Bogdan Botezatu, Director of Threat Research and Reporting în cadrul Bitdefender, ne este alături și în acest sezon din #NOHACK, emisiune realizată cu susținerea Bitdefender, și subliniază faptul că aceste scheme de fraudă au devenit mai sofisticate datorită progresului tehnologic.

”Noi ne-am obișnuit să le spunem scam-uri, dar majoritatea publicului larg le cunoaște ca o formă de fraudă”, spune Bogdan și explică faptul că un scam este o formă de fraudă prin care vom fi deposedați de un bun sau un număr de cont bancar, o parolă, de fapt, orice informație care i-ar putea aduce un beneficiu unui atacator cibernetic.

Scam-urile, fraude cu pierderi financiare și emoționale

În discuția noastră pentru acest episod din Expert Talks, el ne dă exemplul ”romance scams”, sau înșelătoriile romantice, ce vizează persoanele vulnerabile în căutarea unei relații, care ajung să piardă nu doar fonduri financiare, ci și stabilitate emoțională.

”De ce sunt populare aceste forme de fraudă? Pentru că au o componentă tehnologică și o componentă emoțională, iar la intersecția acestor două se întâmplă foarte multe lucruri. Oamenii sunt în general programați să răspundă la divești stimuli. Și dacă știi pe ce butoane să apeși atunci când vorbești cu un om, îl poți convinge foarte ușor să facă ceva, chiar dacă acel lucru e în defavoarea lui”, ne mai explică Bogdan Botezatu, menționând faptul că tehnologia este cea care ajută ca ”scena” pe care se întâmplă fraudă să devină mult mai mare.

”Nu mai există bariere geografice pentru că vorbim cu aceeași viteză cu cineva din SUA precum vorbim cu cineva față-n față. Nu mai există barieră de limbă pentru că algoritmii de AI pot traduce în timp real atât text, cât și voce, astfel încât să pară că vorbim aceeași limbă cu victima”, mai spune reprezentantul Bitdefender.

Bogdan Botezatu adaugă faptul că tehnologia le dă putere atacatorilor să ne manipuleze.

El ne-a oferit, de asemenea, recomandări pentru a recunoaște semnele de alarmă și pentru a evita capcanele infractorilor cibernetici, insistând pe importanța educației constante în domeniul securității cibernetice.

Cum recunoaștem scam-urile și cum operează atacatorii

Iată câteva direcții importante pe care le-am abordat în discuția noastră pentru #NOHACK Expert Talks alături de Bogdan Botezatu:

  • Impactul emoțional al scam-urilor: Fraudele romantice nu vin doar cu un o pierdere de ordin financiar, ci provoacă daune emoționale severe. Victimele devin legate afectiv de atacatori și își investesc nu doar banii economisiți, ci și încrederea și speranțele, ceea ce duce la traume profunde atunci când adevărul iese la iveală.

”Oamenii vulnerabili, singuri, au nevoie de această legătură emoțională cu cineva, și dacă le spui cuvintele potrivite, le poți deschide inima și contul. Tipul acesta de fraudă este păgubos din două motive: manipulează mintea victimei într-un mod în care îi face foarte mult rău emoțional, îi induce traume care vor fi foarte greu de reparat și, în al doilea rând, banii pe care un atacator cibernetic îi scoate dintr-o astfel de relație emoțională sunt mult mai mulți decât cei pe care-i face din fraudă, din phishing, din diverse operațiuni cu malware”, ne precizează Bogdan Botezatu.

  • Globalizarea fraudelor: Tehnologia a eliminat barierele geografice și permite atacatorilor să comunice cu victime din întreaga lume, indiferent de distanță. Această globalizare a facilitat proliferarea scam-urilor, având în vedere că infractorii pot targeta un public mult mai larg și diversificat.
  • Red flags esențiale: Expertul subliniază importanța de a fi atent la semnele de alarmă, cum ar fi abordările generice sau cererile de informații personale. Îndoielile mai mari ar trebui să apară în contextul în care nu există un contact vizual sau dacă conversația se desfășoară în termeni evazivi.

