Urmărește episodul anterior al podcastului ERP Secrets, în care vorbim despre nevoia companiilor de distribuție. Urmărește-l aici.
Creștere constantă până la 51 de milioane de euro
TEMAD, una dintre cele mai importante companii din sectorul distribuției, construcțiilor și home & deco din România, a început în 1994, într-un garaj din Brașov. De atunci, compania a investit constant în tehnologie pentru a se adapta și optimiza, iar în cel mai recent episod din seria ERP Secrets, Sorin Ilie, IT Manager TEMAD, a vorbit despre rolul esențial al digitalizării în evoluția companiei.Cifra de afaceri a ajuns la 51 de milioane de euro, cu activități diverse: materiale de construcții, auto, casă, grădină, pet food și altele.
Prezentă pe piața locală de aproape 30 de ani, TEMAD a cunoscut o creștere constantă. În 2020 a lansat magazinul online econstrukt.ro, în 2022 a intrat pe segmentul de hrană pentru animale, iar în 2024 și-a extins activitatea și în domeniul forestier. Deși nu este o companie mediatizată intens, TEMAD este un exemplu de business care contribuie substanțial la economia românească.
„Astăzi vorbim de grupul de firme TEMAD, care în afară de distribuție se ocupă și de domeniul imobiliarelor, producției de energie, dar și al dezvoltării și producției unor produse sub branduri proprii”, spune Sorin Ilie.
Ana Opriță, Dorin Boerescu | 2Performant | "Ne pregătim de o majorare de capital de 6,25 de milioane de lei și extindere internațională"
Sorin Ilie face parte din echipa TEMAD încă din primii ani ai companiei. Cu o specializare în IT, el a fost implicat în activitatea firmei într-un moment în care digitalizarea începea să se contureze în România, iar sectorul distribuției era printre primele care adoptau soluții informatice.
Începuturile digitalizării
Sorin ne menționează că, în primii ani, TEMAD a folosit soluții IT dezvoltate intern, adaptate treptat nevoilor companiei. „Am încercat să ținem pasul cu nevoile companiei. Dacă la început am dezvoltat in house, treptat ne-am dat seama că avem nevoie de o soluție ERP care să ne ajute să ținem pasul cu nivelul accelerat de dezvoltare al firmei”, spune el.
Cu o experiență de aproape 30 de ani în zona digitalizării, Sorin avertizează că, la un moment dat, orice companie în creștere ajunge într-un punct în care soluțiile interne nu mai sunt suficiente și atunci afacerea trebuie să externalizeze anumite sarcini și să lase specialiștii să facă treaba.
„Ne ocupam in house de gestiune, de stocuri, aveam câteva informații contabile. Am fost pionieri, pentru că ne doream un sistem de raportare care să sprijine cu adevărat managementul. Dar lucrurile ne rămăseseră mici precum hainele unui copil. Pe măsură ce echipa s-a dezvoltat, nevoile au devenit tot mai numeroase”, spune Sorin Ilie.
TEMAD a folosit o vreme sistemul ERP dezvoltat intern. Pe atunci, afacerea era de 5-6 ori mai mică decât în prezent, însă pe măsură ce echipa a crescut, nevoile au devenit tot mai numeroase. Atunci au început să apară și primele semne că soluția nu mai făcea față. „Gâfâiam”, spune cu umor Sorin Ilie.
Cum treci prin procesul de selecție a unei soluții ERP
Una dintre cele mai mari provocări pentru un departament IT dintr-o companie aflată în creștere este alegerea soluțiilor potrivite. Fiecare decizie greșită aduce nu doar costuri suplimentare, ci și eforturi de training. Sorin Ilie recunoaște că procesul a fost dificil, mai ales în momentul în care compania s-a extins dincolo de Brașov și a început să opereze cu depozite în mai multe zone din țară.
