Studiul, derulat în intervalul 5-9 ianuarie 2024, cu ajutorul a 6.054 respondenți din rândul vizitatorilor www.glami.ro, a subliniat că românii s-au concentrat în ultimele 12 luni pe urmărirea reducerilor sau plățile în rate, când a venit vorba despre achizițiile de haine ori încălțăminte.
Dacă în 2022 procentul celor care simțeau o ușoară creștere a prețurilor la haine, încălțăminte, accesorii era de 45%, în 2023 numărul persoanelor care cataloghează majorarea prețurilor la articolele de modă ca fiind considerabilă a crescut cu 6% (de la 32%, la 38%).
În fapt, 48% dintre participanții la studiu declară că inflația le-a influențat achizițiile fashion, fiind nevoiți să cheltuiască mai puțin pentru îmbrăcăminte și încălțăminte decât înainte.
Acționând în consecință, 61% au cumpărat mai puțin, 36% s-au concentrat pe reduceri, 16% și-au stabilit în avans bugete mai stricte, 12% au optat pentru magazine mai ieftine, 8% s-au orientat către opțiunile second-hand, iar alte câteva procente și-au vândut piese din garderobă ori le-au reciclat.

Economii la shopping de haine
Printre soluțiile cele mai populare se numără totuși preferința pentru articolele vestimentare cu preț redus. 13% dintre participanții la sondaj spun că achiziționează în prezent doar produse la reducere, iar 55% cumpără de obicei haine la promoție, reușind astfel să nu exagereze în privința sumelor investite.
Când vine vorba despre locul preferat pentru cumpărături fashion în ultimele 3 luni, 62% din români aleg e-shopurile, 24% frecventează în mod egal magazinele virtuale și cele fizice, în timp ce doar 6% au o afinitate exclusiv pentru magazinele offline.

Aceste rezultate n-ar trebui să ne mire, mai ales dacă ținem cont de faptul că 59% dintre respondenți consideră mai comod să probeze produse acasă și să le returneze dacă nu îi avantajează, pe când doar 31% optează pentru probarea hainelor în magazinele fizice și achiziționarea lor dacă sunt potrivite.
GuitarGround: 50 de milioane de chitariști din lume și fanii lor au acum o scenă globală, una fabricată în Târgu Mureș
De altfel, printre avantajele cumpărăturilor online identificate de participanții la sondaj se numără gama largă de branduri (49%), economia de timp (49%), prețurile mai mici (38%), posibilitatea de a compara oferte (35%) sau oportunitatea de a filtra produsele și de a obține recomandări în funcție de stilul personal (32%).
Deși bugetele lunare alocate achizițiilor vestimentare în 2023 au fost moderate (10% s-au încadrat într-un buget sub 200 lei, 46% între 200 - 500 lei, 23% între 500 -1.000 lei, aproximativ 9% au depășit 1.000 de lei, 12% nu știu exact), românii nu și-au dorit să facă rabat de la calitate.
Acest fapt este reflectat de disponibilitatea respondenților de a investi în îmbrăcăminte și încălțăminte de înaltă calitate, în ciuda climatului economic actual. 34% afirmă că sunt mai dornici să investească în articole premium (mai rezistente în timp), 31% resimt o dorință la fel de mare ca în trecut și doar 22% nu mai sunt atât de atrași de produsele în cauză.
De remarcat este și deschiderea românilor spre metodele de plată în rate, care pot sprijini achizițiile costisitoare. Concret, 14% dintre români au declarat că au încercat deja acest mecanism, iar alți 24%, deși încă nu au apelat la acest sistem de plată, au afirmat că plănuiesc să o facă.