Dar nu e doar despre asta, pentru că platforma e deschisă și spre persoane fizice care au nevoie de lichidități rapid sau firme cu schimbări de flotă. Vasile Godîncă-Herlea, fondatorul platformei, a venit în studioul start-up.ro pentru a discuta despre oportunitatea platformei.
O platformă de licitații pentru bunuri ale companiilor în dificultate
Azitis este o platformă de licitații online pentru active provenite din zona de distress. E în engleză pentru că-n română nu există un termen precis, dar mai simplu spus, sunt bunuri ale companiilor în dificultate. Cele care trec prin insolvențe sau vor să lichideze stocuri. Până acum astfel de procese erau analog, într-o lume cunoscută de specialiștii licitațiilor și a insolvenței, a practicienilor. Vasile Godîncă-Herlea, fondator Azitis, dar și al grupului Impetum, este practician în insolvență și a realizat că poate digitaliza totul.
„Procedurile de insolvență sunt foarte procedurizate. Din acest motiv până acum vânzările aveau rezultate proaste pentru bunurile provenite din această direcție. Activele se vindeau la discount-uri foarte mari, ceea ce duce al un grad de recuperare al creanțelor foarte mic în România”, spune fondatorul Azitis.
Gradul de recuperare a creanțelor în România este undeva la 30%, față de 60% în Europa și 90% în Olanda. Oportunitatea există, lucru demonstrat și de rezultatele Azitis în ultimele 12 luni. Au fost listate active de 91 de milioane de euro și au fost vândute active de peste 30 de milioane de euro. Asta în condițiile în care piața de insolvență din România este evaluată la 500 de milioane de euro pe an.

Cum funcționează platforma Azitis?
Vasile Godîncă-Herlea a preluat procesele analog și le-a pus într-un mod digital. Astfel, piața căreia se adresează este cea a practicienilor în insolvență care au nevoie să vândă bunurile. Platofrma preia din formalismele și birocrațiile procesului și înlocuiește o licitație fizică, bunurile fiind pentru perioada în care sunt listate pe platformă exclusive Azitis.
„Noi preluăm formalismele în numele cumpărătorului, iar acesta trebuie doar să aibă banii și să liciteze dând cu degetul pe click.” Platforma este astfel o punte între practicienii în insolvență, care listează activele, și cumpărători, care pot participa ușor la licitații, de oriunde.
Astfel, cumpărătorii nu plătesc nimic, ci doar, dacă vor să liciteze, trebuie să depună un depozit aproape simbolic pentru a se asigura de seriozitatea acestora. Ca pe orice platformă de licitații, bunul este listat o perioadă, iar într-o anumită perioadă se deschide perioada de licitații. Azitis primește un comision din partea practicienilor în insolvență care folosesc platforma pentru a eficientiza vânzarea bunurilor.
Ana Opriță, Dorin Boerescu | 2Performant | "Ne pregătim de o majorare de capital de 6,25 de milioane de lei și extindere internațională"
„Procedura de insolvență este încă foarte fizică, cu dosare pe hârtie, adunări față în față. Dar un articol recent din lege permite organizarea licitațiilor pe platforme electronice, ceea ce noi am valorificat imediat.”, spune Vasile. Au profitat de acest articol de lege adoptat în pandemie și acum au o platformă digitală ce crește.
În plus, până acum companiile și practicienii nu aveau fonduri pentru promovarea anunțurilor. Ele puteau fi puse poate pe Facebook sau în ziare locale, la rubrica de anunțuri. Dar prin esența unei companii în dificultate, ea nu are bani pentru a promova anunțuri. Din acest motiv, Azitis e avantajos, pentru că platforma are tot interesul să promoveze cele mai interesante anunțuri și aduce pentru prima oară marketingul în zona licitațiilor de la companiile în distress.
Ce poți cumpăra pe Azitis? De la terenuri, la un complex turistic, până la avioane. Ele ajung aici pentru că practicienii în insolvență sau companiile care au nevoie să scape rapid de anumite stocuri vor să le vândă eficient și rapid.

Terenuri, avioane, clădiri
Pe platformă se găsesc active diverse, de la echipamente și mobilier până la avioane sau terenuri de milioane de euro. „Cel mai mare activ vândut de noi a fost un teren în Sibiu, la 7,9 milioane euro.”. Dar la o astfel de licitație se pot vinde bunuri diverse. De la scaune de birou, canapele, până la stocuri care nu au mai fost vândute.
„În insolvențe nu intră doar companii în dificultate, ci și active care trebuie lichidate rapid, cum ar fi stocuri sau utilaje.”, explică Vasile Godîncă-Herlea.
Iar după ce au atins bunuri de 90 de milioane de euro listate, 2026 înseamnă o extindere accelerată. „Suntem un business în creștere organică, fără nevoia urgentă de investiții de tip venture capital, dar deschiși la oportunități. Pentru 2026 ne propunem să atingem 150 milioane euro în active listate și să continuăm dezvoltarea tehnologică.”, spune fondatorul.