Sunt un fan al Formulei 1 din 1997 încoace, iar în timp am devenit și un jucător al francizei F1 pe PlayStation 4, iar acum de pe un PlayStation 5.
Am trecut an de an, de pe la F1 2018 până la F1 22. Jucând relativ mediocru, am adăugat în timp volan, pedale, un suport pentru acestea, dar nu am fost niciodată competitiv.
E ca o fantezie care completează realitatea Formulei 1.
Acum, permiteți-mi să vin cu un citat în engleză, pentru că este frumos în limba lui originală, spus de jurnalistul australian Clive James, la finalul unei emisiuni de acum mulți ani despre F1.
„Formula 1 in becoming a world of its own has tended to lose itself as a community and the pressure of secret business has isolated people who belong together.
I hope we've helped start something new or restore something old. The spirit in which Grand Prix racing has first become to be, as a joust between young men with spare energy, a movable feast, a carnival on tour, a high speed, but galant game for the brave and the bright. Inside the helmets are faces, personalities. As I hope we've shown, it would be good all round if we got to know them better.
A dream you might say, but then this whole thing is a dream anyway”.
Formula 1 a fost o lume închisă, așa cum spunea Clive James. Dar azi e o lume primitoare de cele mai multe ori pentru fani de tot felul. De toate vârstele. De toate genurile și de toate orientările sexuale.
F1 22 a fost lansat de curând și pe lângă actualizările legate de piloți, regulamente, designul și funcționarea mașinilor, a venit și cu noi alte feature-uri pentru jucători. După vreo 3 săptămâni de folosire pot să spun că se simte drept cel mai matur titlu al seriei de până acum, a devenit mai complex, cu mai multe aspecte de luat în calcul, dar fără să te frustreze dacă știi să-ți setezi așteptările.
În discuția cu Lee Mather am vrut să aflu mai multe despre procesul de a crea un asemenea joc, despre modul în care se adaugă noi feature-uri și se scot altele, colaborarea cu organizația Formulei 1, dar și ce urmează pentru jucători.
Cum arată procesul de creare a unui nou joc F1 în fiecare an
Am început cu procesul. Iar Lee îmi spune că toate lucrurile pe care le vedem an de an încep, de fapt, ca o schiță cu mulți ani în urmă, calendarul fiind stabilit din timp, dar lasă loc și de flexibilitate.
„Planificăm 3-5 ani în avans. Dar trebuie să fim flexibili, pentru că sportul se schimbă semnificativ, ceea ce se întâmplă în lume se schimbă. De asemenea, ne uităm și la feedback-ul comunității și contează legat de ceea ce facem anual”, spune Lee Mather.
F1 22 poate fi jucat în mai multe moduri. My Team îți permite să fii patron al unei noi echipe, dar și pilot. Career te pune în pielea unui pilot ce concurează la o echipă deja existentă, dar ai și alte feature-uri, cum ar fi Multiplayer sau posibilitatea de a juca individual pe un circuit.
„Am început să dezvoltăm F1 22 acum 3 ani. În acel moment nu știam că sportul va deveni atât de popular. Se schimbă constant. Și de-a lungul timpului a trebuit să luăm aceste lucruri în calcul, cum a fost cazul curselor sprint, de exemplu. Sau diferitele formate de calificări introduse de-a lungului timpului”, explică Mather. El menționează că lucrurile trebuie planificate și nu pot fi adăugate feature-uri care cuiva i s-ar părea interesante, ci trebuie studiat în contextul general al unui joc oficial Formula 1.
O colaborare strânsă cu Formula 1 și EA Sports
F1 22 e jocul oficial al Formulei 1. Piloții, echipele, circuitele sunt toate licențiate. Ai parte de o experiență cât mai autentică. De asemenea, de ceva ani se organizează campionate de sport electronic bazate pe F1 22 și sunt adevărați campioni creați de lumea virtuală. Iar în lockdown piloții de Formula 1 și-au distrat fanii și s-au ținut ocupați fix în jocul creat de Codemasters.
Lee Mather spune că e foarte importantă colabroarea cu echipa de la Formula 1, lucru ce a evoluat constant în ultimii ani.
„Relația cu Formula 1 e mai apropiată ca niciodată. Și în alți ani era bună, dar noi făceam jocul, ei sportul. Acum suntem parte a sportului, a acestei lumi. Iar de când facem parte din EA Sports, o organizație atât de masivă, conexiunea a devenit și mai bună și vom lucra la alte proiecte în jurul Formulei 1
Această colaborare a fost esențială anul acesta. Formula 1 a trecut printr-o schimbare de filosofie, designul mașinilor fiind modificat radical, cu noi reguli impuse de organizație și de Federația Internațională. Mașinile arată și funcționează diferit, pentru a încuraja cursele intense și capacitatea piloților de a-și poziționa mașinile aproape unii de alții vreme de mai multe tururi.
„Anul acesta schimbarea de regulament a fost atât de drastică încât a trebuti să înțelegem în primul rând ce vrea Formula 1 să realizeze pentru a ne asigura că putem replica acea senzație în fizica jocului”, spune Lee Mather.
