Lectură de 6 min

Tudor Iacob, Unison | Cât de greu e primul an al afacerii? De la dificultăți la progresul din 2025 pentru branduri de alimente vegane

Abonează-te pe  
Două business-uri au început separat, unul în 2015, altul în 2019. Fiecare pe calea sa. Afacerile și fondatorii lor s-au întâlnit și au realizat că fiecare avea ceva căutat de către celălalt. Așa s-a născut drumul de astăzi al Unison, un producător de mâncare vegană construit de Tudor Iacob și de Tania și Bogdan Nicoară. Cu Tudor am vorbit despre afacere, dar și cum treci de primul an al oricărui business.

Tools4Startups

Ai o firmă nouă aflată în primul an de la înființare? Activează oferte exclusive de la partenerii de încredere ai antreprenorilor din România și pune startup-ul în mișcare.

Verifică aici

Tudor Iacob a fondat Native Box în 2015, un serviciu pe bază de abonament de gustări sănătoase. Tania și Bogdan Nicoară au creat Unison în 2019, un brand care a început ca restaurant vegan și s-a dus spre drumul producției. Fiecare business avea ceva ce lipsea, iar găsirea dintre fondatori a fost un moment în care au realizat că fiecare are câte ceva ce ar putea ajuta la dezvoltarea unui business comun.

Unison a devenit un business care are o unitate de producție pentru unturi tartinabile, granola, porridge, matcha și pudre vegane. Sunt pe o traiectorie de creștere constantă, iar în 2025 și-au consolidat producția și operațiunile pentru a se extinde pe noi canale de vânzări.

„Vom termina anul cu 200.000 de euro și suntem mulțumiți de cifra aceasta, ținând cont de anul pe care l-am avut”, spune Tudor Iacob. În 2025 Unison și-a consolidat canalele importante de retail și au crescut cu ajutorul acestora capacitatea de producție.


Stai alături de noi - în curând vom publica interviul video integral, un experiment pentru a oferi nu doar varianta editată, ci și cea pentru cei care vor să vadă tot dialogul. Căci în spatele oricărui material de presă, mai ales unul video, stau cut-uri și alegeri editoriale. Pentru cei care vor dori să vadă integral, în următoarele zile vom publica interviul complet.


Două business-uri care au mers mai bine împreună

Tudor pornise Native Box de unul singur în 2015. „M-am aruncat în industrie singur și fără să știu nimic. Am reușit să pun la punct un serviciu de livrare pe bază de abonament de gustări sănătoase, aveam o creștere, dar eram de unul singur. Și la un moment dat începusem să mă încurajez să fac altceva”, spune Tudor.

Era singur și nu mai putea. Plus că afacerea chiar dacă mai creștea, le făcea el pe toate. A ajuns la un eveniment unde i-a cunoscut pe Bogdan și pe Tania Nicoară, actualii săi asociați, care aveau un bistro vegan numit Unison. Ideea de a lucra împreună nu a venit imediat, ci Tudor i-a întrebat cum să facă să vândă Native Box.

Vorbind au realizat că aveau lucruri comune. Au început să lucreze împreună după o săptămână și au realizat ce aveau fiecare.

„Ei își doreau produs. Eu aveam produs. Eu îmi doream echipă. Ei aveau echipă”, spune Tudor. Așa s-au unit cele două afaceri.

Trecerea de la bistro vegan la producție

Odată ce cele două business-uri s-au unit, au început să analizeze potențialul de creștere. Unison a avut o creștere încă din primul an în care au deschis restaurantul, au prins pandemia și au început să realizeze că ar putea dezvolta și mai mult zona de producție. Au făcut și producție și restaurant o perioadă, dar nu toate lucrurile au mers perfect.

„Ne-am mutat cu locația și am crezut că va fi mai bine. Nu a fost așa. Experiența a durat 2 ani, timp în care am consumat resurse și energie. Business-ul cu o locație fizică era unul costisitor și ne-a blocat. Uitându-mă înapoi cred că trebuia să luăm decizia aceasta mult mai repede, să închidem restaurantul și să ne concentrăm doar pe producție”, spune Tudor.

Ce greșeală au făcut atunci? Au subestimat investiția de care are nevoie o locație fixă.

„Un bistro înseamnă o experiență culinară, dar și un loc unde oamenii să se simtă bine. Și noi nu am luat asta ca fiind important. Am zis că amenajăm mai bine următorul an. A fost o lecție dureroasă și mi-am dat seama că o locație trebuie să arate într-un fel, trebuie să creezi o experiență. Și noi am subestimat investiția de care vom avea nevoie”, explică Tudor Iacob.

