Lectură de 8 min

Indiana Jones and the Great Circle și Stalker 2, jocurile finalului de an

Abonează-te pe  
Două jocuri care au fost bine primite de public și de critici și impresionează prin gameplay și calitate vizuală. Eu le-am jucat pe un desktop PC legat la un monitor 4K, dar și pe un laptop mainstream cu o placă video NVIDIA GeForce RTX 4060 ca acesta care nu rupe buzunarul.

Abonează-te pe YouTube

Fii primul care vede review-urile și cele mai interesante noutăți din domeniul tehnologiei și inovației.

Vezi în avanpremieră

Lenovo LOQ 15IRX9 este un laptop de gaming accesibil care oferă un raport calitate preț bun. Acest dispozitiv de 15,6 inch combină o calitate solidă a construcției cu performanțe bune în jocuri. Deși corpul este în întregime din plastic, se simte bine construit și durabil.Una dintre caracteristicile remarcabile este tastatura, care este confortabilă și bine organizată, făcând-o excelentă atât pentru gaming, cât și pentru scris. Selecția de porturi este decentă, incluzând porturi USB-A și USB-C, HDMI și Ethernet.

Indiana Jones and the Great Circle

Aș vrea să le luăm pe rând și să începem cu favoritul meu dintre cele două: Indiana Jones and The Great Circle. Nu am fost niciodată mare fan Indiana Jones, dar jocul m-a prins cu acțiunea sa și cu șarmul lui Indy, adus la viața aici de către celebrul Troy Baker (Joel din The Last of US, Booker DeWitt din Bioshok etc)

Indiana Jones and the Great Circle surprinde esența celebrei serii de filme, oferind în același timp o experiență de joc proaspătă. Acțiunea este plasată între cea din Riders of the last Ark și The Last Crusade, iar aici intrăm în pielea lui Indy pentru a descoperi secretele „cercului mare”.

Povestea este captivantă și bine construită și începe la Universitatea din SUA unde Indiana este profesor, apoi te poartă într-o călătorie în jurul lumii de la Vatican la Egipt, Himalaya și mai departe. Un uriaș fură o statuetă din muzeul universității, iar indiciile arată că a venit de la Vatican. Pleci într-acolo să afli despre ce este vorba. Acolo aflăm cum stă treaba și că nazistul Emmerich Voss este într-o cursă pentru colectarea unor pietre antice care dețin o putere incredibilă. Din fericire, nu ești singur în această întrecere și o ai alături pe Gina Lombardi, jurnalistă și dornică să afle ce s-a întâmplat cu sora ei.

Avem de-a face cu o poveste clasică Indiana Jones cu lupte, situații pe muchie de cuțit, întorsături de situații și explorare, bineînțeles. O poveste nu neapărat extraordinară, dar bine pusă la punct.

Gameplay-ul se concentrează pe explorare, rezolvarea de puzzle-uri și stealth, rămânând fidel caracterului lui Indy ca arheolog, mai degrabă decât un erou de acțiune înarmat până în dinți. Dacă încerci să vei încerca să eliberezi drumul împușcând inamicii vei fi ucis rapid. Deci soluția este să te strecori și să le dai cu tot felul de obiecte în cap inamicilor. De care nu m-am plictisit până la final.

Biciul celebru al lui Indy joacă un rol important atât în traversare, cât și în luptă, adăugând o notă autentică gameplay-ului.

Jocul prezintă trei zone principale- Vaticanul, Giza și Sukhothai - fiecare plină de misiuni secundare, obiecte de colecție și mistere de descoperit. Puzzle-urile sunt variate și satisfăcătoare, încorporând adesea elemente din mediul înconjurător. De exemplu, în Giza trebuie să te folosești de lumină pentru a le rezolva.

Aspectul vizual al jocului este spectaculos, cu o atenție meticuloasă la detalii evidentă în multe scene. Modelele personajelor sunt remarcabil de realiste, în special în prim-planuri și chiar ai impresia că-l vezi pe tânărul Harrison Ford în cut-scene-uri. Dezvoltatorii au capturat magistral esența filmelor Indiana Jones, recreând unghiuri de cameră și expresii faciale iconice cu precizie. Mediile sunt bogate în detalii, indiferent că vorbim de locuri din Vatican, morminte egiptene din Ghiza și așa mai departe.

