La nivelul economiei globale, acele economii bazate pe inovație și tehnologie au crescut în ultimii ani, după cum se poate vedea în cazul Statelor Unite sau ale națiunilor din Asia. În materialul de astăzi vom analiza și economia globală, dar mai ales România și ce impact poate avea asupra noastră.
Inteligența artificială a devenit motorul productivității și creșterii economice, putând fi comparată cu Revoluția Industrială, dar și cu Revoluția Internetului. Cu ajutorul inteligenței artificiale crește viteza deciziilor prin analiza datelor cu rapiditate.
- Puteți descoperi mai multe unelte pentru IMM-uri din partea Google la acest link.
- Resursele generale de AI de la Google pot fi descoperite aici.
- Ai o soluție de inteligență artificială dezvoltată? Google și Techcelerator organizează acceleratorul Advancing AI și deadline-ul de aplicare e 15 octombrie.
Ce este inteligența artificială?
Inteligența artificială nu e ceva de viitor, ci este parte a prezentului și înseamnă modul prin care mașinile, cu ajutorul software-ului, pot realiza procese cognitive, cum ar fi să învețe, să înțeleagă și să interacționeze.
Inteligența artificială poate fi găsită de multă vreme în produsele pe care le folosim, dar ea este de cele mai multe ori invizibilă. Fie că vorbim de un serviciu online care învață din comportamentul nostru și ne recomandă servicii, fie că e vorba de navigația de pe telefonul nostru care știe că dimineață la 8 ne ducem spre serviciu și ne recomandă această adresă.
La scară largă, inteligența artificială este implementată în procesele de tehnologizare ale industriilor pentru optimizarea și rapiditatea proceselor. Aceste lucruri au devenit din ce în ce mai prezente pe măsură ce puterea de procesare a crescut. Numărul de patente de inteligență artificială a crescut cu 6% în fiecare an din 2010 încoace, se arată într-un raport al Comisiei Europene.
Impactul inteligenței artificiale asupra economiei
Viața oamenilor s-a schimbat deja în bine prin inteligență artificială. Smartphone-ul a pus în mâna noastră un instrument care știe ce ne dorim și ne recomandă cele mai bune oferte, locurile în care ne-ar plăcea să mergem și muzica favorită.
La nivel macro, impactul se vede deja. Conform studiului mai sus menționat al Comisiei Europene, disponibil aici, la o analiză a celor mai dezvoltate 12 economii din lume, inteligența artificială ar putea aduce până în 2035 o dublare a ratelor de creștere ale economiei.
Inteligența artificială va duce la creșterea economiei prin productivitate crescută cu până la 40%, va crea o forță de muncă „virtuală”, formată din computere ce vor putea rezolva task-uri și să le automatizeze, iar ulterior economia va fi influențată și de fenomenul de „difuziune a inovației”, deoarece tehnologia aceasta are impact pe mai multe domenii care cresc împreună.
Un studiu PwC arată că economia globală va putea crește cu 14% până în 2030 prin accelerarea productivității de către inteligența artificială. Următoarea revoluție digitală va fi adusă de Internet of Things, nu de Internet of People.
”Consideram ca Inteligența artificială va fi un factor cheie al creșterii economice în urmatorii ani. Ne concentrăm pe inteligența artificială deoarece credem că poate rezolva cele mai importante probleme pentru cea mai mare parte a oamenilor si a companiilor”, a declarat Dan Oros, Head of Marketing la Google România pentru start-up.ro.
Studiu Google: impactul pe PIB-ul Uniunii Europene
Startup-uri, companii din industrii cu vechime și domenii care abia au început digitalizarea vor fi influențate și la nivelul României.
Conform studiului Google asupra impactului AI asupra economiei UE, impactul PIB net incremental al inteligenței artificiale și automatizării e de așteptat să fie pozitiv, dar până în 2025 ritmul de creștere va fi modest.
„La 1,8% PIB suplimentar pentru UE-28, acesta corespunde cu aproximație unui an mediu de creștere economică în UE”, se arată în raport.
Însă după 2025, lucrurile vor accelera, iar impactul va fi de 13,5% cumulat, adică 2,144 miliarde de euro în Uniunea Europeană.
Care este miza pentru România?
IMM-urile sunt motorul economiei românești și au generat 57% din valoarea adăugată în economia non-financiară în 2016, cu două treimi din numărul total al ocupării forței de muncă.
În țara noastră, IMM-urile se regăsesc cu precădere în comerț, servicii profesionale, construcții, iar comerțul e al doilea ca mărime economică.
Cu toate acestea, miza cea mare a inteligenței artificiale este să transforme incluziunea economică pentru IMM-uri, care sunt mai lente în adoptarea noilor tehnologii și au digitalizare mai redusă, din cauza resurselor financiare. În plus, IMM-urile pot avea dificultăți de a atrage forță de muncă pregătită în domeniul inteligenței artificiale.
De ce e importantă inteligența artificială pentru IMM-uri? Pentru că dacă acestea au în continuare aceste provocări, impactul ar putea scădea cu 36% față de scenariul menționat anterior.
Dacă analizăm specificul economiei românești, există aspecte care sunt potrivite pentru un impact masiv al inteligenței artificiale.
Dacă primele două industrii sunt producția și comerțul de bază, la fel ca în UE, transportul este a treia cea mai mare industrie din România, spre deosebire de locul 10 din UE. Iar acest domeniul poate fi influențat de analiza de date și folosirea inteligenței artificiale. De asemenea, producția avansată e a patra cea mai mare industrie din România, prin producția de autovehicule.
Aceste industrii prioritate pentru România pot fi influențate prin digitalizare și inteligență artificială pentru a crește productivitatea și pentru a aduce mai multă valoare adăugată la economie.
Conform studiului Google privind inteligența artificială, impactul AI asupra IMM-urilor din România este de 40 de miliarde de euro, unde producția de bază, comerțul cu ridicata și cu amănuntul și construcțiile reprezintă cele mai importante industrii.
Principalele industrii care pot fi impactate de AI în țara noastră sunt producția de bază, comerțul, construcțiile, agricultura, transportul și depozitarea, reprezentând 62% sau 24 de miliarde de euro din potențialul total al Ai specific IMM-urilor.
„AI creează noi oportunități și îmbunătățește viața tuturor. Credem că beneficiile inteligenței artificiale vor avea cel mai mare impact atunci când toată lumea le va putea accesa. Prin urmare, ne-am angajat să ne asigurăm că AI este disponibil pentru toată lumea și că utlizatorii, programatorii, antreprenorii și companiile îi pot accesa beneficiile”, spune Dan Oros.
„Vrem să ajutăm startup-urile să construiască produse AI excelente, dar si companiile non-tech sa aiba acces la solutii AI care le pot ajuta să își reducă din costuri și să își crească veniturile”, mai spune Dan Oros.
Dacă vrei să te înscrii la acceleratorul Advancing AI o poți face la acest link.