Studiul, derulat în intervalul 5-9 ianuarie 2024, cu ajutorul a 6.054 respondenți din rândul vizitatorilor www.glami.ro, a subliniat că românii s-au concentrat în ultimele 12 luni pe urmărirea reducerilor sau plățile în rate, când a venit vorba despre achizițiile de haine ori încălțăminte.

Dacă în 2022 procentul celor care simțeau o ușoară creștere a prețurilor la haine, încălțăminte, accesorii era de 45%, în 2023 numărul persoanelor care cataloghează majorarea prețurilor la articolele de modă ca fiind considerabilă a crescut cu 6% (de la 32%, la 38%).

În fapt, 48% dintre participanții la studiu declară că inflația le-a influențat achizițiile fashion, fiind nevoiți să cheltuiască mai puțin pentru îmbrăcăminte și încălțăminte decât înainte.

Acționând în consecință, 61% au cumpărat mai puțin, 36% s-au concentrat pe reduceri, 16% și-au stabilit în avans bugete mai stricte, 12% au optat pentru magazine mai ieftine, 8% s-au orientat către opțiunile second-hand, iar alte câteva procente și-au vândut piese din garderobă ori le-au reciclat.

Economii la shopping de haine

Printre soluțiile cele mai populare se numără totuși preferința pentru articolele vestimentare cu preț redus. 13% dintre participanții la sondaj spun că achiziționează în prezent doar produse la reducere, iar 55% cumpără de obicei haine la promoție, reușind astfel să nu exagereze în privința sumelor investite.

Când vine vorba despre locul preferat pentru cumpărături fashion în ultimele 3 luni, 62% din români aleg e-shopurile, 24% frecventează în mod egal magazinele virtuale și cele fizice, în timp ce doar 6% au o afinitate exclusiv pentru magazinele offline.

Aceste rezultate n-ar trebui să ne mire, mai ales dacă ținem cont de faptul că 59% dintre respondenți consideră mai comod să probeze produse acasă și să le returneze dacă nu îi avantajează, pe când doar 31% optează pentru probarea hainelor în magazinele fizice și achiziționarea lor dacă sunt potrivite.

De altfel, printre avantajele cumpărăturilor online identificate de participanții la sondaj se numără gama largă de branduri (49%), economia de timp (49%), prețurile mai mici (38%), posibilitatea de a compara oferte (35%) sau oportunitatea de a filtra produsele și de a obține recomandări în funcție de stilul personal (32%).

Deși bugetele lunare alocate achizițiilor vestimentare în 2023 au fost moderate (10% s-au încadrat într-un buget sub 200 lei, 46% între 200 - 500 lei, 23% între 500 -1.000 lei, aproximativ 9% au depășit 1.000 de lei, 12% nu știu exact), românii nu și-au dorit să facă rabat de la calitate.

Acest fapt este reflectat de disponibilitatea respondenților de a investi în îmbrăcăminte și încălțăminte de înaltă calitate, în ciuda climatului economic actual. 34% afirmă că sunt mai dornici să investească în articole premium (mai rezistente în timp), 31% resimt o dorință la fel de mare ca în trecut și doar 22% nu mai sunt atât de atrași de produsele în cauză.

De remarcat este și deschiderea românilor spre metodele de plată în rate, care pot sprijini achizițiile costisitoare. Concret, 14% dintre români au declarat că au încercat deja acest mecanism, iar alți 24%, deși încă nu au apelat la acest sistem de plată, au afirmat că plănuiesc să o facă.