Contextul s-a menținut imprevizibil și a orientat tot mai mult clienții spre online pentru achiziția de cadouri, dar și alimente. Valoarea medie a comenzii la nivelul celor peste 1.500 magazine care funcționează pe platforma tip SaaS MerchantPRO s-a menținut constantă la nivelul anului 2020, fiind de 225 lei. Cea mai mare comandă înregistrată în decembrie a fost în valoare de peste 40.000 euro.
După 9 luni de pandemie, cifrele arată că românii cumpără tot mai mult și mai constant din online, fie că vorbim de produse de necesitate cum sunt cele alimentare, de îngrijire personală sau curățenie, de obiecte pentru casă ori cadouri sau chiar de investiții, cum este cazul în luna decembrie.
Potrivit datelor Merchant Pro, ultimul trimestru al anului 2020 a înregistrat noi creșteri în volumul și valoarea vânzărilor online, motoarele de creștere fiind Black Friday – cu o creștere medie de 43% față de perioada similară din 2019 - și sărbătorile de iarnă, cu creștere de 83% la numărul tranzacțiilor. Astfel, pentru cele peste 1.500 magazine active care folosesc soluția eCommerce MerchantPro, ultima lună din an a adus vânzări cu 99% mai mari față de perioada similară din 2019.
„Românii au continuat să manifeste precauție în ceea ce privește cumpărăturile în offline, în special în perioada Sărbătorilor, când și-au dorit să petreacă timp cu familia, deci au decis să reducă expunerea și să evite aglomerația. Evident, contextul economic a generat și perioade de promoții și reduceri mai lungi, online-ul devenind tot mai atractiv, mai ales pe fondul atenției sporite față de cheltuieli”, declară Arthur Rădulescu, CEO MerchantPro.
Ziua Z in eCommerce: luni
Cea mai mare comandă plasată în decembrie din punct de vedere valoric a fost de peste 40.000 EUR, reprezentând investiții în echipamente specializate. Din perspectiva numărului de produse, comanda cea mai diversificată a avut 301 produse alimentare.
Ziua cu cele mai multe comenzi din decembrie a fost luni, 14 decembrie 2020, când s-au plasat 13.082 comenzi, față de 2019 când aceasta a fost 9 decembrie, cu 7186 comenzi, tot o zi de luni.
„Zilele de luni sunt cele mai aglomerate. Peste weekend clienții au timp să gândească achizițiile, să compare prețuri și să se informeze despre produse, iar luni plasează comanda. A fost interesant de remarcat că românii au plasat comenzile de Crăciun mai târziu în 2020 față de 2019, probabil fiind mai atenți la campaniile de reduceri și la promoții, dar și datorită creșterii flexibilității în livrare, petrecând mai mult timp acasă”, adaugă Arthur Rădulescu.
Potrivit datelor Merchant Pro, cele mai active orașe din punct de vedere al dinamicii online-ului, în afară de București, sunt Constanța, Cluj-Napoca, Iași și Timișoara.
2021: Anul consolidării prezenței în online
Pentru 2021, Merchant Pro estimează că ritmul creșterilor din online va fi în continuare ascendent, însă mai temperat. Adopția online-ului va continua mai ales în rândul retailerilor locali, care vor integra masiv online-ul în strategia de vânzări.
„Cu siguranță comportamentul clienților s-a schimbat, iar trendul ascendent se va menține, însă creșterile de la nivelul acestui an nu vor fi la fel de spectaculoase. Vom vedea în continuare evoluții pozitive semnificative în rândul afacerilor care vor trece în online, precum și optimizarea celor care deja activează pe acest segment. Pentru retail, 2021 va fi un an al consolidării prezenței în online”, a conchis Arthur Rădulescu.