Comerțul online s-a transformat în ultimii ani. Odată cu pandemia cifrele au explodat, dar acum se intră într-o perioadă de consolidare, în care cele mai bune tactici trebuie aplicate pentru a atrage atennția consumatorilor. Innobyte este una dintre companiile care asistă acest proces de digitalizare continuă, prin construirea de soluții pentru ecommerce.

Cătălin Bordei, Managing Partner la Innobyte a vorbit despre direcțiile înspre care se duce comerțul online, ce vor clienții, dar și partenerii companiei.

Innobyte a terminat 2021 cu o cifră de afaceri de 10,6 milioane de lei, în creștere cu 21,24% comparativ cu 2020 și un profit net de 2,7 milioane lei, cu 21,87% peste cifrele din 2020.

În mai 2021 Innobyte intra în portofoliul companiei Life is Hard. Cătălin Bordei spune că-n momentul de față sunt implicați într-un proces de cunoaștere la nivel de grup, dar Innobyte acționează ca un business independent.

„O direcție la care ne uităm ar fi lansarea unui produs propriu în zona de eCommerce, inițiativă ce ar putea aduce un suflu nou în aceasta piață pentru IMM-uri”, explică posibilitățile deschise de prezența în grupul Life is Hard.

El menționează că în 2020 și 2021 piața de eCommerce a explodat, fiind înregistrată cea mai mare rată de creștere a numărului de magazine online noi și o trecere uneori bruscă a business-urilor tradiționale în zona de digital. Și vânzările au crescut, iar această tendință încă există, chiar dacă ritmul de adoptare a mai încetinit, dar comportamentul consumatorilor a rămas asemănător.

„Putem spune ca în 2022 brandurile sunt focusate pe îmbunătățirea și optimizarea platformelor, găsirea de noi funcționalități care să atragă și să faciliteze procesele de navigare și cumpărare. În prezent putem vorbi de o maturizare a pieței interne de eCommerce, deja platformele sunt mult mai stabile, infrastructurile IT - coloana vertebrală a platformelor - sunt mult mai performante comparativ cu 5-10 ani în urmă”, spune Cătălin Bordei.

Tendințele pieței de eCommerce

Bordei spune că unele trenduri globale au început să prindă contur și în România.

Primul la care se gândește ar fi cel de Live Commerce, branduri care includ live streaming în platformele lor online pentru a-și crește vâînzările și a se diferenția de competiție. Alte tendințe ar fi marketplace-urile, magazinele online specializate și hiperpersonalizarea expepriențelor de shopping.

„Un alt trend pe care îl observăm în special la companiile mari este adoptarea unei strategii omni-channel prin care brandurile îmbină experiența online cu cea din magazinele fizice”, mai spune reprezentantul Innobyte.

„Antreprenorii români sunt deschiși trendurilor internaționale și sunt pregătiți să le implementeze pentru a aduce elemente de noutate și atractivitate în magazinele din România. Așteptările consumatorilor merg mai departe de produsele oferite și performanțele magazinelor. Ei fac comparație între branduri, între experiențele oferite și valorile pe care le transmit. Să nu mai menționăm că acum, după 2 ani de restricții COVID, magazinele online concurează din ce în ce mai mult cu experiențele oferite în magazinele tradiționale”, mai explică acesta.

Tendințele acestea se duc și către companiiile de IT care colaborează cu magazinele online pentru a dezvolta noi experiențe.

„Practic, pe langa nevoia de a avea platforme performante, stabile și oferirea unei experiențe facile și sigure, antreprenorii au devenit din ce în ce mai preocupați să identifice și implementeze elementele care să rezoneze cu așteptările din piață. Un exemplu concret ar fi creșterea unor verticale noi, precum cea de groceries”, spune Cătălin Bordei.

Cum lucrează Innobyte cu startup-urile din eCommerce

20% din proiectele Innobyte sunt în parteneriat cu afaceri la început de drum în eCommerce. Reprezentantul Innobyte menționează că dorește ca în aceste dezvoltări să aducă o experiență enterprise chiar și pentru proiecte mici.

„Faza inițială de consultanță este cu atât mai importantă, cu cât ne permite să identificăm din timp cerințele care aduc valoare și să le eliminăm pe cele pentru care efortul de implementare nu este justificat de valoarea de business livrată”, spune Cătălin Bordei.

Un exemplu recent la care a lucrat Innobyte este Winedeals.ro, un magazin online din zona de vinuri, care include acum 3.000 de vinuri și obiectivul e să ajungă la 7.000 de etichete.

„Un aspect important pentru cei doi antreprenori a fost de a avea un magazin online performant, modern, care să ofere o experiență de navigare și shopping foarte bună, un proces facil și sigur de plată și livrare rapidă. Astfel, Winedeals.ro a fost dezvoltat pe platforma Magento, fiind una dintre cele mai populare, stabile și scalabile platforme de eCommerce la nivel mondial”, explică Bordei modul în care au dezvoltat magazinul.

Proiectul a început în septembrie 2021, iar în decembrie magazinul a și fost lansat.

Proiecte pentru clienți mari

Dar în portofoliul Innobyte sunt clienți foarte mari, precum Noriel, Glo sau eMAG. Am vrut să aflăm cum funcționează astfel de colaborări.

Cătălin spune că-n fiecare proiect încep printr-un proces de analiză și consultanță, pentru a înțelege nevoile și cerințele de business ale clienților.

„În general, colaborările noastre pornesc ori în direcția dezvoltării de la 0 a magazinelor online, ori preluarea unei platforme existente pentru noi dezvoltări, optimizări și mentenanță. În cel de-al doilea caz, efectuăm un audit complet pentru a face o verificare a codului, o analiză la nivel de funcționalitate, infrastructură, performanță și conformitatea cu caietul de sarcini. Împreună cu clientul stabilim ulterior pași pentru a maximiza potențialul de business al magazinelor online”, spune șeful Innobyte.

Principalele servicii oferite sunt cele de dezvoltare de eCommerce pe Magento, audituri de performanță, cod, securitate, infrastructură, funcționalitate, mentenanță, consultanță, monitorizare și suport IT.

Pe lângă clienții din România, Innobyte are 25% din proiecte pentru companii din străinătate, cum ar fi Elveția, Olanda, Germania, Marea Britanie, Austria, Franța sau Italia.

Perspective pe piața de eCommerce

Cătălin Bordei se așteaptă ca piața de comerț online să continue dezvoltarea și să apară din ce în ce mai multe magazine noi, care folosesc tehnologii puternice.

În momentul de față Innobyte are 35 de specialiști tech și își propune să închidă anul cu 50 de colegi.

„Avem poziţii deschise pentru programatori Magento 2 și programatori NodeJS și ReactJS cu diferite niveluri de experienţă, dar și pentru specialiști în echipa de Quality Assurance și Project Management”, spune Bordei.

Cu toate acestea, Bordei menționează că și-n zona de eCommerce se poate vedea criza forței de muncă ce afectează toate domeniile și țările la nivel global.

„Fiind și o industrie relativ nouă pe plan local, eCommerce-ul nu este ajutat nici de mediul academic într-un mod susținut. Majoritatea specialiștilor din piață sunt “antrenați” la locul de muncă, iar aici magazinele mari online din România au avut și încă au un rol foarte important”, spune Bordei.

El menționează că momentan soluțiile pentru atenuarea crizei forței de muncă sunt tot în privat, fie prin cursuri de specializare sau programe de internship.