Specialiștii Franchwise, companie de consultanță în domeniul francizelor, răspund la această întrebare selectând 7 domenii cu modele de business care au potențial de creștere în 2021. Investițiile la cheie în lansarea unei afaceri în franciză încep de la 15.000 euro și pot să ajungă și la peste 200.000 de euro.
“Cred că antreprenoriatul va fi mai mult decât oricând în lumina reflectoarelor în următorul ciclu de creștere. Apar deja modele de business noi, adaptate la noul context care să poată scala rapid. Contracția anumitor segmente de activitate a determinat companiile să se uită la piețe noi, la modele de parteneriate noi”, a declarat pentru start-up.ro Paul Voicu, Managing Partner al Franchwise.
Francize profitabile în 2021 - Educație pentru copii
Serviciile de educație pentru copii reprezintă o nișă de piață care s-a dezvoltat accelerat în ultimii ani. Anul trecut, multe branduri au pus pe pauză procesul de expansiune, dar toate francizele din domeniul educației pentru copii au planuri de relansare pentru 2021.
Redeschiderea școlilor reprezintă un catalizator al domeniului, astfel încât doar brandurile pregătite vor putea să beneficieze de relansarea economică estimată.
Modele de business:
- Logiscool - școală de programare și robotică pentru elevi
- Brick4Kidz - educație creativă prin joc și construcție cu piese LEGO
- Lingotot - servicii de predare neconvențională, prin joc și joacă, a limbilor străine
- Waterbabies - cursuri de înot pentru bebelusi
- Mathnasium - centru de educație prin care copiii învață matematica
Francize de servicii profesionale
Destinate în principal pieței de business to business, serviciile profesionale au trecut, de asemenea, printr-o ajustare pe parcursul anului 2020. Totuși, antreprenorii și investitorii care au reușit sa identifice nișe noi au crescut și văd potențial de a accelera creșterea în anii următori.
Digitalizare, sistematizare și eficientizare sunt cuvintele întâlnite cel mai des în vocabularul antreprenorilor din domeniul serviciilor profesionale. Toți sunt în căutare de parteneri francizați și vor sa se extindă la nivel național.
Modele de business:
- Graphein Topo - un business care oferă servicii de topografie şi scanare 3D pentru proiecte de clădiri de birouri, hale industriale, infrastructură publică, clădiri de patrimoniu, spitale şi clădiri rezidenţiale.
- Expense Reduction Analysts - companie de consultanță specializată în optimizarea costurilor
- Deziclean - servicii profesionale de curățenie pentru acasă și la birou
- Hansen Ergonomics Studio - produse ergonomice pentru spațiile de birouri
Idei de afaceri în industriile de Health & Beauty
Interesul consumatorului față de modul în care arată și ce consumă a crescut considerabil în pandemie. Vorbim, în general, de persoane cu venituri medii și peste medie.
Chiar dacă motivația care stă în spatele consumului de servicii de sănătate și înfrumusețare s-a schimbat, consumul s-a păstrat, în anumite nișe, la valori similare cu cele înregistrate anterior pandemiei, iar o franciză în domeniile de health & beauty poate fi profitabilă în 2021.
Modele de business:
- aBeauty Clinique - rețea de clinici premium de estetică neinvazivă și minim invazivă
- Powerslim - afacere care oferă un program de alimentație personalizat
Servicii diverse
Turismul are potențial de revenire spectaculoasă începând cu vara anului 2021. Așteptările sunt că 2021 va fi un an mai bun decât în 2020, iar acesta este un obiectiv ușor de atins pentru cei care își adaptează modelul de business noului comportament al consumatorilor.
Modele de business:
- 5asec - servicii de curățătorie, spălătorie și întreținere textile
- Christian Tour - agenție de turism
- Jetpoint - lanț de spălătorii auto self service complet automatizate
Francize HoReCa & Food ce pot fi profitabile în 2021
Segmentul alimentar a înregistrat o scădere de aproximativ 30%, conform cifrelor de la Institutul Național de Statistică - locațiile cu servire la masa fiind mai afectate decât cele în regim to-go. Delivery-ul a crescut, conform specialiștilor, cât pentru următorii cinci ani.
Totuși, sunt și business-uri în franciză care au continuat să se extindă și să deschidă locații (Rigatoni Pasta Bar, - unii chiar la nivel internațional (Dabo Doner). Vedem o regândire a conceptelor de F&B pentru a încorporat zona de to go și delivery.
Operatorii de food au nevoie de o perspectivă nouă și să pună anul 2020 la categoria vis urât.
Dorința de relansare din sectorul de Horeca de la începutul de an este extraordinară. Desigur că nu va fi un drum lin, dar face parte din aventura antreprenorială.
Modele de business:
- Bubble Waffles - business in HoReCa bazat pe produse de tip desert
- Rigatoni Pasta Bar - lanț de restaurante cu preparate din bucătăria italiană unde îți pot crea propriul produs
- Uncle John - business cu burgeri
- Pad Thai - restaurant thailandez cu mâncare fresh, pregătită în fața clienților
-
L’Amande – producator de Prajituri, Patiserie, Brutarie
Francizele de cafenele reprezintă o altă nișă care era în expansiune, “cu toate pânzele sus” - după cum spune Radu Savopol, fondator 5 to go. Toți jucătorii relevanți din piață au continuat să deschidă locații chiar în pandemie. Obiceiul de consum s-a schimbat (clădirile de birouri au fost printre cele mai afectate), dar apetitul românilor pentru consumul de cafea este în continuă creștere.
Modele de business:
- Ted’s Coffee - lanț de cafenele
- Tucano - coffee-shop
- 5 to go - lanț de cafenele
- Captain Bean - coffee-shop
Idei de business pentru 2021 - Francize de retail specializat
Retailul specializat are potențial de creștere în continuare, context în care apar concepte inedite și cu potențial de creștere. Pentru a avea succes, afacerile din retail trebuie fie să aibă un brand foarte puternic în spate (exemplu: Vodafone) sau modelul de business (Used Products) sau produsul în sine (canapelele modulare Feydom) să fie cu adevărat inedit.
Modele de business:
- Vodafone - telecom
- Feydom - canapele modulare
- Yellow Korner - galerie de artă fotografică
- Used Products - business bazat pe conceptul de Vânzare – Cumpărare – Schimb de produse, direct de la clienții care vizitează magazinele.