Acest articol a fost publicat prima oară de către Delia Mircea pe Contzilla.ro, site-ul care explică legislația și contabilitatea pe înțelesul tuturor.
---
Unul dintre primele lucruri de care trebuie să ai grijă atunci când pornești o afaere este angajarea unu contabil. Iată care sunt câteva dintre principalele întrebări și răspunsuri privind contabilitatea în România.
1. Ești obligat să ai contabil dacă ești SRL? Dar PFA?
Dacă ai un PFA, poți să ții chiar tu contabilitatea, nu există obligația de a avea un contabil.
Dacă ai, însă, o companie (SRL), atunci lucrurile se schimbă. Legea prevede că activitatea de contabilitate a firmelor poate fi derulată în două moduri:
- fie intern, în compartimente distincte, conduse de către directorul economic, contabilul-șef sau altă persoană împuternicită să îndeplinească această funcție; aceste persoane trebuie să aibă studii economice superioare;
- fie extern, pe bază de contracte de prestări de servicii în domeniul contabilității, încheiate cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România.
2. Ce condiții trebuie să îndeplinească contabilul tău?
Așa cum reiese de mai sus, persoana responsabilă cu conducerea departamentului contabilitate trebuie să aibă studii economice superioare. Dacă firma are un contract cu un contabil extern, atunci acesta trebuie să fie membru CECCAR.
Acestea sunt condiții legale la care se adaugă, desigur, așteptările tale în privința contabilului – modul de comunicare, orientarea spre automatizarea activității, etc.
Acum și contabilii au la îndemână aplicații noi, găzduite în cloud, care pot fi accesate de oriunde există acces la internet. De asemenea, poți să accesezi chiar tu aplicația de contabilitate dacă ai nevoie de anumite informații și desigur, dacă știi cum să le obții, fără să fie nevoie să aștepți trimiterea datelor de la contabilul tău.
Un astfel de exemplu este Smart Bill Conta care are câteva avantaje:
- face parte dintr-un sistem – alături de gestiuneși facturare;
- are inclus un modul complet de salarizare;
- este în cloud.
Te ajută dacă atât tu, cât și contabilul utilizați Smart Bill, fiindcă puteți comunica foarte ușor în mod virtual, prin transferul automat al informației contabile, având oricând accesul la documentele emise online, precum și accesul la datele din gestiune.
3. Există un tarif minimal atunci când ți se face oferta pentru servicii de contabilitate?
Nu există un tarif minimal pentru prestarea serviciilor de contabilitate. Firmele externe de contabilitate își stabilesc tarifele conform regulilor proprii.
4. Dacă angajezi un contabil, ești obligat la un anumit salariu sau program întreg?
Când angajezi un contabil, director economic sau un alt angajat în cadrul departamentului trebuie să știi că, din punct de vedere legal, nu există obligația ca aceștia să fie angajați cu normă întreagă. Pot fi angajați și cu timp parțial.
Pe de altă parte, salariul minim brut diferă pentru studii superioare sau fără, astfel:
- 2.080 lei – fără studii superioare;
- 2.350 lei – cu studii superioare.
5. Contabilul tău este obligat să aibă un soft de contabilitate? Dacă da, cât costă acesta?
Din punct de vedere legal, nu există obligația de a deține un anumit soft de contabilitate, dar este aproape imposibil să faci acest lucru fără unul.
Articolul 2 din Legea contabilității prevede: „contabilitatea trebuie să asigure înregistrarea cronologică și sistematică, prelucrarea, publicarea și păstrarea informațiilor cu privire la poziția financiară, performanța financiară și alte informații referitoare la activitatea desfășurată, atât pentru cerințele interne ale acestora, cât și în relațiile cu investitorii prezenți și potențiali, creditorii financiari și comerciali, clienții, instituțiile publice și alți utilizatori.” Acest lucru ar fi foarte greu de realizat fără o aplicație.
Tarifele softurilor de contabilitate sunt diferite în funcție de existența licențelor sau nu, de contractul de mentenantă anuală sau complexitatea modulelor.
În plus, poți să utilizezi și tu celelalte module ale aplicație – gestiunea și facturarea - care pot fi sincronizate cu contabilitatea și transferul de date automatizat.
6. Ce reglementări se aplică pentru contabilitate?
Reglementarea legală de bază aplicabilă pentru contabilitate este Legea contabilității.
Pe lângă aceasta, contabilitatea nu poate funcționa fără respectarea prevederilor Codului Fiscal și ale Codului Muncii.