Lizit este un marketplace unde poți găsi o gamă de gadgeturi pe care le poți închiria de la o lună la 12 luni. E un marketplace destinat celor care au nevoi punctuale, de exemplu o dronă sau un aparat de fotografiat pentru vacanță, dar și pentru cei care vor să aibă cele mai noi gadgeturi, dar fără abonamente la operatori, ci printr-un abonament de 12 luni.

Am povestit cu Paul Neagoe, cofondator Lizit, și cel care a condus în ultimii doi ani și jumătate operațiunile din România ale OLX, despre acest concept curajos pentru piața din România.

Cine sunt fondatorii Lizit?

Paul Neagoe are experiență în consultanță strategică la McKinsey, unde s-a concentrat pe zona de strategie și marketing, iar ulterior a fost 3 ani și jumătate la OLX, unde a condus categoria de Joburi, iar ulterior operațiunile generale ale celui mai mare site de vânzări și cumpărări din România, unde a avut 60 de oameni în subordine, din business, marketing și operațiuni.

Lizit l-a cofondat împreună cu Andrei Dușu, pe care l-a cunsocut în perioada McKinsey și alături de care a lucrat și la OLX. Andrei ocupă de mai bine de doi ani o poziție la Google Londra, unde coordonează Video și Display products în EMEA.

Ca mentor îl au pe Dan Puică, CFO la mai multe companii, inclsuiv OLX, și fost CEO pentru BestJobs.ro și actual CEO imobiliare.ro.

De la business-uri mari la un startup

Paul nu a făcut o trecere bruscă în lumea startup-urilor, ci a fost mereu interesat de acest domeniu, unde a mentorat mai multe companii din România și Olanda.

„Proiectul Lizit e primul pas în direcția asta pentru mine și la Lizit, credem că în lumea de azi, în care interesele oamenilor și tehnologia se schimbă într-un ritm super rapid, obiceiurile de consum trebuie să fie actualizate. Credem că nu e nevoie de a deține device-uri tech pentru a avea acces la ele și pentru a te bucura de experiența celor mai noi tehnologii”, spune Paul Neagoe pentru start-up.ro.

Au testat conceptul Lizit.ro printr-un scurt studiu de piață și l-au reconfirmat văzând alte modele din toată lumea. Paul spune că Netflix a înlocuit cumpărarea casetelor video sau a DVD-urilor, Spotify a făcut același lucru pentru muzică, iar trendul de „Orice ca Serviciu” merge spre echipamente fizice.

De exemplu, Drover e un startup din Marea Britanie care propune abonamente la mașini, iar Grover din Germania propune un model similar Lizit.ro pentru electronice.

Conceptul Lizit.ro - de ce să închiriezi gadgeturi

Conceptul e ca utilizatorii să folosească device-urile ca și cum ar fi al lor. Din punctul de vedere al lui Paul, utilizatorii se împart în două categorii mari.

„a) utilizatori care vor să fie tot timpul la curent cu cele mai noi produse și optează pentru abonamente de 6-12 luni, cu dorința ca la finalul abonamentului să upgradeze la un model nou; și b) utilizatori care doresc să satisfacă o nevoie pe termen scurt, fie ea de testare a unor produse sau de folosire pentru o durată scurtă, precum un proiect sau o vacanță”, spune Neagoe.

Neagoe spune că la baza conceptului stă închirierea pe termen lung, pentru că până la urmă și cumpărăturile în rate tot achiziții sunt.

„Soluția Lizit vine în adresarea acestor probleme prin oferirea unei flexibilități totale – utilizatorii pot opri în orice moment abonamentul, pot upgrada la alt model, și pot astfel avea acces continuu la cele mai noi tehnologii. De asemenea, oferim și oportunitatea ca utilizatorii să păstreze produsul la finalul închirierii, dacă își doresc asta, prin plata unei diferențe”, spune Paul Neagoe.

Sistemul funcționează simplu. Intri pe site, alegi device-ul și durata de închiriere, între o lună și 12 luni. Apoi, utilizarea e ca una absolut normală.

„Asta înseamnă că semnele normale de utilizare, precum zgârieturile pe ecran care fac parte din viața oricărui device, sunt acceptate fără probleme. În cazul unor pagube mai grave, fiecare închiriere vine cu o asigurare prin care Lizit acoperă 50% din costul potențialelor reparații necesare”, explică fondatorul Lizit.

Pe Lizit sunt disponibile în momentul de față telefoane mobile, console, camere foto, drone, soluții de smart home și chiar trotinete.

Publicul principal sunt cei care vor cele mai noi tehnologii, adică cei care sunt early adopters, care schimbă device-uri o dată pe an sau o dată la doi ani, pentru că poți lua un Apple Watch cu 1.800 de lei pe an, un cost onest.

„Pentru cei care vor să fie tot timpul la curent cu cea mai nouă gamă de produse pentru a avea ultimele tehnologii la îndemână, Lizit vine cu soluția simplă de a avea flexibilitatea necesară de a face un upgrade la un model nou super ușor, fără să fie nevoiți să treacă prin ciclul de cumpărare-revânzare care mănâncă foarte mult timp, necesită investiții mari în avans, și nu asigură o valoare de revânzare profitabilă”, explică Paul Neagoe.

Provocările din prezent și scopul din viitor

Momentan baza de gadgeturi se rezumă la doar câteva modele și categorii, dar Lizit vrea să se extindă și spre laptopuri, dar și spre noi versiuni de produse Apple, cele care au fost lansate de curând.

În plus, există și business.lizit.ro, care e o ofertă pentru companii, care pot beneficia de acest serviciu pentru a optimiza cash flow-ul și investițiile în echipamente. Practic, firmele vor putea închiria dispozitive pe o perioadă îndelungată, aproape ca un leasing operațional la mașini.

Pentru a crește diversitatea produselor oferite pe site, Lizit rulează constant chestionare pentru a afla de la utilizatori ce-și doresc, la ce device-uri visează și ce li s-ar părea util să existe.

„Provocările sunt multiple, fiind un business care propune un serviciu foarte nou pe piață, credem că un prim pas va fi comunicarea avantajelor acestui concept de acces vs. proprietate al tehnologiei pe care noi îl promovăm și convingerea a cât mai mulți utilizatori de a ni se alătura pe acest drum”, spune Paul Neagoe.

„Operațional, acest business necesită o coordonare logistică diferită față de un retailer clasic, având în vedere și necesitatea returnării produselor și aducerea lor într-o stare perfectă de funcționare, inclusiv de dezinfectare atentă, având în vedere vremurile prin care trecem”, mai adaugă acesta.

În momentul de față, Lizit are doar câteva săptămâni vechime, dar are deja 50 de abonați. Din punctul de vedere al lui Paul, utilizatorii se împart între cei care iau pe termen lung, 12 luni, cei care vor doar o lună un produs pentru a-l testa sau cei care folosesc produsele 3 luni, în timpul vacanței.

Planurile lor sunt însă să ajungă la 1.000 de abonați lunar până la finalul primăverii anului 2021, iar acest lucru se va face și printr-o extindere geografică. Dacă serviciul e disponibil momentan doar în București, planurile sunt să se extindă în Cluj, Timișoara și Brașov.

Se uită cu încredere pe alte piețe. Grover din Germania de care mențional are câteva sute de mii de abonamente lunar, așa că România poate urma acestui trend, unde proprietatea se va schimba spre o închiriere, pentru a putea să ne schimbăm dispozitivele când vrem și să nu fim nevoiți ulterior să stăm să le vindem și să pierdem timp și bani.