Lectură de 8 min

Indiana Jones și Stalker 2, jocurile importante ale finalului de an, cum arată și cum rulează

Abonează-te pe  
Indiana Jones and the Great Circle și S.T.A.L.K.E.R. 2 sunt cele mai bune jocuri ale finalului de an și unele dintre titlurile frumoase. Le-am luat la analizat din punct de vedere vizual.
Indiana Jones și Stalker 2, <span class="title-highlight">jocurile</span> finalului de an, cum arată și cum rulează

Abonează-te pe YouTube

Fii primul care vede review-urile și cele mai interesante noutăți din domeniul tehnologiei și inovației.

Vezi în avanpremieră

Cele două jocuri impresionează din punct de vedere vizual în diferite moduri cu Indiana Jones având chiar și un mod de full ray tracing, iar Stalker 2 folosește impresionantul motor grafic Unreal Engine 5, cu beneficiile și dezavantajele sale.

S.T.A.L.K.E.R. 2, atmosferă și grafică Unreal Engine 5 impresionantă

S.T.A.L.K.E.R. 2 utilizează Unreal Engine 5, încorporând funcții precum Lumen pentru iluminare și Nanite pentru geometrie. Aceste tehnologii contribuie la crearea unor medii vizual captivante, cu iluminare realistă și texturi detaliate. Jocul excelează în redarea unor modele de personaje și medii realiste, cu un număr mare de poligoane și animații naturale.

Jocul suportă diverse tehnologii de upscaling, inclusiv DLSS de la NVIDIA, care ajută la îmbunătățirea performanței prin creșterea numărului de FPS fără a sacrifica calitatea vizuală. Dar și suport pentru tehnologii de generare a cadrelor precum Frame Generation sau Nvidia Reflex care reduce timpul de răspuns, astfel încât să apeși mai repede pe trăgaci, ceea ce ar ajuta în cazul unui shooter ca acesta. Cu toate acestea, probleme de performanță și bug-uri există în stilul clasic Stalker.

Din păcate, jocului îi lipsește suportul pentru ray tracing hardware, bazându-se în schimb pe tehnologia Lumen a Unreal Engine 5 pentru iluminare și reflexii. Despre diferențele dintre ray tracing și lumen pentru iluminare și reflexii am discutat și în articolul despre Black Myth Wukong.

Atmosfera jocului este unul dintre punctele sale forte. S.T.A.L.K.E.R. 2 creează un mediu bântuit și imersiv care îi ține pe jucători în tensiune. Sistemul dinamic de vreme și reprezentarea Zonei ca o entitate vie contribuie semnificativ la această tensiune atmosferică. Același loc arată complet diferit în timpul zilei în funcție de vreme sau pe timp de noapte.

Design-ul sonor îmbunătățește și mai mult această experiență, captând eficient atmosfera apocaliptică a jocului, însă voice actigul în engleză nu este cel mai bun, în opinia mea.

Per total, când funcționează bine, scenele vizuale ale jocului sunt impresionante, cu medii detaliate și modele de personaje realiste, texturi și elemente naturale.

Totuși, nu pot să compar acest titlu cu Hellblade 2, care a fost realizat tot cu Unreal Engine 5, și e unul dintre cele mai bune exemple de „așa da” din punct de vedere vizual. Jocul prezintă o calitate vizuală aproape fotorealistică, cu detalii extraordinare ale personajelor și mediilor înconjurătoare. S.T.A.L.K.E.R. 2, deși impresionant, pare să aibă unele probleme de optimizare și inconsistențe în calitatea vizuală.

Hellblade 2 excelează în redarea personajelor, cu modele faciale derivate din MetaHuman, ochi realiști și animații faciale extrem de detaliate. S.T.A.L.K.E.R. 2 oferă modele de personaje de înaltă calitate cu animații realiste, dar nu pare să atingă nivelul de detaliu al Hellblade 2.

Ambele jocuri prezintă efecte post-procesare de înaltă calitate. Hellblade 2 se remarcă prin profunzimea câmpului și tranziții fluide între punctele focale. S.T.A.L.K.E.R. 2 utilizează extensiv ceață volumetrică și efecte de particule pentru a crea o atmosferă densă.