„Am fost norocoși să lucrăm cu Ross Brawn (Director General pentru motorsport la Formula 1) și echipa lui din timp pentru a vedea ce vor să facă. Am vrut să aflăm de ce fac aceste schimbări, ce se schimbă în modul în care funcționează mașinile. E despre curse mai intense și mai strânse, iar anul acesta putem vedea că pe circuit cursele arată extraordinar”, explică Lee Mather. Practic, Formula 1 a trecut de la o aerodinamică foarte dependentă de părțile componente ale caroseriei înspre „ground effect”, practic o modalitate prin care mașinile să genereze aderență sub ele.
„Astfel, dacă bara față este lovită are un impact mai mic asupra perfromanței. Ba chiar în unele moment, mai puțină bară înseamnă o viteză mai mare pe linie dreaptă, dar, evident, ai probleme în viraje”, explică Mather.
De asemenea, echipa tehnică de la Codemasters a trebuit să înțeleagă și modul în care se manevrează mașinile, ce impact are schimbarea greutății cauciucurilor anul acesta, cum s-au schimbat și suspensiile. Dar un feature nou adăugat anul acesta i-a ajutat.
Jucătorii de F1 22 pot conduce mașini de stradă de la Mclaren, Ferrari, Aston Martin sau Mercedes. Acestea se numesc Supercars și aduc o nouă dimensiune jocului, dar și puncte, prin provocări, pe care jucătorii le pot investi în mașinile lor de Formula 1.
„Dezvoltarea supercar-urilor ne-a oferit un insight în cum să îmbunătățim suspensia, modul în care se simt vibratoarele circuitului, modul în care se simt diferitele suprafețe ale circuitelor și am făcut totul mai realist. Anul acesta ai un feeling profund al unui șasiu rigid”, expilcă Lee Mather.
Dincolo de aceste lucruri, au fost aduse îmbunătățiri și fizicii cauciucurilor. Astfel, temperatura acestora influențează mult mai mult jucătorii ca în alți ani, lipsa aderenței se simte sau modul în care uzura acestora schimbă raportarea la un viraj. Dar schimbările nu au venit doar dinspre Formula 1, ci și din îmbunătățirea tehnologiilor de către Codemasters și EA.
Urmărește review-ul nostru pentru F1 22 în video-ul de mai jos și nu uita să te abonezi și la canalul nostru de YouTube.
Venirea în familia EA Sports i-a îngrijorat poate pe unii fani ai seriei, dar Lee Mather spune că procesul a fost unul ușor și echipele de la EA voiau ca cei de la Codemasters să continue să facă ceea ce făceau și până acum, pentru că le plăcea jocul. Influența EA se vede însă în bugetele de promovare, dar și la nivelul de suport.
„Sunt multe lucruri pe care oamenii nu le văd. E mult suport pe partea de back end, servicii și unelte adiționale. EA are echipe foarte mari care pot urmări în timp real discuțiile despre joc după lansare și să disece fiecare postare pentru a primi feedback. Astfel, avem un catalog de bug-uri mult mai bine dezvoltat și putem rezolva problemele rapid”, spune Lee Mather. Dincolo de acest lucru, F1 a renunțat să numească jocurile după an și a abordat stilul EA Sports. Astfel, după F1 2021 a venit F1 22.
Formula 1 în epoca „Drive to Survive” și feedback-ul piloților
Formula 1 s-a transformat în ultimii ani, iar popularitatea sa a explodat. Seria Netflix „Drive to Survive” a adus o nouă bază de fani, unii care au descoperit personalitățile piloților și rivalitățile de pe circuit. Publicul s-a întinerit și astăzi Formula 1 a devenit social acceptată.
„Știam de ani buni cât de cool este Formula 1 și piloții. Dar apariția acestor tineri piloți a adus o audiență nouă. Te uiți la unele sporturi și vezi poate doar câteva personalități interesante, dar în F1 toată grila e fascinantă”, spune Lee Mather.
Astfel, și jocul a profitat de popularitatea Formulei 1. Dar unele elemente care păreau inspirate de serialul Netflix erau, de fapt, gândite cu ani în urmă.
În 2021 Codemasters a introdus o poveste numită „Breaking Point”, în care erai pus în pielea unui pilot și al rivalităților dintre el, echipă, manageri și colegul de echipă. „E interesant că noi am lansat Breaking Point în 2021, dar o gândisem cu mult înainte ca „Drive to Survive” să însemne ceva. Am făcut un intro în 2019 și am urmat această traiectorie, să ne ducem spre o audiență mai tânără, dar fără să uităm și baza noastră de utilizatori care iubește elementele hardcore ale jocului”, explică directorul creativ de la F1 22.
Astfel, continuând acest lucru, jocul a adăugat F1 Life, un meniu unde îți poți personaliza lounge-ul unde stai în joc, hainele, poți să alegi haine sponsorizate, elemente de lifestyle care se duc către o audiență mai tânără.
