Jon Stephenson von Tetzchner a fondat Opera, unul dintre browserele apreciate la vremea lor. Piața e dominată autoritar de Google Chrome, dar în ultimii ani, pe măsură ce oamenii au vrut mai multă intimitate online, au apărut și alternative. Dacă în lumea mesagerie există Signal, pentru cei care vor o experiență mai intimă online există Vivaldi, browser fondat de antreprenorul de origine islandezo-norvegiană.

start-up.ro a discutat cu Jon despre perspectivele unui startup ce are deja câțiva ani pe piață și care crește organic, fără investitori, pe o piață aproape imposibilă. Dar și despre cum arată peisajul tehnologic astăzi.

„Am plecat de la Opera în 2011 când produsul se schimbase foarte mult. Nu mai era browserul din trecut. Codul transformase interfața și designul era ca celelalte browsere de pe piață. Asta a lăsat un gol în piață. Inclusiv alte companii au luat aceleași decizii, vedeți și la Firefox care a luat-o în aceeași direcție. Asta se întâmplă când iei decizii de design bazate pe date, nu pe experiența utilizatorilor”, spune Jon.

Așadar s-a gândit să reinventeze o piață grea, cea a browserelor. A vrut să creeze un browser care să fie potrivit pentru orice utilizator și care are funcționalități pe care nu le găsești în altă parte. De asemenea, Jon e printre cei care consideră că intimitatea online e atacată zi de zi.

„Modelul de business al Big Tech e să colecteze informații despre useri și cu acele date să-i influențeze. Credem că e greșit, așa că nu construim profile pe baza datelor și nici nu le vindem”, spune Jon Stephenson von Tetzchner.

Ce se poate schimba pe piața browserelor și ce oferă Vivaldi?

Din punctul de vedere al lui Jon, browserele pot aduce câteva îmbunătățiri de bun simț. „Când browserul spionează, ceva e greșit. Cred că majoritatea oamenilor nu ar vrea să le folosească. Noi îi ascultăm pe utilizatori, nu colectăm informații despre ei și despre cum folosesc browserul”, explică Jon Stephenson von Tetzchner.

Astfel, Vivaldi e un browser care e foarte rapid în folosire și care are mai multe opțiuni de privacy care pot fi pornite sau nu. De asemenea, e bazat pe comunitate și adaugă caracteristici noi în funcție de preferințele utilizatorilor. Ultima versiune a Vivaldi a fost lansată chiar acum câteva săptămâni.

„Am lansat o nouă versiune și am inclus Vivaldi Translate, Vivaldi Mail, Vivaldi Calendar și Vivaldi Feeds. Translate e un serviciu similar cu Google Translate. Serverele sunt în Islanda și nu folosim datele din acestea pentru a crea profile pentru utilizatori. Pur și simplu ștergem datele. Vivaldi Mail e un client de mail în cadrul browserului. De asemenea, calendarul e construit direct în browser și se poate integra și cu alte calendare online. Feeds e un RSS Feed unde alegi ce să citești, fie că e vorba de site-uri, bloguri, podcast-uri sau canale de YouTube”, mai spune Jon Stephenson von Tetzchner.

Vivaldi se adaptează și la nivel de design, fie că e vorba de tab-uri care pot fi puse în orice loc sau ascunse cu totul, dar ai și bookmarks, downloads, notițe, istoric, calendar și altele. Toate acestea sunt sincronizate într-un cont Vivaldi și securizate cu o parolă de sincronizare. Vivaldi e disponibil pe Windows, Mac și Android.

Din punctul de vedere al lui Jon, marile companii online au convins oamenii că modul în care folosim internetul azi e normal. „În realitate, foarte multe companii nu-și spionează utilizatorii. Oamenii au urmărit ce am făcut la Opera și Vivaldi, ne știu valorile. Suntem o companie care e deținută de angajații săi, așa că nu există nicio presiune asupra noastră din partea investitorilor”, mai explică islandezul.

Cum se pot schimba lucrurile?

Creatorul Vivaldi consideră că marile companii de tehnologie trebuie reglementate.

„Trebuie să existe reguli despre ce date pot strânge aceste companii și ce pot face cu ele”, spune Jon Stephenson von Tetzchner.

Cu toate acestea, am fost curios să aflu totuși cum face bani Vivaldi, dacă nu strânge date. „Nu facem cât am putea să facem, dar facem destul. Modelele de business pentru browsere sunt tradiționale la toate. Integrări de search și Bookmark-uri branded. Ambele sunt funcții utile”, spune Jon.

Creatorul Vivaldi crede că din ce în ce mai multă lume înțelege problema de a nu avea intimitate. „Chiar dacă Big Tech încearcă să convingă lumea că lipsa intimității e un preț pe care trebuie să-l plătești, din ce în ce mai multă lume înțelege că nu e așa. Chiar dacă un serviciu are nevoie de date de la utilizatori pentru a funcționa, asta nu înseamnă că trebuie să construiești un profil complex despre utilizatorii tăi”, spune Jon.

Vivaldi pe iOS și viitorul pe o piață grea

Singurul lucru lipsă din propunerea Vivaldi este lipsa unei aplicații pentru iPhone-uri. Jon explică acest lucru.

„Apple nu ne permite să refolosim codul de pe desktop sau Android, unde avem lucrurile bazate pe Chromium. Pe iOS trebuie să construim bazat pe Webkit, iar asta înseamnă să refacem multe funcționalități de la zero. Vom ajunge și acolo, dar e mult de muncă”, spune Jon Stephenson von Tetzchner.

Investitorii au fost interesați de Vivadi, dar Jon și echipa sa nu sunt interesați momentan, pentru a se păstra independenți. Nu doresc niciun investitor. Și sunt pregătiți pentru o cursă cu bătaie lungă.

„A fost foarte mult interes pentru Vivaldi, dar asta vine din faptul că am mai făcut un browser înainte. Ne-a luat 5 ani ca să ajungem la investitori cu Opera”, își amintește Jon.

De asemenea, pentru startup-urile care abordează piețe unde sunt giganți precum Facebook, Amazon sau Google, Jon spune că orice startup trebuie să fie pregătit pentru o cursă lungă și să facă lucrurile în mod corect.

Pentru viitor creatorul Vivaldi nu vrea un market share enorm, ci să construiască un produs pe care să poată să-l recomande prietenilor. Recunoaște că pentru orice utilizator există un preț totuși pentru a-și schimba obiceiurile.

„Există un preț pentru un switch. Companiile mari fac lucrurile dificile și integrează multiple lucruri pentru a te ține acolo. Avem o funcție de import de date din alte browsere. Și îți putem proteja datele dacă intri pe produsele celor mai mari firme de pe net”, spune Jon Stephenson von Tetzchner.