Smart Future a fost un eveniment online organizat de start-up.ro, cu sprijinul ARGGO Consulting, Telekom și Raiffeisen Bank, în care am încercat să aducem în prezent viitorul și avansul tehnologiei. Cu ajutorul specialiștilor am explicat concepte ce pot părea abstracte sau dificile și ne-am uitat la România de peste câțiva ani.

În panelul 4, Octavian Palade (Content Strategy Manager InternetCorp și jurnalist start-up.ro), a discutat cu Mihai Cepoi (CEO Jobful), Alex Mălureanu (CMO Ascendia) și Alexandru Holicov (CEO Adservio) despre modul în care trebuie să ne pregătim pentru joburile viitorului, educația digitalizată, dar și modurile prin care facem training în companii.

În al doilea panel, „Agricultura Viitorului”, s-a pus pe tapet viitorul agriculturii și alimentației, în panelul 3 s-a dezbătut tematica sustenabilității în business, iar în panelul 4 am discutat despre educație pentru joburile viitorului.

Urmărește evenimentul complet pe platforma IC Events dacă nu l-ai urmărit live.

Alexandru Holicov de la Adservio și Alex Mălureanu de la Ascendia sunt reprezentanții unor companii care luptă pentru digitalizarea educației de multă vreme. Ei au discutat despre modul în care s-a schimbat totul în pandemie și cum procesele s-au accelerat. Deși nu cu totul.

Pandemia a făcut ce nu au făcut 12 ani în educație

„Eu cred că nu vom mai fi niciodată ca înainte de pandemie. Ce ține de joburi și cum funcționează companiile, partea de flexibilitate cu siguranță va fi în continuare. Pandemia a ajutat foarte mult pe domeniul de educație, noi putem spune că a accelerat digitalizarea școlilor și nu numai aici. În acest domeniu lucrurile erau blocate în timp”, explică Alexandru Holicov de la Adservio, platformă prin care școlile pot avea acces al o interfață de administrare, la un catalog digital și la multe alte servicii.

„Noi în 12 ani reușisem să digitalizăm 200 de unități, în pandemie au folosit platforma peste 1500 de unități școlare. O creștere incredibilă, doar prin faptul că oamenii nu au putut să se întâlnească fizic și a trebuit să continue educația de la distanță și au fost nevoiți profesorii să invețe să folosească o platformă”, explică Holicov.

El menționează că domeniul educației a făcut un pas mare în direcția digitalizării, dar trebuie să continue. Dar cum poate continua acest traseu pozitiv?

Cum poate continua digitalizarea educației cu ajutorul autorităților?

„Autoritățile, Ministerul Educației trebuie să sprijine digitalizarea, școlile și să avem o legislație care sprijină școlile să se digitalizeze. Anul trecut am reușit prima oară în 13 ani să pilotăm catalogul digital în 250 de școli care să folosească exclusiv platforma Adservio”, spune acesta.

Acest proiect pilot acoperă însă doar un procent limitat de școli, pentru că oricât de mult se digitalizează școlile individual, legislația actuală le obligă să copieze în scris toate datele introduse în catalogul digital.

„Dacă ne dorim să vedem spitale moderne, autostrăzi, oameni civilați, cred că educația este la baza lor. Dacă investim în educație avem șansă se le vedem și noi. De acolo trebuie să plecăm. Școala trebuie să fie mai îndreptată către ceea ce se întâmplă în lume, societatea globalizată”, spune Holicov. El spune că majoritatea studiilor arată că în 2030 majoritatea meseriilor care vor exista nu s-au inventat încă și trebuie să avem flexibilitatea de a ne adapta.

28.000 de cadre didactice fac conținut digital în Ascendia acum

Alex Mălureanu, cofondator și CMO la Ascendia, platformă de dezvoltă Livresq, un editor de manuale digitale și care este și listată la Bursa de Valori București spune că nu e atât de optimist privind evoluția digitală din ultimii doi ani.

„Sistemul educațional românesc a evoluat foarte puternic, forțat. Dar în aceste condiții a evoluat, datorită cadrelor didactice”, spune acesta.

În momentul de față 28.000 de cadre didactice fac conținut educațional în platforma Livresq, lucru ce nu exista înainte de pandemie, iar cadrele didactice au început să folosească tehnologia.

„Nouă ne trebuia o strategie foarte clară de la început. Am evoluat în doi ani cât în 10 prepandemic. Unele platforme vor dispărea deoarece nu sunt susținute. Tendința și efortul nostru ar trebui să fie la nivel de sistem, să mobilizăm și structurile ministerului, să investească în formare”, spune Mălureanu.

Și când vine vorba de joburile viitorului, Alex explică de faptul că multe companii nu se mai uită la diploma de liceu sau de facultate. Mai ales dacă sunt firme mari care folosesc intern soluții de elearning, învățare și training pentru angajați. Iar Mălureanu spune că și companiile românești au prins gustul. Dar e nevoie de o strategie clară la nivel de țară pentru a se ralia lumea în jurul ei.