„F1 Life nu e neapărat pentru jucătorul de bază care vrea să aibă experiența de pe circuite, dar e un element de detaliu care oferă mai multă progresie, customizare și personalizare și care vorbește unui public mai tânăr”, spune Lee Mather. El menționează că totul e inspirat și din realitate, unde F1 nu e doar despre cursele de pe circuit, ci și de personalitățile piloților, mulți dintre ei și-au dezvoltat branduri personale, colecții de haine și multe altele. Astfel, F1 22 vrea să aducă și acest element de realism în viața jucătorilor virtuali.
„Am încercat să aducem cât mai multe elemente. Anul acesta am adăugat „broadcast mode” pentru Safety Car și Pit Stop-uri, ca să ai o experiență ca la TV. De asemenea, Supercars sunt inspirate de acele Pirelli Hot Laps care se întâmplă în fiecare weekend ale unui Grand Prix, când personalitățile sunt purtate pe circuit de piloții de pe grilă”, explică Lee Mather.
„Poate că sportul era privit mai nerdy în trecut. Dar oamenii vorbesc cu mândrie azi că sunt fani F1. Piloții sunt cool, se îmbracă bine, au propriile lor branduri de haine, sunt implicați social. Nu e exagerat ca aceste elemente să existe și în joc. Formula 1 ca joc nu e doar despre experiența de circuit. E un joc, un sport, o reprezentare a acelei vieți. Și acest lucru e unic în spațiul curselor auto și moto”, explică reprezentantul EA Sports.
Dincolo de aceste aspecte, F1 colaborează foarte mult cu piloții de pe circuite, dar și sportivii care participă la competițiile de esports.
„Acest lucru nu exista înainte de 2017, luam feedback din comunitate și prin testarea noastră internă. Dar acum colaborăm nu doar cu echipele de esports, dar și cu echipele de Formula 1, cu inginerii. Aceștia folosesc aceleași unelte de raportare ca și în realitate, sunt ingineri și pentru echipele de esports. Putem să le dăm datele din joc, să le pună în software-ul lor și să ne ofere un nivel de detalii absolut fenomenal”, explică Mather.
De asemenea, echipele de producători și realizatori ale jocului vorbesc cu echipele și piloții și primesc și multe informații de tip anecdotă despre cum funcționează unele lucruri, despre cum ar trebui să se simtă o simplă schimbare de setup și așa mai departe.
Un joc pentru toți
Însă creatorii jocului nu vor să realizeze un titlu doar pentru piloți și profesioniști. Ci pentru toți. Și cei care joacă de mulți ani, cei cu volan, cei cu un controller sau cu o tastatură.
„Vrem să facem lucrurile accesibile pentru toți. Nu toată lumea vrea curse lungi, poți să schimbi lungimea sezoanelor, poți să elimini anumite reguli. Poți să joci cum ți se potrivește. Uneori pur și simplu vrei să conduci o mașină de Formula 1 doar pentru că e cool, așa cum fac eu. Aleg Spa, circuitul meu favorit, și doar fac ture nesfârșite acolo”, spune Lee Mather.
Avalanșa de noi fani Formula 1 trebuie luată în considerare, spune Lee, pentru că nu vrei ca un fan al Formulei 1 să afle de joc, să intre el și brusc să i se pară prea complicat. Din acest motiv, F1 22 e pentru toate gusturile. Poți avea assists pentru frânare și viraje, care să te ajute un pic, poți să joci fără controlul tracțiunii, poți să simți uzura cauciului sau poți să pui mașinile pe Simulation și să se „distrugă” la fel de ușor ca în realitate.
Iar Lee menționează că nu există mereu un feature total favorit în joc. La începutul existenței sale oamenii joacă mult My Team și Career, dar în 6 luni se duc către multiplayer.
Franciza F1 are provocarea de a fi anuală. Jocul trebuie să fie destul de interesant pentru un an, așadar să nu fie nici prea lung, nici prea scurt. Jucătorii să aibă ce face până la următoarea lansare. În momentul de față, dincolo de Formula 1, poți să te joci și Formula 2 sau Supercars, dar Lee menționează că se uită și la alte categorii suport care ar putea fi relevant.
„Nu vrem ca jucătorul să pună jocul deoparte după o oră. Nu e un raport calitate/preț prea bun. Vrem ca ei să joace cât de mult doresc, iar după 12 luni, când vine următorul titlu, să fie la fel de implicați în lumea Formulei 1 ca să dorească să cumpere și F1 21”, explică reprezentantul EA Sports.
Dar cum menționa la început, lucrurile încep din timp. Dacă anul trecut am avut povestea „Breaking Point”, anul acesta a luat o pauză. Dar Lee menționează că pentru tipul acesta de feature e nevoie de un ciclu de doi ani, așa că sigur vom vedea în F1 23 o nouă variantă a acestui storyline.
Jocul e abia lansat. Și îți vinde fantezia de a fi proprietar sau pilot de echipă de Formula 1. Și te face să rămâi acolo și să trăiești ca și cum ai fi Lewis Hamilton, Charles Leclerc sau Max Verstappen. Iar asta e tot ce contează.