Indiana Jones and the Great Circle este un alt titlu care poate afișa Full Ray Tracing și astfel prezintă capacități impresionante de ray tracing complet, împingând limitele fidelității vizuale în jocuri. Funcția de "Ray Tracing Complet", cunoscută și ca path tracing, adaugă un nou nivel de realism experienței deja uimitoare din punct de vedere vizual.

Dar cu rulează pe un laptop cu o placă video mainstream, pe care tot mai mulți dintre voi o aveți, potrivit datelor Steam, adică NVIDIA GeForce RTX 4060. Acest laptop de la Lenovo are această placă video de laptop, un procesor Intel Core i5 -13450HX, 16 GB memorie RAM, iar display-ul este unul 1080p cu o rată de refresh de 144 Hz. Se descurcă bine cu titlurile moderne, în special cu DLSS activat, și oferă o experiență de joc fluidă la rezoluție 1080p. Cei 16GB de RAM DDR5 și SSD-ul de 1TB asigură multitasking rapid și spațiu de stocare amplu pentru jocuri și aplicații.

Deci nimic exagerat, din punct de vedere specs.

Performanță LOQ 15IRX9

Fiind un laptop cu o placă video entry level nu o să poți rula jocul la setări grafice high,însă, sincer, oricum nu vei observa o diferență pe un asemenea ecran între high și medium, iar performanța pe medium este foarte bună după cum o să vedeți.

Setări grafice medium - 1080p nativ - 75 FPS

Setări grafice medium + DLSS Quality - 84 de FPS și cu activarea frame generation ajungem la peste 100 de FPS. După cum puteți vedea în imagini nu există o diferență între randarea nativă și randarea cu DLSS, deci oricând aș alege activarea DLSS pentru un plus de performanță, fără ca imaginea să fie afectată.

Cum funcționează DLSS și Frame Generation

DLSS utilizează inteligența artificială pentru a crea imagini la rezoluție înaltă din rezoluții mai mici, oferind o claritate și detalii superioare. Sigur, în anumite scenarii, DLSS poate produce artefacte vizuale sau detalii inexacte, mai ales în scene complexe sau cu mișcare rapidă. În cazul Indiana Jones am observat asta în zona umbrelor.

Apoi mai este Frame Generation care poate aduce un boost dacă este nevoie. Cum FPS-ul variază în funcție de zonă, e posibil ca în unele misiuni să nu ai nevoie de activarea Frame Gen, iar în altele să îți fie necesară să treci peste borna de 60 de FPS.

Frame Generation generează cadre complet noi, nu doar pixeli cum se întâmplă în cazul DLSS, oferind creșteri mari ale performanței.

Noul accelerator Optical Flow Accelerator analizează două imagini secvențiale din joc și calculează datele vectorilor de mișcare pentru obiectele și elementele care apar în cadru, dar care nu sunt modelate de vectorii de mișcare tradiționali ai motorului de joc. Perechi de câte două cadre din joc, împreună cu vectorii de mișcare ai motorului și ai fluxului optic, sunt apoi introduse într-o rețea neuronală convoluțională care analizează datele și generează automat un cadru suplimentar pentru fiecare cadru randat de joc. Mai pe românește, creează cadre ce nu sunt procesate de placa video.

Altfel am încercat și setările grafice recomandate și DLSS Auto și am avut în jur de 85 de FPS la începutul jocului. Bineînțeles, toate aceste rezultate pot varia în funcție de zona, de acțiune, dar ca o medie aș spune că sunt bune.

Bineînțeles, nu vorbim despre full ray tracing în cazul de față. Altfel poți optimiza setările pentru a crește și mai mult performanța, însă pentru un asemenea titlu eu cred că este suficient să ai peste 60 de FPS într-un mod fluent.

Stalker 2

Stalker 2 mi-a plăcut, cât am jucat până acum. Ce-i drept, nu foarte mult deoarece am fost prins cu Indiana Jones, o răceală. Așadar, STALKER 2: Heart of Chornobyl oferă o experiență de joc intensă și atmosferică, continuând tradiția seriei cu o lume post-apocaliptică captivantă și un gameplay clasic.