Cum rulează pe un RTX 4080 Super

S.T.A.L.K.E.R. 2 se confruntă cu unele probleme de performanță, inclusiv stuttering și pop-in al texturii, necesitând optimizări suplimentare. Echipa a rezolvat unele probleme prin patch-uri și de-a lungul perioadei de test am observat cu fluctuații mari a FPS-ului între zone. Însă, vestea bună pare să fie că ultimul patch pare să mai fi rezolvat asta, cel puțin în zona în care mă aflu acum în joc.

Acestea fiind zise, pe PC-ul meu format dintr-o placă video NVIDIA GeForce RTX 4080 Super, procesor Ryzen 5 5600x, 32 GB RAM și cu un monitor rezoluție 4K am avut următoarele performanțe:

Setări Epic la 4K (Rezoluție nativă):

- RTX 4080 Super atinge în jur de 40-50 FPS la 4K cu setări Epic și rezoluție nativă. Performanța poate scădea până la 30 FPS în zonele mai solicitante din cauza utilizării intense a funcțiilor Unreal Engine 5 precum Lumen și Nanite, care sunt solicitante atât pentru CPU, cât și pentru GPU.

- Cu DLSS Quality și generarea de cadre activate, care face parte din suita NVIDIA DLSS, performanța se îmbunătățește semnificativ, atingând 60-70 FPS sau mai mult în majoritatea scenariilor. Cu toate acestea, pot apărea în continuare întreruperi în anumite zone și în reflexii precum bălțile se poate vedea efectul de shimmering și umbrele tremură.

Setări Epic la 1440p :

- La 1440p cu setări Epic și rezoluție nativă, GeForce RTX 4080 Super oferă în jur de 70-80 FPS. Performanța este mai fluidă comparativ cu 4K, dar încă limitată de cerințele Unreal Engine 5.

- Activarea DLSS Quality și a generării de cadre împinge performanța în intervalul de 90-100 FPS, oferind o experiență mult mai fluidă.

Setări Epic la 1080p:

- La această rezoluție, GeForce RTX 4080 Super este adesea limitat de CPU, atingând în jur de 85-100 FPS în funcție de zonă. Cerințele CPU ale Unreal Engine 5 împiedică utilizarea completă a GPU-ului.

Jocul este bine optimizat în ceea ce privește utilizarea VRAM, necesitând în jur de 10 GB la setări Epic 4K, pe care GeForce RTX 4080 Super le gestionează confortabil. Generarea de cadre și DLSS sunt esențiale pentru a obține un FPS mare atât la rezoluțiile 1440p, cât și la 4K. Fără ele, performanța poate părea lentă în zonele solicitante.

În ciuda vizualurilor impresionante, S.T.A.L.K.E.R. 2 se confruntă cu probleme de optimizare. Dependența puternică a Unreal Engine 5 de ray tracing software (Lumen) și alte funcții avansate duce la rate de cadre inconsistente și întreruperi ocazionale, chiar și pe hardware de top precum GeForce RTX 4080 Super. Iar în cazul de față, în astfel de titluri care necesită multe resurse, e important să profiți de avantajul pe care-l oferă tehnologii precum DLSS care îmbunătățesc framerate-ul fără să afecteze imaginea.

Indiana Jones and The Great Circle, un alt titlu cu Full Ray Tracing

Indiana Jones and The Great Circle este un joc next-gen care aduce la viață celebrul aventurier cu detalii uimitoare. Dezvoltat de MachineGames, acest titlu prezintă o fidelitate grafică impresionantă și performanțe bune pe PC.

Aspectul vizual al jocului este spectaculos, cu o atenție meticuloasă la detalii evidentă în multe scene. Modelele personajelor sunt remarcabil de realiste, în special în prim-planuri și chiar ai impresia că-l vezi pe tânărul Harrison Ford în cut-scene-uri. Dezvoltatorii au capturat magistral esența filmelor Indiana Jones, recreând unghiuri de cameră și expresii faciale iconice cu precizie.

Mediile sunt bogate în detalii, indiferent că vorbim de locuri din Vatican, morminte egiptene din Ghiza și așa mai departe. Jocul oferă două opțiuni de raport de aspect: un 16:9 complet și o opțiune cinematografică ultra-wide, permițând jucătorilor să aleagă experiența vizuală preferată. Eu am ales clasicul 16:9, dar și opțiunea cinematografică este interesantă și cred că ar arăta bine pe un ecran ultrawide.

Una dintre caracteristicile remarcabile este utilizarea iluminării globale cu ray tracing în joc, care îmbunătățește semnificativ calitatea iluminării.

Capacități de ray tracing complet

Indiana Jones and the Great Circle este un alt titlu care poate afișa Full Ray Tracing și astfel prezintă capacități impresionante de ray tracing complet, împingând limitele fidelității vizuale în jocuri. Funcția de "Ray Tracing Complet", cunoscută și ca path tracing, adaugă un nou nivel de realism experienței deja uimitoare din punct de vedere vizual. De exemplu, spațiile interioare cu vedere spre exterior demonstrează o atenuare naturală a luminii și umbre de contact.

Caracteristici cheie ale path tracing-ului includ:

RT Shadows care îmbunătățește acuratețea și profunzimea umbrelor, în special în scenele exterioare.

RT Reflexions care îmbunătățește realismul suprafețelor reflectorizante precum apa și sticla.

Iluminare Globală Ray Traced îmbunătățește semnificativ realismul general al iluminării, deși este setarea cea mai solicitantă. Asta nu înseamnă cea mai impresionantă iluminare, ci una naturală, în care lumina să pară că vine de unde trebuie. Deci unele scene poate sunt mai întunecate sau dezvăluie anumite detalii care nu erau acolo în cazul în care iluminarea RT este dezactivată.

Implementarea ray tracing-ului complet aduce mai multe îmbunătățiri vizuale notabile:

Reducerea shimmering-ului: Path tracing-ul reduce semnificativ problemele de shimmering (pâlpâire) ale unor elemente, în special vizibile în umbrele copacilor.

Profunzime: Umbrele soarelui create prin path tracing adaugă mai multă profunzime realistă scenelor.

Iluminare indirectă îmbunătățită: Plantele și alte obiecte prezintă o strălucire mai naturală datorită unei simulări mai bune a reflexiei luminii.

În timp ce îmbunătățirile vizuale sunt substanțiale, activarea ray tracing-ului complet poate veni cu costuri de performanță despre care urmează să vorbim.

Indiana Jones and the Great Circle - Performanță PC

La rezoluție 4K cu setări Supreme și Full Ray Tracing activat, doar GPU-urile de top precum NVIDIA GeForce RTX 4090 pot menține o performanță fluidă peste 60fps. Asta deoarece jocul are nevoie de mult VRAM pentru aceste lucruri. Este necesar un minim de 12GB VRAM pentru a utiliza funcția de ray tracing complet. Eu am testat jocul pe un PC cu o placă video NVIDIA GeForce RTX 4080 Super, care are 16 GB VRAM și am reușit să activez full ray tracing și jocul a rulat foarte bine, însă nu pe setări supreme, ci pe high.

Pe setări grafice High, full RT activat, DLSS Balanced (rezoluție 4K) am avut în jur de 60 de FPS în majoritatea scenelor, iar activarea Frame Generation mai aduce în jur de 30 de FPS în plus. Totuși, dacă cresc setările generale de la High la Supreme atunci jocul necesită mai multă memorie VRAM decât are 4080 Super disponibil și scade la 15 FPS.

Am testat diferite scenarii grafice și opțiuni și per total jocul este bine optimizat, rulează bine și gamerii au de unde alege. De exemplu, pe setări grafice Supreme, dar fără RT sau DLSS am avut în jur de 80 de FPS la rezoluție 4K.

Dacă te duci și mai jos cu rezoluția atunci vei avea și rezultate mai bune. De exemplu, la rezoluție 1440p am avut 150 de FPS pe setări grafice Supreme, fără RT și DLSS și la 1080p am avut 180 de FPS.

Eu zic că există suficiente setări cu care să te joci pentru a obține balansul potrivit pentru PC-ul și monitorul tău, astfel încât să ai parte de fidelitate vizuală și performanță.

Ambele jocuri sunt disponibile pe PC pe Steam sau pe Game Pass și dacă nu le-ai încercat deja îți recomand să o faci în perioada asta de sărbători deoarece vei fi suprinsă de un gameplay de calitate, dar și de o imagine bună, dacă ai un hardware suficient de performant. Dacă nu, atunci tot timpul există opțiunea cloud gaming, ambele titluri fiind disponibile pe GeForce Now.

Abonează-te pe  

Citeste mai departe:
mai multe despre:

Pe aceeasi tema: