Așa cum era și internetul acum 30 de ani, tehnologia spațială abia este în curs de dezvoltare, deși elementele de bază există de mai mult timp, iar investițiile în tehnologia spațială din trimestrul 3 din 2025 au atins o valoare-record de 3,5 miliarde de dolari, conform indicelui spațial întocmit de fondul de investiții Seraphim. Valoarea-record a fost determinată de nevoi noi în domeniul apărării și suveranității Uniunii Europene), dar și de o tehnologie mai bună și noile reglementări în materie.
Acum 80 de ani, omenirea a pornit să cucerească spațiul. Fiecare program spațial a ajuns mai departe - mai întâi pe orbita Pământului, apoi pe Lună și, mai târziu, la periferia sistemului nostru solar. Progresul lor a fost lent și a depins în mare măsură de cercetarea și infrastructura sponsorizate de stat.
Cu toate acestea, în 2015, SpaceX a relansat cursa spațială inventând racheta reutilizabilă: o realizare incredibilă, mai ales pentru o companie privată, care a permis iterarea mult mai rapidă în toate aspectele dezvoltării navelor spațiale. De atunci, SpaceX a lansat peste 500 de misiuni de succes.
Scăderea costului/kg lansat în spațiu, miniaturizarea electronicii, motoarele mai fiabile și mai puternice, sursele de energie mai bune și infrastructura dezvoltată de (tele)comunicații au permis accelerarea dezvoltării spațiale, începând cu sateliții de pe orbita terestră joasă (LEO).
Proliferarea sateliților LEO, care sunt mai mici și mai ieftini, este principalul motiv pentru care numărul de sateliți operaționali a crescut cu peste 40% de la an la an și se preconizează că va continua să crească în același ritm până cel puțin în anul 2030.
Sursă foto
Această nouă clasă de sateliți a produs extinderea serviciile existente și a generat multe alte întrebuințări ale sateliților în viața de zi cu zi.
Observarea Pământului permite sateliților să capteze date optice, radar, SAR, RF, termice și hiperspectrale și să le utilizeze pentru o multitudine de cazuri de utilizare, inclusiv monitorizarea pădurilor și a culturilor, monitorizarea și planificarea orașelor, urmărirea navelor, monitorizarea dezastrelor, cazuri de utilizare în tehnologia de apărare și multe altele.
De departe cea mai de succes întrebuințare, observarea Pământului a generat deja mai multe companii de miliarde de dolari, precum Planet Labs, Maxar Technologies (now Vantor), ESRI, și altele.
Însă sateliții LEO și sateliții VLEO (Very Low Earth Orbit - Orbită Pământească Foarte Joasă), au permis și alte servicii, cum ar fi:
- internet în bandă largă de mare viteză și latență redusă, oferit de Starlink, constelația de sateliți dezvoltată de SpaceX,
- serviciul de conectivitate de date Bluetooth prin satelit de pe orbita Hubble Network,
- producția pe orbită de produse farmaceutice și materiale speciale în condiții de microgravitație, dezvoltată de Varda Space Industries (SUA) sau Space Forge (Marea Britanie),
- centre de date pe orbită construite de Starcloud (SUA), folosind temperatura scăzută din spațiu ca sistem de răcire.
Toată această infrastructură trebuie însă pusă pe orbită și apoi întreținută.
Dar SpaceX nu mai este singura companie care oferă servicii de lansare și construiește rachete reutilizabile. Blue Origin (SUA), RocketLab (NZ), Firefly (SUA), Isar Aerospace (DE), Space Pioneer (CN), Skyroot (IN) se află în diferite etape de construire a vehiculelor de lansare pentru diferite cazuri de utilizare (sarcini utile mici/medii/mari), alăturându-se unor jucători consacrați precum Arianespace (FR).
Noi producători de sateliți, precum EnduroSat (BG), Apex (SUA), Kepler (CAN), Gomspace (DK) și mulți alții, lansează, de asemenea, produse noi, alături de producătorii tradiționali de sateliți deja existenți, precum SpaceX (din nou, SUA), Airbus (FR), Thales (FR), Lockheed (SUA) și alții.
Și pentru a alimenta această industrie în continuă accelerare, apar noi jucători pe piață care dezvoltă sisteme de propulsie, comunicații, optică, telemetrie și capsule de reintrare. În timp ce unele dintre aceste componente sunt proprietare pentru fiecare producător și acționează ca un factor de diferențiere, multe altele sunt similare și vor fi fabricate la scară largă pentru toți producătorii.
Un caz special este transportul de marfă spațială, care permite transportul de marfă dintr-un loc în altul pe Pământ direct prin orbită. Companii precum Space Cargo (LU), Atmos (DE) și The Exploration Company (DE) construiesc vehicule spațiale specializate pentru transportul de marfă.
În continuare, menținerea întregii infrastructuri în spațiu nu este încă o „problemă de astăzi”, ci cu siguranță o „problemă de mâine”.
Raportul ESA privind mediul spațial arată o accelerare a numărului de obiecte urmărite pe orbita Pământului în timp:
Sursa foto
O orbită aglomerată înseamnă mai multe provocări pentru monitorizarea spațiului, proiectarea și simularea misiunilor, manevrarea și întreținerea în spațiu și, mai târziu, îndepărtarea resturilor (debris). Și multe startup-uri noi din domeniul tehnologiei spațiale lucrează deja la aceste provocări.
Luați exemplul îndepărtării resturilor - imaginați-vă manevrarea unui satelit care zboară în jurul Pământului cu peste 25.000 km/h, pentru a împinge ușor resturi de nave spațiale sau o bucată de rocă, astfel încât acestea să fie direcționate spre Pământ pe traiectoria corectă și să nu se ciocnească cu alți sateliți pe orbită sau nave spațiale în misiune, înainte de a trece la următoarea sarcină. Pentru a exploata pe deplin orbita Pământului, va trebui să rezolvăm probleme incredibil de complexe, care necesită motoare îmbunătățite, capacitate de detectare și alte capacități noi.
Miza devine din ce în ce mai mare, iar defecțiunile costă acum milioane. Pe măsură ce lansările, sateliții și zborurile spațiale cu echipaj uman devin din ce în ce mai frecvente, acestea trebuie să fie ușor de urmărit, finanțat și asigurat, iar companii precum Flow Engineering (Marea Britanie), Epsilon3 (SUA) sau Charter Space (Marea Britanie/SUA) construiesc produsele potrivite pentru această sarcină.
Însă nu toți sateliții trebuie să fie complet asamblați pe Pământ; unele piese pot fi fabricate pe orbită. Cei care fac producție în spațiu, cum ar fi Dcubed (GE), Solestial (SUA) sau Redwire (SUA), utilizează fie fabricație 3D, fie tehnologie de panouri solare pentru a fabrica sau asambla panouri solare direct în spațiu, simplificând așezarea sateliților pe orbită.
Spațiul este, de asemenea, o barieră de apărare. Administrația Trump, care a înființat anterior Forța Spațială a Statelor Unite în 2019, a promis că va pune un accent special pe apărarea spațială și va reînvia poate planul „Războiul Stelelor”, promovat inițial de administrația Reagan pentru a crea o forță spațială de sateliți de apărare echipați cu arme laser.
Până atunci, utilizarea serviciilor de observare a Pământului în scopuri de apărare va deveni un lucru obișnuit, în special în contextul războiului din Ucraina, unde serviciile furnizate de ICEYE (FI) s-au dovedit a fi extrem de eficiente.
Până acum, nici măcar nu am părăsit orbita.
Dincolo de VLEO, LEO și GEO, putem începe să planificăm mineritul asteroizilor, coloniile de pe Marte și explorarea spațiului îndepărtat.
Mâine e o nouă zi în care ne putem reimagina viitorul.