”Atunci când gândești cu inima, nu prea poți să vezi faptul că ești fraudat. Trebuie să fim atenți la câteva lucruri de bază care ne-ar ajuta să depistăm lucrurile. Primul și cel mai important lucru e de unde vine mesajul respectiv: m-a găsit de nicăieri o persoană și încearcă să devină prietena mea. Oamenii, în general, nu rămân prieteni pe viață după ce au răspuns la un telefon primit din greșeală. Al doilea lucru la care trebui să fim atenți este felul în care ni se vorbește. Hackerii care se ocupă cu partea asta de fraudă de la distanță vor încerca în general să ni se adreseze cu apelative generice: dragule, dragă, iubitule, iubito, nu ni se va zice niciodată pe nume pentru că acești atacatori rulează același scenariu cu sute de alte victime în paralel. Și, ca să nu se încurce, păstrează numele departe de ecuație”, ne explică Bogdan Botezatu.

  • Abordări inovatoare în fraudă: Tehnologiile precum deep fake permit infractorilor să creeze identități false credibile. Aceasta îngreunează sarcina victimei de a distinge între realitate și fals, sporind vulnerabilitatea.
  • Pretenții financiare în relații: Un semn clar de fraudă este când o relație evoluează rapid către discuții despre bani sau transferuri. Infractorii cibernetici caută în mod activ să obțină datele financiare ale victimelor, ceea ce ar trebui să fie un indicator clar al unei înșelătorii.
  • Importanța educației digitale: O strategie eficientă pentru a preveni aceste tipuri de fraude este educarea continuă a utilizatorilor, în special a celor vulnerabili, precum vârstnicii sau persoanele singure, despre cum funcționează aceste scheme și cum pot fi evitate.
  • Comunicarea cu familia: Este vital ca schimburile de informații să fie realizate cu membrii familiei pentru a-I proteja împotriva fraudelor cibernetice. Educația familiilor în domeniul securității online poate crea un mediu de sprijin și prevenire a delincvenței cibernetice.

Cum ne protejăm de fraude online

Infracțiunile cibernetice au evoluat semnificativ, iar răspunsul utilizatorilor ar trebui să fie pe măsură. Chiar dacă trăim într-o eră digitală în care interacțiunile sociale s-au mutat în mare parte online, este esențial să ne păstrăm vigilența, să gândim critic și să nu ne lăsăm furați de aparentele oportunități care pot ascunde capcane periculoase.

De asemenea, e bine să ne întrebăm de fiecare dată, în fața unei oferte tentante sau a unei interacțiuni neobișnuite, care sunt motivele din spatele acelor gesturi și cum putem verifica autenticitatea acestora. Cu ajutorul tehnologiei și al educației, ne putem proteja mai bine și putem reduce riscurile de a deveni victime ale fraudelor cibernetice.

Avem și câteva sfaturi pentru voi, pentru a vă proteja de eventuale scam-uri:

  • Aveți încredere în instinctul vostru: dacă vi se pare ceva suspect, cel mai probabil este.
  • Nu trimiteți niciodată bani unor persoane pe care nu le-ați întâlnit în viața reală, nu le dați informații financiare, despre datele voastre personale sau adresa voastră.
  • Verificați persoanele pe care le întâlniți online și nu acordați încredere 100% unei persoane, mai ales dacă evită să aveți măcar o discuție față-n față.
  • Priviți cu un scepticism un scenariu plin de mister și secrete: scam-erii vin, de obicei, cu niște scenarii și scuze elaborate pentru a se asigura că nu-i puteți verifica.
  • Vorbiți cu un membru al familiei sau un prieten care are ceva mai multe cunoștințe în mediul digital, sau măcar să vedeți ce crede și el despre o posibilă relație romantică care sună prea bine ca să fie adevărată.