În esență, Lopi.AI ajută magazinele online să își crească vânzările prin 3 servicii vitale pentru ecommerce în 2021, și anume: căutare vizuală, produse similare și auto tagging.
O poveste care a început într-un an tulbure, a trecut prin pre-acceleratorul StepFWD organizat de TechHub Bucharest, în parteneriat cu Google for Startups și Orange România, și care se dezvoltă în 2021 cu soluții utile pentru industria de retail și clienții magazinelor online.
”Ideea de la care am pornit în 2020, a fost să scurtăm timpul petrecut de clienții magazinelor online în a caută și a găsi produsele pe care și le doreau. Adesea, petrecem zeci de minute încercând să găsim o rochie anume, sau un corp de mobilier care să se potrivească stilului nostru, deși știm foarte bine ce ne trebuie”, spun fondatorii Lopi.AI, Cristina Ciocoiu (COO Lopi.AI) și Andrei Pîrvulescu (CEO Lopi.AI).
Înainte de a se apuca efectiv de treabă, Cristina și Andrei au strâns specificații, au susținut interviuri atât cu proprietarii magazinelor online, cât și cu clienții acestora, iar într-un final au dezvoltat un sistem menit să le permită fanilor cumpărăturilor online să găsească ceea ce își doresc într-un timp foarte scurt.
Cum ajută Lopi.AI magazine online și clienții acestora
Cei doi tineri, care au lucrat împreună vreme de mai bine de doi ani la proiecte de căutare vizuală înainte de gândi produsele Lopi.AI, spun că au pornit încă de la început conceptul Lopi.AI de la ideea că nu locația magazinului este cel mai important element, ci numărul minim de produse pentru care folosirea soluției lor ar avea sens că strategie de business pentru retailer.
”Prin Lopi.Ai putem ajuta orice webstore, local sau global, care își dorește creșterea vânzărilor, și care are peste 2.000 produse online; cu aceste două criterii bifate, rezultatele sunt spectaculoase, iar implementarea soluțiilor noastre durează numai câteva zile”, spun Cristina și Andrei.
Așa cum precizăm anterior, soluția Lopi.AI constă în 3 elemente principale: căutare vizuală, produse similare și auto tagging.
Căutarea vizuală este similară căutării de tip text, doar că în loc să folosești cuvintele pentru a descrie ceea ce dorești, vei folosi o imagine, o poză, sau un printscreen. Este extrem de simplu: încarci poza produsului dorit, apeși enter și ai acces în câteva milisecunde la produsul căutat. ”Câteodată este dificil să descriem în cuvinte ceea ce căutăm, de fapt”, spun fondatorii Lopi.
Produsele similare sunt indispensabile atunci când într-un website există câteva sute sau mii de produse. ”În loc să afișăm poza unui singur scaun albastru, spre exemplu, în aceeași pagină, vom adăuga imagini și detalii ale produselor similare din catalog. Astfel, magazinele online își vor putea promova mai multe produse, iar utilizatorii vor avea acces la mai multe opțiuni, într-un timp mai scurt”, explică ei.
Auto Tagging este modalitatea de a extrage dintr-o singură poză a unui produs mai multe atribute ale acestuia. ”Spre exemplu, din poza de mai jos, sistemul nostru a recunoscut în mod automat că este vorba despre un fotoliu din material textil, că are picioare din metal, culoarea este vișiniu (bordeaux) / negru, și că fotoliul are două perne pentru confort crescut”, completează Cristina și Andrei referitor la modul în care poate ajuta Lopi.AI comercianții online și clienții lor.
Dezvoltare în cadrul StepFWD
În ceea ce privește competitorii Lopi, cei doi antreprenori români spun că la nivel internațional aceștia se axează mai mult pe segmentul de fashion. ”Noi am fost atrași mai mult de home decor, poate și pentru faptul am achiziționat și mobilat o casă în 2020 și am pierdut foarte mult timp căutând mobilă pentru aceasta, chiar și cu ajutorul specialiștilor în domeniu”, adaugă Cristina și Andrei.
Chiar dacă au fost nevoiți să-și schimbe strategia de la începutul Lopi.AI și până în prezent, consideră că direcția spre care s-au îndreptat este cea mai potrivită pentru dezvoltarea startup-ului.
”Am folosit perioada pandemiei, 2020 și începutul lui 2021, pentru a dezvolta ideile din zona de expertiză în ecommerce și pentru a crea platforma Lopi.Ai, unde toată magia se întâmplă atât pentru magazinele online, cât și pentru utilizatorii acestora. Este minunat când produsele dorite sunt găsite într-un timp extrem de scurt, și apoi achiziționate. În plus, am fost afectați într-un sens pozitiv în perioada pandemiei, cumva și datorită faptului că toate eforturile magazinelor de home decor & fashion erau legate de găsirea unor strategii inovative și dezvoltarea comerțului în mediul online”, declară Andrei.