„În momentul acela aveam un minimum necesar. Făceam comunicare asincron, cu mari dificultăți. Soluțiile ERP inițiale au venit pregătite, dar nu suficient. Primul ERP achiziționat l-am folosit un an de zile și nu a putut susține comunicarea între sediu și punctele de lucru și transmiterea de date în ambele direcții. Am avut blocaje tehnologice, dar și de comunicare cu echipele de dezvoltare”, explică Sorin Ilie.
Abia a patra implementare a fost cea care a răspuns complet cerințelor lor, când au ajuns la Wizrom Software. Distribuția este un domeniu extrem de complex, care are nevoie de un software flexibil, capabil să se adapteze realităților din teren. În cazul TEMAD, complexitatea vine din importurile atât din Uniunea Europeană, cât și din afara ei, din diversitatea punctelor de lucru și a depozitelor, fiecare cu cerințe specifice. În plus, compania lucrează cu clienți de toate dimensiunile, are agenți în teren, o flotă proprie de transport și multe alte elemente ce trebuie gestionate digital, într-un sistem cât mai bine adaptat nevoilor lor.
„Folosim tot ce se poate dintr-un ERP. De asemenea, componente pe care le-am adăugat, cum ar fi soluția de Salesforce Automation, care acoperă nevoile unui birou mobil. Astfel, agentul de vânzări nu are nevoie să treacă pe la birou, avem agenți în orașe unde nu există depozit, dar își desfășoară activitatea fără probleme. Iau comenzi, fac încasări, sfătuiesc clienții”, explică Sorin Ilie.
Pe lângă aceste elemente, TEMAD folosește și sistemul de warehouse management de la Wizrom, care ajută la localizarea mărfii în depozit și la monitorizarea stocurilor. Totodată, au soluții pentru confirmarea livrării către clienți și pentru analiza datelor prin Business Insights.
„Primim mereu feedback de la colegi, îi îndrumăm dacă avem deja soluția tehnologică, iar dacă nu, ne ducem la Wizrom care sunt deschiși să ne asculte și să dezvolte. Asta e ce ne trebuie nouă, un partener deschis la cererile noastre și care să nu spună nu din prima”, explică Ilie.
Trecerea înspre eCommerce
TEMAD a făcut pasul spre comerțul online în 2020, lansând magazinul econstrukt.ro. Sorin Ilie povestește că această decizie a venit ca urmare a observației tendințelor din piață și a creșterii cifrelor de afaceri înregistrate de companiile care foloseau deja canale digitale de vânzare. Inițial, TEMAD a testat vânzările prin platforme marketplace, iar succesul acestor canale a fost un factor decisiv pentru a porni propriul magazin online.
„Suntem mulțumiți cu cifrele pe care le facem online”, spune Sorin, subliniind că au mers chiar mai departe, integrând soluția self order dezvoltată împreună cu Wizrom. Aceasta oferă o aplicație mobilă pe care clienții o pot descărca și utiliza pentru a comanda produse la fel de simplu ca pe orice alt site, adăugând astfel un plus de flexibilitate și accesibilitate în relația cu clienții și partenerii.
Dezvoltarea digitală a TEMAD nu se limitează doar la implementarea unui ERP integrat sau la magazinul online, deoarece Sorin vede în AI un factor care va transforma radical tot ce există până acum.
„Dezvoltăm deja sisteme machine learning, mai ales în zona comenzilor către furnizori, dar și către depozitele proprii. Putem monitoriza ce nevoi avem în timp real”, spune Sorin.
Deși TEMAD a ajuns la 51 de milioane de euro, urmează noi dezvoltări și noi linii de business. În încheierea discuției, Sorin Ilie oferă un sfat valoros pentru companiile mici și mijlocii care vor să crească și să se adapteze vremurilor digitale. El insistă asupra importanței luării deciziilor pe baza cifrelor și nu pe intuiție sau „feeling”. „Deciziile trebuie luate după cifre”, spune Sorin, explicând că pentru asta este nevoie de instrumente serioase și profesionale care să ofere informații clare și relevante.