Colliers, chiria medie pentru un birou privat într-un spațiu flexibil din Capitală este de aproximativ 300 de euro pe lună - semnificativ mai mică decât în alte orașe europene comparabile, unde prețurile urcă la 500 de euro în Amsterdam, 625 de euro în Dublin sau chiar 850 de euro în Londra.

Platforma educațională românească Holisun implementate la o universitate din București

Universitatea Tehnică de Construcții București (UTCB) face un pas important spre transformarea digitală prin lansarea unei platforme de școlaritate complet integrată, dezvoltată împreună cu compania românească HOLISUN.

Platforma de școlaritate dezvoltată de HOLISUN va fi complet integrată cu sistemele deja utilizate de UTCB, precum cele de admitere, doctorat, practică, mentorat, burse, registratură, plăți digitale și sisteme LMS (Microsoft Teams, Moodle).

Holisun e o companie românească fondată în 2001 de Oliviu Matei. Este specializată în dezvoltarea de soluții software personalizate, consultanță IT și servicii de cercetare și dezvoltare. Compania oferă o gamă largă de servicii adresate instituțiilor publice, companiilor corporate și IMM-urilor, punând accent pe inovație, calitate și adaptabilitate la nevoile clienților. Compania este dedicată explorării și integrării tehnologiilor emergente pentru a livra soluții eficiente și scalabile.

Pe lângă București, orașe precum Cluj-Napoca, Iași și Timișoara atrag tot mai mult atenția operatorilor de spații flexibile, susținute de ecosisteme IT&C dinamice, un bazin solid de talente și de deschiderea către modele de muncă moderne. Această extindere dincolo de Capitală susține un trend regional amplu, documentat și de raportul Colliers: în 2024, cele mai dinamice piețe au fost Riga, Ljubljana, Tallinn și Sofia, orașe care și-au dublat aproape capacitatea de spații flexibile într-un singur an.

1.000 de comenzi de experiențe pe platforma Complice.ro

Complice.ro, curator și furnizor de experiențe pentru persoane fizice și companii, anunță că în primele 7 luni ale anului a avut peste 1.000 de comenzi de experiențe, cu o valoare medie de 312 Euro – în creștere cu 8% față de anul precedent, când media era de 287 Euro. Valoarea totală a vânzărilor se ridică la același nivel cu perioada similară din anul trecut, în ciuda unui context marcat de incertitudine economică și politică.

„2025 este anul în care precautia a dominat comportamentul de consum, iar faptul că am reușit să menținem cifrele la nivelul anului anterior arată că dorința de a dărui și de a trăi experiențe rămâne puternică, dar se exprimă mai atent, mai filtrat”, spune Oana Pascu, fondator Complice.ro.

Pe segmentul corporate, cererea se menține aproape de nivelul din anul trecut, cu creștere 5% și cu accent mai mare pe evenimente recurente, cu impact emoțional și control bugetar.

Trendyol și Fashion Days, cele mai rapide creșteri pe platforma easySales

La finalul lunii iunie, numărul de comenzi înregistrate prin intermediul easySales a crescut cu 10,94% față de nivelul înregistrat în prima lună a acestui an, iar la nivel de marketplace-uri, cele mai rapide evoluții ale numărului de comenzi o au noii intrați în ecosistemul easySales, Trendyol și FashionDays.

Dacă noii veniți Trendyol și FashionDays au înregistrat creșteri procentuale accelerate, specifice marketplace-urilor aflate la începutul integrării în easySales, de 2316,8% și, respectiv, 1121,5% la final de iunie, și jucătorii consacrați au înregistrat evoluții de două cifre în prima jumătate a anului, ca număr de comenzi:

  • Altex, 22,31%
  • Decathlon, 22,06%

În același timp, liderul pieței, eMag, a cunoscut o ușoară încetinire la final de iunie, comparativ cu ianuarie, de 3,02%.

Creștere de 19% la vânzări pe eMAG pentru produsele pentru pisici

În primele șapte luni ale anului, vânzările de articole destinate pisicilor au crescut cu 19% pe eMAG, iar o treime din comenzile plasate provin din oferta sellerilor parteneri din eMAG Marketplace, majoritatea antreprenori locali. Potrivit datelor Eurostat, în una din două gospodării din România se află cel puțin o pisică, plasând țara noastră în fruntea clasamentului european.

Cei mai mulți clienți eMAG în al căror coș se regăsesc produse pentru pisici au studii superioare (48%) și postuniversitare (23%), iar dacă ne uităm la categoria de vârstă, observăm că cei între 35 și 44 de ani sunt cei mai activi cumpărători (37%), urmați de segmentul 45–55 de ani (25%). Femeile reprezintă 57% dintre clienții care au plasat comenzi din această categorie.

Pisicile și Sezamo - cum arată datele din pet shop-ul online

Cu ocazia Zilei Internaționale a Pisicii, supermarketul online Sezamo anunță extinderea categoriei Pet Shop, care a depășit în prezent 650 de produse, dintre care peste 400 sunt dedicate exclusiv pisicilor. Această categorie domină în preferințele clienților, reprezentând 77% din totalul vânzărilor Pet Shop, cu un coș mediu de 36 de lei per achiziție.

Cele mai căutate articole de către deținătorii de pisici sunt hrana umedă la plic (38% din categoria Pisici), urmată de accesorii precum așternutul igienic (32%). În topul produselor cu cea mai mare rotație în prima jumătate a anului se află așternutul silicat cu lavandă, plicurile de curcan în sos și ficatul de pui în sos.