Un moment important în dezvoltarea Lopi.AI este legat de participarea în cadrul pre-acceleratorului StepFWD.
Ediția 2020, și cea de-a doua, a avut loc pe parcursul a 8 săptămâni, între 28 septembrie și 23 noiembrie. Cele 10 echipe au avut să-și prezinte progresul din cadrul programului cadrul evenimentului online Demo Day StepFWD desfășurat pe 23 noiembrie.
”Cred că emoțiile din cadrul primei prezentări a pitch-ului din timpul programului nu le voi uita prea curând. Deși chiar eu creasem acel prim draft care avea să sprijine vizual prezentarea noastră, mi se părea că lucrurile pur și simplu nu se leagă, că spun mult prea rapid tot ceea ce îmi notasem, că publicul nu va prinde mesajul nostru atât de tehnic. 31 încercări mai târziu, am avut Demo Day, prezentarea finală, și deși știam fiecare cuvânt, pauză sau intonație pe silabe, tot ceea ce îmi doream era să mă și pot bucură de prezentarea noastră”, povestește amuzată Cristina.
Pentru ei, parcurgerea programului de pre-accelerare organizat de TechHub Buchares, în parteneriat cu Google for Startups și Orange România, a fost o experiență care a venit exact la momentul potrivit pentru dezvoltarea Lopi.
”Am început programul StepFWD în Octombrie 2020, și după 8 săptămâni intense, putem spune că am avut ocazia să întâlnim și să cunoaștem îndeaproape oameni și business-uri cu care altfel am fi socializat mult mai târziu (sau poate niciodată) în istoria start-up-ului nostru. Au fost zile lungi, aglomerate, dar care ne-au ajutat să ne creionăm mai bine ideile și pașii de urmat în 2021”, spune Cristina despre experiența StepFWD.
Cele mai importante lecții învățate acolo? Pot fi rezumate, de fapt, într-un singur cuvânt: practice, practice, practice!
”Credem că însuși numele programului spune foarte multe: dacă perseverezi în domeniul ales, zi de zi, lună după lună, succesul nu va întârzia să apară. Au fost multe lucruri noi pe care le-am asimilat rapid, din materialele prezentate în program, experiența cumulată a profesioniștilor ce au fost mentori în cadrul programului, dar și a discuțiilor cu echipele startup-urilor din program”, spun cei doi fondatori ai Lopi.AI.
”Cred că printre dintre cele mai frumoase momente din program au fost cele petrecute alături de Alexandra Anghel, mentorul nostru principal. Ea ne-a ghidat în programul StepFWD, ne-a adresat întrebări de milioane, și a fost acolo pentru noi, indiferent de situație sau context. În plus, tot ea a fost cea care ne-a ajutat să ne dezvoltăm conexiunile în zona noastră de interes. În viitor dorim să sprijinim proiectul StepFWD, și desigur, noile startup-uri, prin propriile noastre resurse”, ține să precizeze Andrei.
În ceea ce privește dezvoltarea startup-ului lor până la finalul anului în curs, Andrei și Cristina se vor concentra pe creșterea numărului de magazine online cu peste 2000-10.000 produse care folosesc serviciile de căutări vizuale, auto tagging și produse similare ale Lopi.AI, ”servicii care sunt vârful trendului în materie de strategii de ecommerce”.
StepFWD în 2021
StepFWD se adresează startup-urilor de tehnologie la început de drum care vor să își dezvolte afacerea și au creat deja un prototip / o primă versiune a produsului. Selecția celor 10 startup-uri finaliste va fi efectuată de un juriu compus din echipa StepFWD și mentori, luând în considerare potențialul ideii la nivel global, tehnologia care stă la baza produsului, precum și diversitatea echipei de fondatori și istoricul de colaborare al acestora.
În cadrul StepFWD, fondatorii startup-urilor participă la workshop-uri și sesiuni de mentorat și au acces la o rețea de mentori formată din antreprenori, investitori și profesioniști din ecosistemul local. Participând la program, fondatorii vor învăța cum să-și valideze și testeze presupunerile și să identifice pașii pe care trebuie să îi parcurgă pentru a-și lansa produsul pe piață.
Până la deschiderea unei noi sesiuni de înscrieri pentru programul din 2021, echipa StepFWD a conceput o serie de evenimente pe baza tematicilor din cadrul pre-acceleratorului. O primă sesiune Ask Me Anything are loc pe data de 4 martie, începând cu ora 11, alături de Tudor Stanciu și Paul Babus de la Digital2Law, și vizează chestiuni din zona legală: contracte, proprietate intelectuală, GDPR.