În acest titlu intri în rolul lui Skif, un nou stalker care se aventurează în acest teritoriu periculos. Jocul începe cu Skif infiltrându-se în Zona de Excludere Chornobyl, trecând peste zidul perimetral. Skif primește sarcina de a instala un scanner Topaz în trei locații cu anomalii. După instalarea scannerelor, lucrurile nu merg conform planului și Skif abia supraviețuiește și trebuie să deslușească situația.

Ce mi-a plăcut este faptul că există mai multe facțiuni care se luptă pentru controlul zonei și tu ca un element neutru trebuie să navighezi toate aceste alianțe și relații și vei lua decizii care vor afecta desfășurarea evenimentelor. Vreau să văd unde duce povestea principală, însă pot spune că unele misiuni secundare și interacțiunile cu personajele mi-au plăcut mult și adaugă un plus de profunzime.

Gameplay-ul STALKER 2 este neiertător și intens. Supraviețuirea în Zonă necesită vigilență constantă, cu amenințări care vin din partea mutanților, anomaliilor periculoase și altor oameni care nu sunt prietenoși. Sistemul de luptă este dinamic și provocator, cu inamici inteligenți care folosesc tactici de flancare și grenade pentru a te scoate din ascunzătoare. Mutanții sunt rapizi și rezistenți.

Jocul pune un accent puternic pe mecanicile de supraviețuire, obligându-te să gestionezi cu atenție resursele și să fii mereu pregătit. Trebuie să ai grijă de sănătate, foame, radiații, să administrezi gloanțele și stamina. Totuși există și un mod easy care face toate aceste lucruri mai ușoare. Deci poate fi jucat și de cei care vor să vadă povestea, atmosfera și nu sunt neapărat interesați de acest element de supraviețurire.

S.T.A.L.K.E.R. 2 utilizează Unreal Engine 5, încorporând funcții precum Lumen pentru iluminare și Nanite pentru geometrie. Aceste tehnologii contribuie la crearea unor medii vizual captivante, cu iluminare realistă și texturi detaliate. Jocul excelează în redarea unor modele de personaje și medii realiste, cu un număr mare de poligoane și animații naturale.

Atmosfera jocului este unul dintre punctele sale forte. S.T.A.L.K.E.R. 2 creează un mediu bântuit și imersiv care îi ține pe jucători în tensiune. Sistemul dinamic de vreme și reprezentarea Zonei ca o entitate vie contribuie semnificativ la această tensiune atmosferică. Același loc arată complet diferit în timpul zilei în funcție de vreme sau pe timp de noapte.

STALKER 2 a avut probleme tehnice la lansare, menționate de critici în review-uri, însă cei de la GSC Game World au lucrat de zor și au venit cu multe patch-uri pentru a repara bug-uri sau pentru a optimiza performanța jocului. Ce nu-mi place la joc din punct de vedere tehnic este că de fiecare dată trebuie să proceseze shaders când pornești jocul și poate dura chiar și 5 minute, în funcție de PC, procesor etc.

Lenovo LOQ - Stalker 2

La momentul actual, jocul se comportă astfel pe acest laptop.

Pe setări grafice high, fără DLSS, jocul fluctuează între 30 și 45 de FPS în funcție de situație și are și niște spike-uri și mici blocaje care pot fi deranjante, mai ales în momente de acțiune. Însă din moment ce activezi DLSS în modul Quality și frame generation FPS-ul ajunge în jurul a 80, ceea ce oferă o experiență foarte smooth de gameplay. Pe setările grafice medium cu DLSS Quality și Frame Gen ajungi la 90 de FPS, iar dacă scazi la low mai câștigi 10 FPS atingând borna de 100 de FPS.

Așadar am ajuns la final, iar anul 2025 se anunță a fi unul foarte interesant pentru gaming cu lansări de produse hardware, dar și foarte multe jocuri care arată foarte bine vizual, dar și ca gameplay.

Abonează-te pe  

Citeste mai departe:
mai multe despre:

Pe aceeasi tema: