Academia de Cariere Tehnice (ACT) este un proiect născut sub egida Laboratorul de Cariere, o inițiativă de orientare profesională demarată de asociația educațională Școala de Valori. ACT se adresează elevilor din liceele tehnologice din România, mai exact tinerilor dornici să-și exploreze potențialul și să afle cum anume ar putea arăta o carieră în domeniul tehnic ori în alte domenii conexe.

ACT by PEPCO va îndruma 60 de elevi din toată țara, oferindu-le un cadru de dezvoltare personală și uneltele prin care tinerii să își clarifice traseul profesional după finalizarea liceului.

În cadrul proiectului, elevii vor participa la 12 ateliere de dezvoltare personală, se vor implica în 3 evenimente inspiraționale de tip Biblioteci Vii (întâlniri cu profesioniști în care tinerii vor putea adresa întrebări despre domeniul de lucru) și vor avea parte de o vizită virtuală în cadrul PEPCO România.

Experiența de învățare va consta într-un mix de ateliere de dezvoltare personală și orientare în carieră, care va pune bazele unor competențe ce vor fi la mare căutare în anii următori.

Potrivit ”Future of Jobs Report”, o analiză detaliată a viitorului în domeniile de lucru din întreaga lume, raport realizat de Forumul Economic Mondial (WEF), activitățile în care munca umană va continua să depășească automatizările vor fi:

  • coodonarea, dezvoltarea, managementul și consultanța (se estimează că, în 2025, 70% dintre activitățile din domeniu vor fi făcute de om și 30% vor fi automatizate);

  • consilierea și luarea deciziilor (60% dintre atribuții vor reveni oamenilor, iar 40% vor fi automatizate);

  • îndeplinirea unor sarcini tehnice și complexe, dar și muncile manuale vor avea o împărțire egală între oameni și automatizări.

Astfel, proiectul ACT by PEPCO își propune să susțină tinerii și să-i ghideze spre crearea unui viitor profesional care să fie adaptat la abilitățile lor, dar și raportat la evoluția forței de muncă.

Joburile viitorului

Contextul global pandemic a însemnat și o stagnare a pieței muncii, dar și o direcție clară către anumite competențe pe care viitorii angajați vor trebui să le stăpânească, arată cel mai recent raport publicat de Forumul Economic Mondial, în octombrie 2020, privind joburile viitorului.

Una dintre predicțiile raportului susține că, în următorii cinci ani, joburile tehnice vor suplini meseriile și profesiile pe cale de dispariție, existând, însă, o rată redusă de creștere privind joburile viitorului, în special din cauza contextului generat de COVID-19. Pentru dezvoltarea oportunităților de joburi, este nevoie de colaborare la nivel global, într-un ritm alert. Un proiect precum ACT by PEPCO contribuie la ghidarea tinerilor care se pregătesc pentru noile meserii și profesii, contribuind activ la revenirea unui context favorabil pentru piața muncii.

Analiza WEF arată că meseriile care vor dispărea vor fi înlocuite și chiar depășite numeric de către joburile viitorului. Astfel, se estimează că, în 2025, meseriile noi vor crește cu până la 5%.

În 2025 vor exista 85 de milioane de joburi care vor dispărea, în baza distribuirii muncii între oameni și automatizări. În locul acestora, vor exista 97 de milioane de noi oportunități de joburi, unele adaptate unor noi divizii, care va îmbina competențele umane, cu automatizările și algoritmii.

Despre înscrierile în Academia de Cariere Tehnice

Elevii de clasa a X-a și a XI-a din liceele tehnologice din țară se pot înscrie în Academia de Cariere Tehnice până pe 15 februarie a.c., accesând următorul link: https://forms.gle/WaYay4wuCS1iTczk9.

Proiectul se va desfășura preț de șase luni, timp în care cei 60 de elevi selectați în proiect vor parcurge împreună activitățile și vor avea posibilitatea de a se integra în echipa Școlii de Valori, dezvoltând și competențe de voluntariat și educație bazată pe valori.