Când e Black Friday la eMAG? Dar la Altex, Trendyol, Media Galaxy și Fashion Days? Erau cândva niște teme de foarte mare interes până în ultima secundă, însă de câțiva ani marii retaileri care au campanii de reduceri își anunță datele la care organizează Black Friday mult mai din timp, așa că acum toată lumea știe când e Black Friday la eMAG.
Alături de Bogdan Botezatu, Director of Threat Research and Reporting în cadrul Bitdefender, am discutat despre posibilele înșelătorii pe care le vom vedea în această perioadă a reducerilor.
Infractorii cibernetici își doresc să profite de naivitatea noastră și de dorința de a beneficia de cele mai bune oferte. De exemplu, am aflat din datele strânse anul trecut de experții din echipa Bitdefender că 3 din 4 e-mailuri de tip spam, care propun tot felul de oferte speciale de Black Friday sunt, de fapt, escrocherii. Comparativ, în 2023, 7 din 10 e-mailuri de tip spam tematic de Black Friday erau escrocherii.
Evoluția tacticilor hackerilor de Black Friday
În trecut, atacurile de tip phishing erau mai evidente și mai ușor de identificat datorită calității slabe a mesajelor și site-urilor false. Astăzi, însă, aceste atacuri sunt mult mai sofisticate, cu mesaje bine construite, site-uri care imită cu atenție magazinele reale și strategii complexe de inginerie socială.
Acest nivel ridicat de profesionalism în atacuri face dificilă identificarea tentativei de fraudă, iar utilizatorii devin vulnerabili în special când cumpără de pe dispozitive mobile cu ecrane mici sau când sunt presați de timp, cum se întâmplă de Black Friday.
Semnale clare de alarmă
Indiferent de experiență, oricine poate deveni victimă, iar singurul mod de a reduce riscul este o atitudine precaută și sceptică.
”Hackerii au foarte multe tactici pe care le exploatează, dar în general cred că cel mai important lucru e să fim atenți la partea asta umană. Dacă oferta arată prea bine pentru a fi adevărată, cu siguranță nu e adevărată. De exemplu, dacă vorbim despre discount-uri de 45%, 50% sau 75% din valoarea produsului. În momentul în care primim o astfel de ofertă, ar trebui să ne dăm seama că evident e un scam și că dacă continuăm cu procesul de plată, vom avea de suferit”, ne spune Bogdan Botezatu.
Ce putem face dacă am crezut un mesaj și era înșelătorie?
Black Friday a devenit un moment de vârf pentru fraude cibernetice datorită volumului mare de tranzacții și grabei utilizatorilor.
CFO Insights: cum te ajută externalizarea unui CFO să planifici și să gestionezi finanțele startup-ului tău
Tacticile hackerilor au evoluat de la phishing evident și slab realizat la atacuri sofisticate, greu de detectat.
În cazul în care utilizatorul a fost păcălit și a introdus datele cardului, trebuie să contacteze imediat banca și să blocheze cardul pentru a preveni tranzacțiile neautorizate.
”Există situații în care banca poate pune pe hold o tranzacție suspectă, dar cel mai important este să blocăm cardul pentru că odată ce un hacker are acces la datele de pe acesta, el va putea să-l folosească pentru a face cumpărături ulterioare”, afirmă Bogdan Botezatu
Mitul lăcățelului din browser de lângă adresa URL
Expertul Bitdefender are pentru noi și un avertisment privind un sfat de securitate anterior, dar care acum și-a pierdut din relevanță.
”Acum 10 ani, de exemplu, de sărbători primeam notificarea că faceți cumpărături doar de pe site-urile care arată un lăcățel, pentru că asta înseamnă că site-ul e securizat, că identitatea este verificată și că utilizatorul nu ar trebui să-și facă griji despre cine se află în spatele respectivului site. În acest moment, tot internetul, inclusiv site-urile de phishing, inclusiv magazinele false, au acel lăcățel care arată că traficul către site este criptat. În schimb, nu ne mai arată faptul că identitatea acelui site sau a operatorului este verificată. Deci nu vă luați după lucrul acesta, fiți sceptici și moderat paranoici chiar și atunci când vedeți lăcățelul”, spune Bogdan.
În acest context, soluțiile tehnologice devin esențiale. Bitdefender oferă instrumente care detectează magazinele false și alte tipuri de fraude. Scamio, un asistent virtual integrat în aplicații de mesagerie, permite utilizatorilor să verifice rapid dacă un mesaj sau o ofertă este posibilă fraudă, trimițând screenshot-uri sau fragmente din conversații.
Acest tip de suport tehnologic oferă un plus de siguranță în perioadele cu risc crescut, cum ar fi Black Friday sau sărbătorile de iarnă.
Protecția împotriva fraudelor cibernetice în timpul Black Friday implică o combinație de vigilență personală, educație privind semnele de fraudă și utilizarea soluțiilor tehnologice avansate care să ajute la identificarea și prevenirea înșelătoriilor. O atitudine precaută, verificarea atentă a ofertelor și reacția rapidă în cazul unui incident sunt esențiale pentru a menține siguranța financiară.
Cum ne ferim de înșelătorii online
Înainte de a începe să ne facem listele de cumpătături pentru Black Friday 2025, vă lăsăm cu câteva sfaturi care să ne ajute pe toți să ne ferim de înșelătoriile online:
- Verificați site-urile de unde vă faceți cumpărăturile: Analizați detaliile expeditorului și URL-urile
- Evitați să dați click pe linkuri pe care nu le cunoașteți, sau care par nesigure: mai bine accesați direct site-urile retailerilor.
- Folosiți Bitdefender Scamio pentru a verifica linkurile și e-mailurile care conțin oferte de Black Friday.
- Folosiți Scam Alert de la Bitdefender care monitorizează și blochează SMS-urile, mesajele de chat și notificările frauduloase în timp real pe dispozitivele mobile și protejați-vă adresele de e-mail împotriva tentativelor de phishing.