Mai jos sunt rezultatele principale pe care le-am extras din datele colectate în urma chestionarelor completate în inițiativa noastră Mind your Business, primul studiu prin care analizăm wellbeing-ul mintal al antreprenorilor români.

Privire de ansamblu

Antreprenorii români se văd ca Superman, acest complex al eroului care nu trebuie să arate vulnerabilitate, ci trebuie să se prezinte mereu tare și gata să zboare. Deși realitatea din spatele a ceea ce afișează în fața echipei și a clienților este cu totul alta.

Mai exact:

  • 7 din 10 manifestă stări de iritabilitate și anxietate
  • 9 din 10 antreprenori se confruntă cu stări de stres continue
  • 3 din 10 declară că au suferit de depresie

Stresul antreprenorilor vine cel mai mult din surse externe, cum ar fi lipsa de cash pentru creșterea afacerii sau din presiunea plății taxelor care pot bloca afacerea. Antreprenorii simt că stresul interior poate fi gestionat. De exemplu, pot suplini lipsa unui angajat, pentru că pot munci ei mai mult atunci când e un proiect cu un deadline sub presiune.

Din surse interne, stresul lor provine din sentimentul de responsabilitate față de angajați, dar și din presiunea pe care o resimt pentru că trebuie să le iasă totul perfect și că nu au voie să greșească. Mai exact, 4 din 10 antreprenori simt o mare și foarte mare presiune în a nu face greșeli.

Dorința de perfecțiune merge mână în mână cu nevoia de control care duce la supraîncărcare și la blocaj în a dezvolta oamenii. Antreprenorul simte în mod constant că “este pe cont propriu”, că el este responsabil de a depăși orice obstacol într-un context care nu este favorabil antreprenoriatului.

Totuși, antreprenorii cred că nu trebuie neapărat să fie văzuți ca ”oamenii fără de pată” și acceptă că nu totul trebuie să le iasă perfect (68%).

Astfel, ca soluții pentru a gestiona ceea ce simt, o iau mai moale, încearcă să fie mai blânzi cu ei. Secundar apelează la ‘grupuri de suport” de încredere – apropiați și alți antreprenori – și mai puțin la specialiști.

Ajung la specialist doar în momente critice, când nu mai pot funcționa, așa cum ne-a spus un antreprenor la interviurile calitative: “nu mai puteam să mă ridic din pat, nu mai mâncam nimic”.

Sănătatea mintală mai greu de cuprins

Subiectul sănătății mintale este încă destul de greu de cuprins, astfel că antreprenorii înțeleg mai bine ce înseamnă bunăstarea angajaților și bunăstarea proprie, acordând mai multă atenție în zona asta, decât în cea a sănătății mintale.

Sănătatea mintala nu se regăsește în topul priorităților antreprenorilor, este un concept nou sau insuficient asumat. Vorbesc mai degrabă de starea de bine a lor și a angajaților pentru că este un aspect mai “abordabil”.

4 din 10 antreprenori afirmă că se descurcă bine și foarte bine în a asigura starea de bine a angajaților, și aproximativ 6 din 10 susțin că le oferă beneficii în aceasta direcție. Pe de altă parte, doar 4% spun că au ca prioritate sănătatea mintală a angajaților săi.

Tot în această dihotomie a subiectului de ”mental health” în general, antreprenorii care au participat la studiu ne-au spus că sănătatea mintală a angajaților e mai puțin importantă decât propria lor sănătate mintală.

Consideră că responsabilitatea lor stă în a asigura o stare de bine, nu sănătate mintală. Aici intervin metode oarecum clasice, cum ar fi teambuilding, mâncare sănătoasă, sport, dar nu ceva special adaptat nevoilor de sănătate mintală, cum ar fi consiliere sau terapie.

Mulți antreprenori cred că menținerea unei atmosfere plăcute la locul de muncă este esențială pentru a asigura starea de bine a angajaților, situația mai frecventă în rândul antreprenoarelor femei.

Astfel, antreprenorii ajung să își asume mare parte din responsabilitatea menținerii unei stări bune în cadrul colectivului, ceea ce pune și mai multă presiune pe umerii lor.

Presiunea nu îi lasă nici când sunt în vacanță, unde doar 1 din 5 antreprenori reușește să lase business-ul deoparte și 80% dintre ei citesc mailuri de serviciu în vacanță . Adică au vacanțe “active”.

În ciuda stresului și a presiunii pe care o resimt, cei mai mulți antreprenori au spus că vor să dețină în continuare controlul afacerii, intenționând să fie implicați în afacere permanent. Firmele mai mari intenționează să atragă parteneri noi, dar nu vor să vândă în întregime afacerea.

Beneficiul de a crea valoare și de a fi responsabil de asta este mai mare decât eforturile emoționale, mintale, fizice pe care le fac. Pentru că cei mai mulți antreprenori spun că motivația lor principală asta este, să creeze un impact pozitiv asupra lumii din jur (45%).

Antreprenorii vor să construiască o lume pentru oameni așa cum o văd pentru sine, iar asta alături de impact și de posibilitatea de a se dezvolta pe sine vine înaintea motivației unui câștig financiar.

Chestionarul Mind your Business a fost completat de 150 de antreprenori, din industrii diverse, cum ar fi activități profesionale, stiințifice și tehnice, IT, HoReCa, sănătate, servicii administrative.

Antreprenorii care au completat chestionarul reprezintă echipe de diverse dimensiuni, de la echipe mici cu sub 5 angajați (63%), până la echipe cu peste 200 de angajați (4%).


Rezultatele complete și finale ale studiului le-am discutat în premieră la evenimentul Mind Your Business, pe 11 septembrie, la Nayam Events în București.

Pe lângă studiu, am discutat despre leadership, educație, piața muncii și sănătate în general.

Integrarea conceptului de wellbeing, inclusiv prin asigurări private de sănătate, este importantă nu doar pentru motivarea și retenția angajaților, ci și pentru crearea unui loc de muncă în care aceștia se simt apreciați și susținuți. Știm cu toții cât de important este să ne simțim bine acolo unde petrecem cea mai mare parte a timpului nostru, iar sănătatea, atât fizică, cât și mentală, joacă un rol esențial. De aceea, SIGNAL IDUNA vine în sprijinul antreprenorilor oferind soluții personalizate, adaptate nevoilor unice ale fiecărei echipe, pentru a asigura un mediu de lucru sănătos și echilibrat, indiferent de dimensiunea sau domeniul de activitate al afacerii.

Evenimentul a fost realizat de start-up.ro, Main Partner BCR, Gold Partner SIGNAL IDUNA, Silver Partners Zentiva Romania & Persedon, Event & Study Partner Autonom Group, Study Partner UNLOCK, Sponsor Complice.ro, cu sprijinul IMOD Flowers & Alcalia.