Privește în urmă și consideră că diferența esențială între Unison, care e în continuă dezvoltare astăzi, și Native Box e timing-ul, momentul când au ajuns pe piață. În 2015, când începuse Native Box, nu existau opțiuni sănătoase la raft. „Era prea devreme, iar lipsa mea de experiență a însemnat că au fost ani în care am testawt și am încercat lucruri. Dar cu Unison toate au fost la timpul potrivit. Piața este mai pregătită, oamenii au putere de cumpărare și sunt interesați de zona healthy”, spune Tudor Iacob.

Greșeli în primul an al afacerii

Tudor Iacob a pornit prima sa afacere singur. Se spune că acest lucru e o greșeală. Și o recunoaște și el.

„Aș lăsa oamenii care se pricep să facă lucruri pe care eu nu le știu. Am pierdut mult timp să creez produse, stăteam noaptea în laborator. Am făcut asta singur, iar azi îmi dau seama că trebuia să mă duc la oameni care ar fi putut să facă asta mai bine ca mine, aș externaliza, aș crea doar câteva produse concept și aș dezvolta de la ele”, spune Tudor Iacob.

Spune că dacă s-ar întoarce în timp, ar vrea să se concentreze pe ce știe să facă, nu pe toate lucrurile deodată. De ce era însă singur? Crede că... din ego.

„Voiam să-mi demonstrez că pot să fac asta și că voi crește echipa mai târziu. Am plecat cu gândul că îmi voi angaja oameni, dar am ajuns să fac mult micro-management, să acaparez fiecare bucățică. Era cumva ceva în mine, o curiozitate de a face acel lucru și după aia să văd. M-a costat mult timp. Pentru mine nu a funcționat, m-a dus în burnout”, își amintește Tudor Iacob.

A pornit afacerea din instinct și din a vedea trenduri internaționale, dar și afaceri locale ce se dezvoltau atunci, cum era Frufru. Dar mărturisește că a fost și multă planificare, mai ales că Native Box a început într-un incubator de afaceri care i-a pus la dispoziție oameni și resurse.

„Cred că, de fapt, Native Box, a avut prea multă planificare”, spune Tudor.

Aceste greșeli au dus și la momente dificile. „Uneori a existat un fel de ceață, momente în care nu știam ce să mai fac. Am realizat că trebuie să mă opresc, că sunt în business-ul ăsta, îmi place, dar trebuie să spun stop”, își amintește Tudor Iacob.

Când poți să zici de un business că e stabil?

Tudor Iacob crede că un business poate fi numit stabil când „are un produs bun și banii în cont ca să plătească datorii, furnizori, angajați”. Ba chiar plusează și spune că stabilitatea e și atunci când „ai destui bani încât să începi o investiție”.

„Momentul în care ai cash disponibil și ți-ai plătit toate datoriile și creezi un produs bun e un moment bun să te poți gândi la creștere și să ai idee de stabilitate. Bineînțeles, stabilitatea e doar un sentiment al nostru, dar de aici pornește”, spune Tudor Iacob.

3 sfaturi de știut despre primul an de la antreprenori

  • Obișnuiește-te cu riscul și incertitudinea
  • Oamenii sunt, de fapt, cei mai importanți. Creează încredere.
  • Întreabă-te cum poți face mai bine ceea ce faci. Gândește-te la creștere, nu la prezent.

Antreprenorii Sunt - cum e primul an al afacerii?

Antreprenorii Sunt... este un proiect realizat de start-up.ro cu susținerea SmartBill România.

În proiectul Antreprenorii sunt... vei descoperi că primul an a fost special pentru orice antreprenor.

  • Când au considerat că afacerea e stabilă
  • Cum au planificat primul an al afacerii
  • Vei afla cum au pornit afacerea și ce greșeli strategice au făcut
  • Ce aveau disponibil în momentul lansării în piață și ce ar avea astăzi
  • Unde era business-ul la 6 luni după înființare

Partenerii noștri în proiect sunt SmartBill România, care le fac viața mai ușoară antreprenorilor din România de 18 ani prin digitalizare, facturare și o experiență modernă. Peste 165.000 de firme se bazează pe SmartBill pentru facturare și gestiune.

De curând au lansat Tools4Startups, o platformă care ajută afacerile la început de drum, cele care au maximum 12 luni de la înființare, ca subiectul conversației noastre din proiectul "Antreprenorii Sunt...".

Abonează-te pe  
Pe aceeasi tema: