În martie 2022, Ubisoft a prezentat o nouă unealtă, ce deblochează un mod nou de a crea jocuri mai mari, mai imersive și actualizate în timp real. Scalar folosește puterea cloudului în crearea de noi jocuri ce ar fi imposibil de realizat în prezent.

În acest moment dezvoltatorii sunt limitați în crearea jocurilor video de anumite elemente precum game engines, putere de calcul și așa mai departe. Degeaba ai o idee dacă aceasta nu poate fi implementată deoarece tehnologia nu este încă suficient de avansată.

Cu Scalar Ubisoft ar putea crea lumi virtuale la o scară mult mai mare, care să fie bogate, cu mai mulți jucători prezenți în același timp și lumi într-o continuă schimbare. Ubisoft Scalar nu este un game engine, ci o opțiune pentru ca aceste game engines să fie accelerate cu cloud gaming, scăpând astfel de limitările tradiționale.

Dezvoltarea Scalar este condusă de studioul Ubisoft de la Stockholm și ajutat de alte studiouri ale companiei franceze din București, Malmo sau Kiev.

Am stat de vorbă cu Ionuț-Dan Arsene, Associate Lead Online Programmer Ubisoft România, și cu Ioan Manea, Senior Programmer Ubisoft România, despre Scalar și cum jocurile viitorului ar putea crea experiențe memorabile.

Unul dintre cele mai interesante lucrurile legate de Scalar, în opinia mea, este faptul că prin utilizarea acestei tehnologii s-ar elimina limitările hardware impuse de calculatoarele gamerilor.

Până acum gamerii aveau nevoie de cele mai noi plăci video, procesoare sau memorie RAM pentru a putea rula jocurile noi la potențialul maxim, însă asta ar putea fi de domeniul trecutului. Și nu este vorba despre cloud gaming. „Acest tool intenționează să elimine limitările hardware mutând puterea de procesare, de la consola sau computerul jucătorului, în cloud. Ubisoft Scalar va permite accesul la multe computere situate în data centers remote, așadar jocurile care folosesc Ubisoft Scalar vor putea folosi o putere de calcul practic nelimitată”, îmi explică Ionuț-Dan Arsene.

Platformele de streaming folosesc încă puterea de procesare ale unui singur sistem local pentru a rula jocuri - streamingul acționează ca un fel de cablu HDMI foarte lung către monitorul TV sau telefonul jucătorului.

„Scalar folosește cloud computing în mod diferit - titlurile care folosesc Scalar sunt construite nativ pentru a valorifica puterea mai multor procesoare din cloud, fiind astfel posibile simulările, dar și existența unor posibilități mult mai mari pentru creatorii de jocuri, cum ar fi procesarea tuturor elementelor din simularea unui joc (AI, simularea vremii, interacțiunea cu lumea) la un nivel cu totul nou”, adaugă Arsene.

Jocurile online ar putea fi primele care s-ar putea schimba cu ajutorul lui Scalar deoarece acesta le va permite dezvoltatorilor de jocuri să actualizeze sau să îmbunătățească conținutul fără a impacta activitatea jucătorilor sau chiar să adauge noi funcții sau componente la un joc în timp real, adică fără a întrerupe sesiunile de joc.

Astfel s-ar putea crea o lume virtuală mult mai imersivă, ce s-ar putea schimba în timp real în urma acțiunilor jucătorilor. Astfel ar dispărea vremurile în care jucătorii ucideau de X ori un monstru, însă lumea nu se schimba cu nimic sau se schimba doar după șase luni, după ce era implementată ultima actualizare.

Există un joc aflat în dezvoltare al Ubisoft ce folosește această tehnologie, însă rămâne secret deocamdată și poate pe viitor vom afla mai multe detalii despre acesta.

Asta înseamnă că gamerii vor putea experimenta jocuri cum nu au mai făcut-o până acum, însă și dezvoltatorii vor avea avantaje și creativitatea acestora nu va mai fi limitată. Dezvoltatorii jocurilor video, pentru că au acces la o putere de procesare practic nelimitată, au o libertate creativă mai mare. Ei pot construi titluri de o profunzime mai mare, inclusiv în ceea ce privește dimensiunea conținutului.

„Ubisoft Scalar este despre modularitate și flexibilitate. Acest lucru aduce o mulțime de beneficii imediate, cum ar fi capacitatea de a actualiza jocul din mers și de a lucra la un conținut distribuit pe mai multe sisteme”, îmi explică Ioan Manea.

„Evoluția constantă a tehnologiei deschide calea către noi direcții creative în game development. Obiectivul nostru este să aducem jucătorilor cele mai captivante jocuri posibile, iar pentru a realiza acest lucru trebuie, bineînțeles, să continuăm în eforturile noastre de a depăși limitele tehnologiei”, spune și Ionuț-Dan Arsene.

Prin utilizarea tehnologiei Scalar jocurile ar putea fi create mai repede deoarece fluxul de lucru este accelerat în cloud, astfel Ubisoft Scalar are potențialul de a crește viteza de producție a jocurilor video. „Acest lucru este posibil deoarece noul tool le permite dezvoltatorilor să se concentreze mai mult pe zona de creativitate. Chiar dacă o parte din dintre procesele noastre vor fi accelerate, vom continua să investim oricât este necesar pentru a livra jocuri de calitate și experiențe memorabile pentru jucători.”, spune Ionuț-Dan Arsene.

Toate aceste lucruri m-au dus cu gândul la viteza internetului și cum aceasta ar putea fi o piedică în a ne bucura de jocurile create cu Scalar. Ioan Manea mă asigură că nu va fi cazul și că dacă în acest moment poți juca diverse titluri online, cu siguranță te poți bucura la fel de bine de jocurile realizate cu Ubisoft Scalar. „Valorificarea puterii cloud-ului nu înseamnă că sunt trimise mai multe date către și de la jucători, ci înseamnă că multe dintre calculele jocului au loc pe cloud, rezultând astfel un nivel cu totul nou de profunzime și complexitate”, punctează angajatul Ubisoft România.

Cum spuneam la început, studioul local ajută la dezvoltarea Scalar, ce este condusă de studioul din Stockholm. În ce fel ajută românii? „Pe plan local, avem o contribuție majoră la Ubisoft Scalar, iar aici vorbim de implicarea noastră la nivel de nucleu al acestei noi tehnologiei, cât și pe partea de suport, inclusiv pe deciziile tehnice”, povestește Ioan Manea.

Scalar este o unealtă creată de Ubisoft și este menită a fi folosită in-house. Ubisoft Scalar va fi dedicat în mod exclusiv comunității de dezvoltatori Ubisoft din întreaga lume pentru moment, fiind un nou tool care le oferă creatorilor de jocuri un avantaj competitiv. Vom vedea ce ne rezvervă viitorul pentru jocurile Ubisoft create cu Scalar și cum alte studiouri vor răspunde.