Iar dacă ai decis să te alături celor peste 10.000 de investitori privați din 59 de țări care sunt activi pe platforma românească de investiții, e cazul să știi care sunt pașii următori finanțării unui startup, cum să calculezi rentabilitatea investiției și când să faci un exit.
Pentru început, să aflăm cum îți setezi așteptările și, totodată, cum decizi dacă vrei să fii un investitor implicat, adică și un mentor sau consilier pentru echipa de fondatori, sau doar ”omul cu banii”.
Așa cum ne-au explicat oficialii SeedBlink, dupa ce investiția inițială este finalizată, startup-ul va pune la dispoziția investitorilor o serie de rapoarte trimestriale. Printre altele, vorbim despre informații despre venituri, provocări, reușite și ”foaia de parcurs” a dezvoltării firmei.
Află mai multe informații despre Cum să investești într-un startup: primii pași
Acestea, împreună cu întâlniri periodice, au scopul de a te asigura că ești în permanență la curent cu ceea se întâmplă cu banii tăi, dar și că ești informat despre provocările companiei și te poți implica activ în a-i ajuta.
Formatul poate varia, totuși. Dacă vei investi prin intermediul SeedBlink, de exemplu, echipa pune la dispoziția investitorilor și fondatorilor camere virtuale private în cadrul comunității pentru a putea vorbi în timp real.
De asemenea, fondatorul va face de obicei primul pas în a cere input/resurse/cunoștințe de la investitori.
În ceea ce privește implicarea unui investitor în startup-ul căruia i-a oferit finanțare, decizia nu este neapărat una în nuanțe clare.
De exemplu, după cum menționează echipa SeedBlink, dacă startup-ul în care ai investit este într-un domeniu în care ești pasionat, implicarea ta în cadrul business-ului va veni de la sine.
”Dacă ai o rețea puternică și vrei să oferi ajutor startup-ului și să-l introduci spre potențiali clienți, acesta va fi întotdeauna apreciat, mai ales fiind în interesul tuturor. Construim o comunitate de experți pentru a potrivi ca și advisors / mentori sau roluri cheie în startups în funcție de expertiză și de interes”, ne-au spus reprezentanții platformei.
Investițiile în startup-uri sunt privite ca fiind unele dintre cele mai profitabile, dar și riscante activități investiționale.
Așa cum am menționat mai devreme, gradul de implicare pe care un investitor îl dorește odată ce a intrat în acționariatul unui startup, același lucru poate fi spus și în ceea ce privește nivelul de risc pe care acesta și-l poate asuma și orizontul de timp pentru care doresc să facă investiția.
Așa cum ne explică experții SeedBlink, perioada medie pentru o investiție într-un startup este de 3,5 ani. Tot în medie, rata internă de rentabilitate în ceea ce privește investiția într-un startup este de 20%. Pentru că vorbim despre startup-uri tech, aceste cifre nu sunt ”bătute în cuie”.
”Startup-urile tech tind să aibă mai multe runde de investiții într-un orizont de timp mai rapid, sau să fie achiziționate de companii mari, așa că perioada de deținere pentru un investitor privat poate scădea la un an. Elemente precum piețele secundare pot crește potențialul de lichiditate”, menționează experții SeedBlink.
La final, să discutăm și despre strategiile de exit. Ele diferă foarte mult în funcție de obiectivele pe care le ai și de spațiul de manevră pe care îl ai cu banii investiți.
”Poți să te astepți la returns în jur de 27% pe portofoliul tău de investiții în startups an de an. În funcție de strategia ta și de startup-urile pe care le alegi, acestea pot varia”, ne spune echipa SeedBlink.
În ceea ce privește cel mai bun moment pentru a ieși dintr-un startup, în general acesta depinde de obiectivele personale.
Așadar, dacă vrei bani rapid, poți ieși cu prima ocazie. Dar dacă ai încredere în startup și crezi că va ajunge departe, păstrează acțiunile, și eventual mai cumpără în rundele următoare folosind dreptul de preempțiune, este sfatul pe care-l dau experții platformei SeedBlink.
Dacă vrei să-ți creezi un cont și să începi să investești prin SeedBlink, dă un click aici.
Dacă ai investit într-un startup care nu performează așa cum sperai și intră pe un trend negativ, lucrurile nu sunt nici aici în alb și negru. În timp ce o bună parte dintre investitori preferă să-și reducă cât mai rapid pierderile și să iasă din business, există și cazuri în care fondatorul reușește să pivoteze și să schimbe traiectoria. E o chestiune de încredere, context, susținere și comunicare activă. Trebuie să fii pregătit să-ți asumi și riscuri.
Am vorbit astăzi despre ceea ce se întâmplă după ce faci o investiție într-un startup, gradul de rentabilitate și despre strategia de exit.
Până data viitoare, când vom aborda subiectul creării unui portofoliu, nu uitați: invest in startups!